سفر هیات اماراتی به تهران نشان دهنده نرمش جدیدی در مواضع این کشور در قبال ایران است.

به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: دیدار مهمی میان فرماندهان مرزبانی ایران و امارات انجام شد. اهمیت دیدار از ان جهت بالا بود که رابطه ایران و امارات در پی حمله به چهار کشتی اماراتی در بندر فجیره و اتهام زنی متحدان امارات علیه ایران وارد مرحله جدیدی از تنش‌ها شده است.

در جریان انفجار چهار کشتی در بندر فجیره امارات، این کشور ایران را متهم به خرابکاری در آبهای تنگه هرمز کرد. پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک بر فراز آب‌های تنگه هرمز ایران کاردار امارات را به وزارت خارجه احضار کرد چرا که گفته می‌شد این پهپاد از پایگاه هوایی آمریکا در امارات به پرواز در آمده است. این تحولات در کنار تحولات دیگر  از جمله قرار گرفتن امارات در کنار عربستان سعودی به عنوان بلوک ضد ایران در منطقه، روابط دو کشور را وارد تنش بی پایانی کرده است.

با این وجود روز سه‌شنبه ۸ مرداد، قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی و محمدعلی مصباح الاحبابی فرمانده گارد ساحلی امارات متحده عربی در تهران دیدار کردند.

یک منبع آگاه درباره این دیدار به خبرگزاری ایسنا گفته بود که مشکلات مرز مشترک، سفر شهروندان دو کشور، ورود‌های غیرقانونی و ارتباطات دریایی، از موضوعات مورد بحث در این دیدار بود.

انور قرقاش وزیر امور خارجه امارات نیز در توییتر خود از تمایل امارات به همکاری با جامعه بین المللی برای حفظ امنیت و ثبات تنگه هرمز خبر داد. او در توییت خود اسمی از ایران نبرده، اما سفر هیات اماراتی به تهران نشان دهنده نرمش جدیدی در مواضع این کشور در قبال ایران است.

قرقاش هفته گذشته خواستار کاهش تنش‌ها در خلیج فارس با ایران شده و گفته بود: مشکلات باید از طریق گفتگو‌های سیاسی حل شوند.

او در توییتر خود نوشته بود: بحران‌ها نیازمند توجه جمعی اند. اول باید تنش‌ها کاهش پیدا کند و به راه حلی سیاسی از طریق گفتگو و مذاکره منطقه‌ای برای رسیدن به یک توافق جامع و همه جانبه برسیم.

به گزارش رویداد۲۴ در پی حمله موشکی حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی عربستان در ماه می، عربستان سعودی ایران را مقصر خواند اما امارات هیچ کس را مقصر ندانست و خواستار تحقیقات درباره این حمله شد. ابوظبی در واکنش به حملات ماه می‌نیز خواستار کاهش تنش شده بود.

یک مقام نفتی اماراتی در باره این حادثه به رویترز گفته بود: بعضی اوقات شما باید دیپلماتیک رفتار کنید. ما نمی‌توانیم آبروی اقتصادی‌مان را نابود کنیم. شاید بقیه بخواهند اعتبار ما را متزلزل کنند.

یک دیپلمات غربی درباره واکنش امارات به رویترز گفت: امارات رویکرد محافظه‌کارانه‌ای در پیش گرفته، چون نمی‌خواهد در پاشنه در برای خودش دردسر درست کند.

او گفته بود: امارات عملگرایانه و استراتژیک عمل کرده چرا که چیز‌های زیادی برای از دست دادن دارد. شاید ایران برای عربستان نگرانی بزرگتری باشد تا برای امارات.

با این حال به نظر می‌رسد بهبود روابط میان ایران و امارات برای برخی بازیگران منطقه خوشایند نباشد. خلیج تایمز که یک رسانه انگلیسی زبان نزدیک به ال سعود است خبر دیدار هیات اماراتی و ایرانی را پوشش داده و این دیدار را به دیداری برای حل و فصل مشکلات صید تقلیل داده است.

در گزارش این رسانه درباره دیدار فرمانده گارد ساحلی امارات با فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفته شده این دیدار میان مقامات ساحلی دو کشور ششمین دیدار از سری دیدار‌های مرسوم است که آخرین مورد آن سه ماه پیش انجام شد.

رویترز که اخیرا در انتشار اخبار ضد ایرانی گوی سبقت را از هر رسانه دیگری ربوده نیز در پوشش این خبر به اختلاف ایران و امارات اشاره کرده و نوشت: ایران دیداری با محور امنیت دریانوردی با دشمن سنتی خود امارات داشته است.

بر اساس این گزارش، مذاکرات این دو درحالی انجام شده که تنش‌ها بر سر تنگه هرمز به دلیل درگیری ایران و آمریکا بالا گرفته و این تنش‌ها دامن گیر متحدان آمریکا در خلیج فارس نیز شده است.

