دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته بیان کرد: خوشبختانه سازندگان داخلی توانستند با اخذ مجوزهای بین‌‍المللی بخش عمده قطعاتی که در صنعت هواپیمایی تحریمی هست را بسازند.

به گزارش جماران؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته با اشاره به اخذ مجوزهای بین‌المللی برای ساخت قطعات هواپیما توسط سازندگان داخلی گفت: با این روند امیدواریم تا ۷ سال آینده معادل کشورهای اروپایی که قطعات یدکی را با کسب مجوزهای بین‌المللی ارائه می‌دهند قطعات هواپیمایی را بسازیم و حتی عرضه‌کننده به دیگر کشورها باشیم.

منوچهر منطقی روز یکشنبه در حاشیه رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما در صندوق نوآوری و شکوفایی در جمع خبرنگاران افزود: هواپیما یک محصول پیچیده است و برای ساخت آن باید مجوزهای بین‌المللی بگیرید، الان سازندگان ما مجوزها را گرفتند و وارد مرحله ساخت شدند.

وی بیان کرد: خوشبختانه سازندگان داخلی توانستند با اخذ مجوزهای بین‌‍المللی بخش عمده قطعاتی که در صنعت هواپیمایی تحریمی هست را بسازند.

منطقی با بیان اینکه ورود به فرآیند ساخت قطعات هواپیما بسیار پیچیده و نیازمند دریافت چندین مجوز بین‌المللی است، افزود: همین که در مدت کوتاه سازندگان ما اراده کردند و مجوزها را گرفتند و شروع به ساخت کردند، جزو معدود کشورهایی هستیم که موفق به انجام این کار شده‌ایم.

وی بیان کرد: عمده کشورهای سازنده قطعات هواپیما، اروپایی هستند و ما هم می‌توانیم امیدوار باشیم با تداوم این روند تا ۷ سال آینده، معادل یکی از کشورهای اروپایی که قطعات یدکی را با کسب مجوزهای بین‌المللی می‌سازند، قطعات هواپیمایی را بسازیم و حتی عرضه‌کننده به دیگر کشورها باشیم.

منطقی در خصوص استاندارد پارت ۲۱ نیز گفت: برای اینکه شما وارد فضای هواپیمایی شوید هر بخشی استاندارد خاص خود را دارد، مثلا برای تعمیرات باید استاندارد پارت ۱۴۵ و برای ساخت قطعات باید استاندارد پارت ۲۱ را بگیرید، این استاندارد می‌گوید که سازماندهی شما باید چگونه باشد، چه تجهیزات و چه مدارکی داشته باشید و نیروهای شما چه آموزش‌هایی را ببینند.

وی توضیح داد: استاندارد پارت ۲۱ سازمان شما را تعریف می‌کند که اگر به آن حد برسید، گفته می‌شود که شما صلاحیت ساخت قطعات هواپیمایی را دارید، این استانداردها همه بین‌المللی است و در دنیا برای اینکه بخواهید وارد این صنعت شوید باید در سطح استانداردهای جهانی کار کنید.

منطقی در خصوص وضعیت ساخت هواپیمای ۷۲ نفره افزود: مرحله طراحی هواپیما در حال پیشرفت است، در همین راستا و برای حمایت از این پروژه، مجموعه مشترکی با سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل داده‌ایم و در آینده شاهد سرعت بیشتر این پروژه خواهیم بود.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته، تامین بودجه این کار بر عهده سه بخش شورای عالی عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ایرلاین‌ها است تا این کار با شتاب بیشتری پیشرفت کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.