عصر روز 26/5/58 فرمان تاریخی امام صادر گردید. در این پیام امام دولت و همه نیروهای مردمی ارتش و سپاه را برای دفاع از پاوه فرا خواندند در بخشی از پیام ایشان فرمودند : «به دولت؛ ارتش و سپاه اخطار می کنم اگر با توپها و قوای مجهز تا 24 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم»

پایگاه خبری جماران؛ شهید مصطفی چمران درخاطرات خود می گوید: صبح روز 27/5/58  حدود ساعت 4 صبح آنچنان قتل و غارت همه شهرپاوه را فرا گرفته بود که گویی هیچ نیروی قادر نیست که جلوی مهاجمین را از قتل و غارت مهاجمین باز دارد و  آنها چند ماشین آوردند  و بلند گو ها را روی آن گذاشتند و اعلام کردند  هرکس  وفاداری  خود را به حزب دموکرات اعلام کند در امن و امان است ما فقط آمده ایم که پاسداران  و دکتر چمران را سر ببریم . در این هنگام خطوط اولیه دشمن به ما نزدیک می شد. عصر روز  26/5/58 فرمان تاریخی  امام  صادر گردید. در این پیام امام دولت و همه نیروهای  مردمی  ارتش و سپاه  را برای دفاع از پاوه فرا خواندند در بخشی از پیام ایشان فرمودند : «به دولت؛ ارتش و سپاه اخطار می کنم اگر با توپها و قوای  مجهز تا 24 ساعت دیگر حرکت به سوی پاوه نشود من همه را مسئول می دانم من بعنوان ریاست کل قوا به رئیس ستاد ارتش و ژاندارمری  دستور می دهم که بی انتظار  دستور دیگر و بدون فوت وقت با تمام تجهیزات بسوی پاوه حرکت کنند ....» 

شهید چمران شور شعف نیروهای نظامی  پس از رسیدن پیام امام را چنین بیان می کند: صبح 27/5/58 بر بالای دیوار خانه پاسداران ایستاده بودم و به شهر می نگریستم و گلوله از هر طرف می بارید یکباره صدای الله اکبر سربازان شنیده شد گفتم مگر چه خبر است؟ گفتند امام خمینی اعلامیه ای  صادر  کرده است  اعلامیه ای تاریخی  که اساس بزرگترین تحولات  انقلابی  کشور به شمار می رود اما معجزه ای رخ داد آنچنان کوبنده که برای هیچکس  قابل تصور نبود فرمان امام صادر شد کوه ها و دره ها و دشت ها می لرزیدند  نیروهای دشمن از هر سو پا به فرار گذاشتند و تپه بالای ژاندارمری  تنها با یک شهید به تصرف در آمد و بدین ترتیب در کمترین زمان شهر آزاد گردید. 

منبع: مصطفی چمران مردی برای تمام فصول نرگس علی مردانی   ص98 و 99

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.