سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در خصوص شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه هم گفت: «ریشه اصلی این تنش‌ها چیزی غیر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دست‌درازی به قلمرو قضایی سایر کشورها نیست.»

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روز دوشنبه تأکید کرد در نشست کمیسیون برجام که روز یکشنبه در وین برگزار شد، همه طرف‌های توافق هسته‌ای قاطعانه مخالفت خودشان را با تحمیل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران اعلام کردند. 

«هوا چانینگ»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین گفت: «همه طرف‌ها قاطعانه مخالفت خود را با سیاست‌های آمریکا که به دنبال جلوگیری از اجرای توافق با تحمیل تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های فراسرزمینی است، اعلام کردند. همه وعده دادند تدابیری برای کاستن از اثرات چنین تحریم‌هایی به کار خواهند گرفت.»

 وی اضافه کرد: «مایلم بار دیگر تأکید کنم که اجرای کامل و موثر برجام هم از ضروریات قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و هم تنها راه عملی و موثر برای حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران. یکبار دیگر از آمریکا می‌خواهیم از کارزار فشار حداکثری خود دست بردارد و مانع‌تراشی بیشتر برای طرف‌ها در مسیر اجرای توافق را کنار بگذارد.»

چانینگ در خصوص شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه هم گفت: «ریشه اصلی این تنش‌ها چیزی غیر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا و دست‌درازی به قلمرو قضایی سایر کشورها نیست.»

یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه چین پرسید: «طبق گفته اعضای پارلمان ایران در روز ۲۸ جولای (۶ مردادماه) علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پارلمان گفته که ایران فعالیت‌های خودش در رآکتور آب سنگین اراک را از سر خواهد گرفت. نظری در این باره دارید؟»

چانینگ گفت: «تا آنجا که من می‌دانم کارهای مرتبط طبق روال پیش می‌روند. در نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک در روز گذشته، همه طرف‌ها از جمله ایران از تلاش‌های چین در بازسازی رآکتور آب سنگین اراک تمجید کردند و تمایل خودشان را  برای ارائه کمک‌های بیشتر اعلام کردند. چین، به اجرای برجام و حفظ آن و اجرا کردن مسئولیت‌ها و تعهدات خودش پایبند است.»

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داده است. واشنگتن ادعا کرده هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای میز مذاکره را ترک کرده هر گونه گفت‌وگوی جدید با دولت این کشور را رد کرده‌اند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز ۱۷ خردادماه به نقل از مقام‌های دولت ترامپ گزارش داد پیشنهادهای رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد، بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌کدام از این دو را داشته باشد.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی در آمریکا در ماه‌های گذشته از بی‌حاصل بودن سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران انتقاد کرده و دولت ترامپ را به نداشتن راهبرد در خصوص ایران متهم کرده‌اند. 

به تازگی اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیلی به قلم «کنث کزمان»، از تحلیلگران مشهور آمریکایی نوشته دولت ترامپ در سیاست محدود کردن نفوذ منطقه‌ای ایران از طریق اجرای تحریم‌ها ناکام مانده است. 

آتلانتیک نوشت: «اگر قرار بود تحریم‌ها به تغییر در رفتارهای منطقه‌ای ایران منجر شوند، انتظار می‌رفت نفوذ منطقه‌ای ایران طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ لطمه ببینند. با وجود این، رویدادها و روندها نشان داد که دقیقاً عکس این اتفاق می‌افتد و در بهترین حالت، نفوذ منطقه‌ای ایران و تحریم‌ها مستقل از یکدیگر هستند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.