بوریس جانسون در شرایطی در انگلیس به قدرت رسید که این کشور در اوج بحران با ایران است. دلیل این بحران نفتکش هایی است که دو کشور توقیف کرده اند. یکی از این نفتکش ها در مدیترانه و دیگری در خلیج فارس توقیف شده است.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس

به گزارش جماران؛ شبکه "تی. وی ۵" فرانسه روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به چالش های پیش روی نخست وزیر جدید انگلیس، تاکید کرد وی در نظر دارد در پرونده های مختلف بین المللی از جمله ایران و برگزیت، خود را به سیاست های ترامپ نزدیک کند.

در گزارش شبکه تلویزیونی TV۵ فرانسه آمده است،  بوریس جانسون در شرایطی در انگلیس به قدرت رسید که این کشور در اوج بحران با ایران است. دلیل این بحران نفتکش هایی است که دو کشور توقیف کرده اند. یکی از این نفتکش ها در مدیترانه و دیگری در خلیج فارس توقیف شده است.

 تنش میان ایران و انگلیس در تنگه هرمز بالا گرفته است. ناوهای نیروی دریایی سلطنتی انگلیس کشتی هایی را که با پرچم انگلیس تردد می کنند در خلیج فارس همراهی می کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در این باره گفت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجاعانه این نفتکش انگلیسی را توقیف کردند زیرا این نفتکش حاضر به اطاعت از قوانین نبود. از نظر من این اقدام درست و کاملا متناسب با مقررات بود.

این نفتکش هم اکنون به همراه خدمه خود در بندر عباس متوقف شده است. این کشتی ۲۳ نفر خدمه دارد. از دیدگاه لندن این اقدام تهران واکنشی به توقیف گریس وان بود. نفتکش ایرانی گریس وان اوایل ماه ژوئیه توسط مقامات انگلیس در جبل الطارق در جنوب اسپانیا توقیف شد. این نفتکش مظنون به تلاش برای تحویل نفت به سوریه بود که این اقدام نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه دمشق محسوب می شود.

دوشنبه گذشته، جرمی هانت که در آن زمان هنوز وزیر امور خارجه انگلیس بود، راه اندازی ماموریت پشتیبانی در خلیج فارس به همراه اروپایی ها را خواستار شد. جرمی هانت گفت برای ما سخت است که از این حضور بین المللی در خلیج فارس خبر دهیم زیرا دیپلماسی ما بر کاهش تنش استوار است. ما امیدواریم که این ابتکار عمل ضرورت پیدا نکند. ما به دنبال رویارویی با ایران نیستیم. ما از همه فرصت ها برای کاهش تنش با ایران استفاده کردیم.

تنگه هرمز یکی از مناطق راهبردی خلیج فارس و یک معبر دریایی مهم است که حدود ۳۰ درصد نفت خام جهانی از آنجا ترانزیت می شود. از همین رو رویدادهای اخیر یک چالش اقتصادی بسیار مهم هم محسوب می شود.

از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران در ماه مه سال ۲۰۱۸، تنش در این منطقه همواره رو به افزایش است. این بار نیز دونالد ترامپ از شرایط استفاده کرد تا خصومت خود را علیه ایران نشان دهد. ترامپ گفت ما با انگلیس گفتگو کردیم. همه اینها آنچه را که من در مورد ایران می گویم، تایید می کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس که به عنوان فردی نزدیک به دونالد ترامپ در نظر گرفته می شود، امیدوار است پس از برگزیت به توافق تجاری با آمریکا دست یابد. از این رو وی تلاش می کند در پرونده های مهم بین المللی از جمله ایران و برگزیت، خود را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نزدیک کند. در این شرایط سوال این است که آیا نخست وزیر جدید انگلیس خط مشی آمریکا را در پیش می گیرد یا اروپا را؟ در این میان ایران و وزیر امور خارجه این کشور هم زمان با تبریک به بوریس جانسون به وی هشدار دادند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.