نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد: آیا جهان با سکوت خود در قبال تحولات جامو و کشمیر شاهد وقوع قتل‌عامی دیگر مانند کشتار مسلمانان سربرنیستا خواهد بود؟

به گزارش جماران؛ نخست‌وزیر پاکستان در خصوص سیاست‌های هند در جامو و کشمیر و اعمال محدودیت علیه مسلمانان به جامعه جهانی هشدار داد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود در خصوص سیاست‌های هند در جامو و کشمیر و اعمال محدودیت علیه مسلمانان به جامعه جهانی هشدار داد.

وی تصریح کرد: آیا جهان با سکوت خود در قبال تحولات جامو و کشمیر شاهد وقوع قتل‌عامی دیگر مانند کشتار مسلمانان سربرنیستا خواهد بود؟ در صورتی که جامعه جهانی مانع این قتل‌عام نشود٬ این موضوع منجر به تشدید خشونت و افراط گرایی در جهان اسلام خواهد شد.

نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته به منظور همبستگی با مردم از بخش «کشمیر آزاد» ایالت جامو و کشمیر که متعلق به پاکستان است، بازدید کرد. او طی سخنانی در مجلس قانونگذاری ایالتی در مظفرآباد گفت که نارندرا مودی، نخست وزیر هند با تبدیل کشمیر به یک مساله بین المللی مرتکب خطای استراتژیک شده و بهای این اشتباه سنگین خواهد بود.

وزارت خارجه پاکستان روز 12 اوت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: محدودیت های اعمال شده علیه مسلمانان کشمیر در ایام عید قربان نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی است.

دولت هند برای مسلمانان تنها در مساجد کوچک در سرینگر، پایتخت ایالت جامو و کشمیر اجازه ادای نماز را می دهد. همچنین ممنوعیت تجمع و محدودیت دسترسی به اینترنت نیز هنوز لغو نشده است.

پاکستان روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد را به تشکیل جلسه اضطراری جهت بررسی تصمیم دولت هند برای تغییر وضعیت جامو و کشمیر فراخواند.

مقامات دهلی نو روز 5 اوت ماده 370 قانون اساسی که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند. 

- مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از چند گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال 2003 تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1238132
  • منبع: آناتولی
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.