یک مقام مسئول در خلیج فارس به رویترز گفته: این دیدار در ارتباط با تنش‌های منطقه نبوده بلکه دیدار فنی بوده که از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بوده و قرار بوده در ان درباره معضلات دریانوردی مذاکراتی صورت بگیرد.

در حالی که تنش‌ها در تنگه هرمز با توقیف کشتی ایرانی در جبل الطارق و در ادامه توقیف کشتی بریتانیایی «استنا امپرو» در تنگه هرمز توسط ایران به شدن بالا گرفته، به نظر می‌رسد روابط ایران و امارات رو به بهبودی گذاشته است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران بر تلاش ایران برای تعامل با همسایگانش تاکید کرد و گفت: ایران هرگز باب مذاکره با همسایگان را نبسته است.

وزیر خارجه درباره تغییر رویکرد امارات در مسائل منطقه‌ای بیان کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که علاقمند به ارتباط با همسایگان هستیم. امارات همانند عربستان و بحرین همسایه ما است و مقامات جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام کردند علاقه‌مند به روابط خوب با همسایگان هستیم؛ اگر آن‌ها سیاست‌های خود را تغییر داده و دست از دخالت در امور داخلی کشور‌ها بردارند. من امیدوارم تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

یک مقام ایرانی که نامش برده نشده به رویترز گفته: ایران می‌خواهد روابطش را با رقبای سنتی‌اش در منطقه از جمله عربستان و امارات بهبود ببخشد.

او گفته: ایران همیشه به اهمیت خلیج فارس اهمیت قابل توجهی می‌دهد و در نتیجه نیازمند همکاری بین کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. 

به ادعای رویترز، دیپلمات‌های غربی معتقدند امارات اهداف مشترکی با ریاض دارد، اما برخلاف عربستان سعودی اقتصاد متنوعی دارد که به شوک‌های منطقه‌ای حساس است.

یک بانکدار در دبی که بخش بزرگی از سرمایه هایشان از تجارت دریایی و انرژی به دست می‌آید به رویترز گفته: مقامات اماراتی سعی میکنند راه حلی برای موازنه پیدا کنند چرا که آن‌ها هاب تجاری منطقه‌اند و نمی‌خواهند حباب را بشکنند.

یک تاجر ایرانی در امارات که بیش از ۴۰ سال سابقه کار تجاری در این کشور دارد و که خواسته نامش برده نشود به رویداد۲۴ گفت: امارات مجبور است به همه قوانین بین المللی توجه کند؛ یعنی اگر بانک‌ها می‌گویند حساب‌های ایرانی بسته شود، امارات مجبور است اگر می‌گویند فلان کالا‌ها به ایران صادر نشود و وارد نشود مجبور است تن دهد.

او با اشاره به یکی از جلساتش با رییس بانک امارات گفت: به رییس بانک گفتم چرا حساب‌های ایرانی‌ها را بستید؟ او گفته این شلوغی که امروز در بانک ما می‌بینید، اگر مورد تحریم آمریکا قرار بگیریم پرنده در آن پر نخواهد زد؛ کافی است سوییفت ما را ببندند.

این تاجر ایرانی گفته فضای تجارت ایران و امارت بسته است و تمام ایرانی‌هایی که تجارت ری اکسپورت می‌کردند کارشان را از دست داده‌اند. الان هر کشوری که بداند طرف ایرانی است و کالایش قرار است از دبی به ایران صادر شود کار را متوقف می‌کند. یکی از دوستان ما از ایتالیا کود شیمایی به دبی وارد می‌کرد و از دبی به ایران صادر می‌شد. اما امروز طرف ایتالیایی می‌گوید، چون تاجر ایرانی است کود نمی‌فرشم. چرا که همه کشور‌ها با هم مراوده تجاری دارند و از تحریم می‌ترسند.

او درباره کاهش روابط تجاری ایران و امارات گفته امروز میزان روابط به ده درصد رسیده و ۹۰ درصد مراودات از بین رفته است. طرف‌ها نمی‌توانند با ایران کار کنند.

او به افراد حقیقی‌ای در امارات اشاره کرد که نفت ایران را می‌فروختند و گفت: این افراد امروز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته اند و زندگی شان را ازد دست داده اند. این‌ها حتی قادر نیستند سایر تجارت‌های جانبی‌ای که داشتند را ادامه دهند.

این تاجر در پایان به برخی وعده‌های داده شده از سوی امارات اشاره کرده و گفته: اخیرا در گفت‌وگویی که میان بازرگانان ایران با حاکمان دبی انجام شده وعده‌هایی برای گشایش حساب ایرانی‌ها داده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1228007
  • منبع: رویداد24
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.