«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از اروپا می خواهد که به جای تکیه بر ایالات متحده، "استقلال دفاعی راهبری" داشته باشند.

به گزارش جماران؛ اسکای نیوز در گزارشی نوشت که در پی تلاش های ناکام آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس که با پاسخ منفی قدرت های غربی مواجه شد، فرانسه خواستار همکاری دیگر کشورها برای ایجاد ائتلاف دریایی تحت امر اروپا بدون اتکا به آمریکا شد.

«دبورا هین» تحلیلگر تارنمای اسکای نیوز با اشاره به پاسخ ها به درخواست انگلیس مبنی بر فراخوانی شرکت در ائتلاف تحت امر اروپا در خلیج فارس نوشت: «سه هفته پس از اینکه «جرمی هانت» وزیر امور خارجه سابق انگلیس این طرح را به مجلس ارائه کرد، هیچ کشور اروپایی به صورت عمومی متعهد به حضور کشتی و هواپیماهایش در این ائتلاف نشد».

لندن هفته گذشته نیز اعلام کرد که به ائتلاف دریایی بین المللی به رهبری ایالات متحده خواهد پیوست که در این صورت تنها دو کشور انگلیس و آمریکا در این ائتلاف حضور دارند.

با این حال تمسخر چنین وضعیتی ما را از آگاهی در مورد آنچه پشت پرده اتفاق می افتد آگاه می سازد.

دبورا به نقل از چند منبع آگاه نوشت، پیش از بیانیه هانت، فرانسه به انگلیس و دیگر کشورها اعلام کرده بودند که توانایی برگزاری ائتلافی تحت امر اروپا برای به گفته آنها "حفاظت از امنیت تردد کشتی ها در تنگه هرمز" را رهبری کنند.

این منابع آگاه می گویند که پاریس حتی متحدان اروپایی خود را فراخوانده و از آنها درخواست کرده است که هیچ اقدامی برای تسهیل تلاش های این ائتلاف به رهبری آمریکا انجام ندهند و در عوض منتظر اقدام متحدان اروپا باشند که می توانند خود، هدایت ماموریت دریایی برای افزایش امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز را برعهده بگیرند.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس اخیرا با همتای فرانسوی خود «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در مورد برنامه تشکیل ائتلاف دریایی تحت امر اروپا دیدار و گفت و گو کرده است.

انتظار می رود که مذاکرات بیشتر حول این مسئله در حاشیه نشست گروه هفت موسوم به «جی ۷» در فرانسه انجام شود.

اسکای نیوز در این باره نوشت که برخی مقامات وزارت دفاع انگلیس به وضوح نسبت به توانایی و ظرفیت فرانسه برای انجام چنین ماموریتی بدون پشتیبانی دیگر کشورها از جمله آمریکا تردید دارند. همچنین نگرانی ها از چگونگی به اشتراک گذاری اطلاعات ارتش آمریکا با ائتلافی به رهبری فرانسه نیز وجود دارد.

اما دلایل خوبی برای چرایی ایجاد ائتلاف به وسیله فرانسه وجود دارد آن هم درست زمانی که اختلافات و تنش ها میان ایران و آمریکا در حال گسترش است، وجود دارد:

اولا، اینکه فرانسه برخلاف آمریکا، همانند انگلیس و دیگر قدرت های اروپایی از توافق هسته ای ایران موسوم به "برجام" حمایت می کند.

سال گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد.

ایالات متحده حضور نظامی خود را نیز در منطقه افزایش داد و از دیگر کشورها خواست تا به ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس بپیوندند که پاسخ منفی کشورهای اروپایی مواجه شد زیرا این ائتلاف می تواند با سیاست "فشار حداکثری" آمریکا علیه ایران مطابق باشد که تلاش ها برای حفظ برجام را تضعیف می کند.

ثانیا، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از اروپا می خواهد که به جای تکیه بر ایالات متحده، "استقلال دفاعی راهبری" داشته باشند.

این درحالی است که ترامپ از تلاش‌های مکرون برای تنش زدایی در خلیج فارس شدیدا انتقاد کرده است و اعلام کرده است که مکرون نماینده آمریکا برای مذاکره با ایران نیست.

سیاست خارجی ریاست جمهوری آمریکا دچار آشفتگی‌ و تناقض‌های بسیاری است. هدف اصلی راهکار فرانسه، راضی کردن ایران و آمریکا به از سرگیری مذاکرات است. بنابراین، وقتی ترامپ به طور غیردیپلماتیک از تلاش‌های شخص مکرون در این زمینه انتقاد می‌کند، چنین اقدامی می‌تواند به این معنا باشد که فرانسه بیهوده برای تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن تلاش نکند. چرا که کاخ سفید تمایلی به این امر ندارد.

با وجود تلاش‌های واشنگتن برای تشکیل ائتلاف دریایی علیه ایران و دعوت از نزدیک به ۶۰ کشور برای حضور در این ائتلاف، تاکنون پاسخ مثبتی برای مشارکت از دیگر کشورها همچون ژاپن، آلمان، فرانسه و حتی اسپانیا دریافت نکرده است.

ماه گذشته واشنگتن اعلام کرد به دنبال تشکیل ائتلافی است که به ادعای آنها "تضمین کننده امنیت کشتیرانی" در تنگه هرمز می باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.