پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یک نشریه انگلیسی با بیان اینکه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهر می‌کنند که آمریکا شریک ارشد آنها در روابط متقابل دوجانبه است، می‌نویسد: «اما آشکارا می‌توان دید که ایالات متحده‌ی امروز هیچ اقدامی را در قبال ایران که از نظر سران سعودی و اسرائیلی غیرقابل قبول باشد، انجام نمی‌دهد».

به گزارش جماران؛ نشریه تحلیلی-خبری «اسپِکتیتور» در یادداشتی تحت عنوان «چگونه سیاست آمریکا در قبال ایران در ریاض و قدس [اشغالی] شکل می‌گیرد» به بررسی تاثیر رژیم‌های صهیونیستی و سعودی بر سیاست خارجی کاخ سفید پرداخته و نوشت اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به چیزهایی که محدود شده که ریاض و تل‌آویو خواستار آن هستند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه قطعا آمریکا نه تنها از جنگ جدید در خلیج فارس نفع نمی‌برد بلکه متضرر هم خواهد شد، آمده است که فضای اصلی سیاست خارجی امروزه آمریکا در قبال ایران، با تمکین و احترام است و این سیاست به‌صورت عادی در واشنگتن تدوین می‌شود اما وقتی ریاض و تل‌آویو شروع به اثرگذاری روی روند سیاستگذاری کاخ سفید می‌کنند، این منش به خویی سلطه‌جویانه و در جهت منافع آن دو تبدیل می‌شود.

این نشریه انگلیسی با بیان اینکه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهر می‌کنند که آمریکا شریک ارشد آنها در روابط متقابل دوجانبه است، می‌نویسد: «اما آشکارا می‌توان دید که ایالات متحده‌ی امروز هیچ اقدامی را در قبال ایران که از نظر سران سعودی و اسرائیلی غیرقابل قبول باشد، انجام نمی‌دهد».

اسپکتیتور ضمن اشاره به اینکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با امضای توافق هسته‌ای با ایران سعی کرد تا اهرم خودمختاری در تدوین سیاست‌های ایالات متحده را مجددا به دست خود بگیرد، توضیح داد: «عربستان سعودی و اسرائیل خشمگینانه با این طرح مخالفت کردند. هرچند مختصر اما به‌نظر می‌رسید که اوباما [در برابر سعودی‌ها و صهیونیست‌ها] پیروز شده است... خروج ترامپ از برجام اما نشان داد برندگان واقعی چه کسانی بودند».

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه علی‌رغم قدرتمند بودن آمریکا در عرصه جهانی، گزینه‌های سیاست خارجی او در منطقه خلیج فارس، محدود به تمایلات سعودی‌ها و صهیونیست‌هاست، تصریح کرد: «البته این اتفاق جدیدی نیست و بسیار پیشتر از [ریاست‌جمهوری] ترامپ نیز واشنگتن به دام عادت ریاض و [تل‌آویو] افتاد که روی موضوعاتی که منافع حیاتی خود می‌دانند فشار وارد می‌کنند. به‌عنوان شاهد مثال، حمایت آمریکا از جنگ بی‌معنی و شکست‌خورده بن‌سلمان علیه یمن و کنار گذاشتن راهکار دو دولتی [در مناقشات فلسطین-اسرائیل]».

در ادامه این یادداشت ضمن اشاره به اینکه نتانیاهو و بن‌سلمان هر دو، ایران را تهدید موجودیتی برای خود قلمداد می‌کنند، آمده است: «این امر برای واشگنتن نیز مشتبه شده است. توجه بیش‌ازحد کنونی واشنگتن به ایران، یادآور وسواس فکری او درباره کوبا در شش دهه قبل است که می‌تواند مجددا به اشتباه محاسباتی شبیه آنچه که در سال 1962 جهان را به آستانه جنگ هسته‌ای کشاند، منجر شود... هیچ چیزی بیشتر از [سرنگونی نظام ایران] رژیم‌های سعودی و اسرائیل را خوشحال نمی‌کند».

اسپکتیتور سپس درباره دوازده شرط «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای ایران جهت برداشتن فشارها و تحریم‌ها از این کشور توضیح داد تن دادن به چنین خواسته‌هایی یعنی تسلیم کردن استقلال ایران و این اتفاق هرگز نخواهد افتاد: «در حقیقت این دولت ترامپ است که ابداع طرح دیپلماتیک را به ایران تسلیم کرده است».

این در حالی است که معاون دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس بر حمایت این شورا از سیاست‌های آمریکا علیه ایران تأکید و ایران را به اجرای اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه متهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.