« زمانی که وزیر خارجه با اصرارهای راند پال روبه‌رو می‌شود تاکید می‌کند که عدم مذاکره با امریکا سیاست اعلامی و اعمالی نظام است و او برای تغییر این سیاست نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد چرا که وزیر خارجه مجری سیاست‌های اعلام و تعیین شده است.»

 به گزارش جماران، روزنامه اعتماد نوشت:  دیدار محمدجواد ظریف با سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه امریکایی، تحول عجیبی نیست و منحصر به این دوران هم نیست اما آنچه نور بیشتری بر دیدار سناتور راند پال و جواد ظریف انداخته شرایط کنونی رابطه ایران و امریکا و البته رویکرد خصمانه بی‌نقابی است که تیم ترامپ نسبت به ایران دارد. برهمین اساس واکنش‌ها به گزارش نیویورکر، تعبیرهای متفاوتی را نمایان کرده است. برخی از منتقدان نظام جمهوری اسلامی این گزارش را مستمسکی برای انتقاد از توان سیاسی وزیر خارجه قرار دادند و ادعا کردند که کاخ سفید پس از آنکه وزیر خارجه به راند پال می‌گوید تصمیم برای مذاکره با تهران است، او را به دلیل آنکه تصمیم‌گیرنده اصلی در سیاست خارجی ایران نیست تحریم کرد. این ادعا با محدوده اختیارات هیچ وزیرخارجه‌ای حتی در ساختار سیاسی امریکا هم منطبق نیست چرا که وزیر خارجه مجری سیاست‌های کلان نظام یا دولت خود است و طبیعی است که در شرایط حساس باید برای کسب مجوز لازم با پایتخت تماس بگیرد.

جدا از این مساله شنیده‌ها از یک منبع آگاه حاکی از این است که در روایت نیویورکر تا حدودی اظهارات محمدجواد ظریف در آن جلسه خلاصه شده است. به گفته این منبع آگاه، وزیر خارجه ایران در دیدار با سناتور جمهوریخواه موضع همیشگی خود را تکرار می‌کند که تهران دنبال مذاکره برای مذاکره نیست و دولت امریکا نیز فارغ از آنکه چه کسی رییس‌جمهور باشد به تعهدهای قبلی خود در مذاکرات برجام عمل نکرده است. ظریف در این دیدار تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران تحت زور و فشار مذاکره نمی‌کند و تصمیم نظام در مقطع فعلی با توجه به زیاده‌خواهی‌های امریکا رد مذاکرات است. به گفته این منبع آگاه زمانی که وزیر خارجه با اصرارهای راند پال روبه‌رو می‌شود تاکید می‌کند که عدم مذاکره با امریکا سیاست اعلامی و اعمالی نظام است و او برای تغییر این سیاست نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد چرا که وزیر خارجه مجری سیاست‌های اعلام و تعیین شده است.

شنیده‌ها از منبع موثق دیگری حاکی از آن است که در همان دیدار راند پال به وزیر خارجه ایران می‌گوید تصمیم برای قراردادن نام او در لیست تحریم‌های خزانه‌داری امریکا در چند روز گذشته گرفته شده و شاید این دیدار در کاخ سفید بتواند به لغو این تصمیم منتهی شود که پاسخ محمد جواد ظریف باز همان ارجاع به تصمیم نظام برای عدم مذاکره در سایه فشارها بوده است.

ظریف یک روز پس از دیدار با راند پال پیشنهادهای ایران شامل تصویب سریع‌تر پروتکل الحاقی را در اختیار رسانه‌ها هم قرار می‌دهد که با مخالفت کاخ سفید روبه‌رو می‌شود. این مخالفت در حالی صورت گرفته که به گواه کارشناسان خلع‌سلاح، اگر دونالد ترامپ در نگرانی اعلامی از برنامه هسته‌ای ایران صداقت داشته باشد، هیچ نظارتی بالاتر از پروتکل الحاقی نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.