صادق زیباکلام گفت: «نیروهای تندروی اصولگرا مانند جبهه پایداری با تمام شخصیت‌های معتدل اصولگرا زاویه دارند و ناسازگارند. مشابه رفتارهایی که چنین افرادی با آقای ناطق نوری انجام می‌دهند را بعد از ناآرامی‌های سال88 با مرحوم هاشمی شاهد بودیم.»

به گزارش جماران؛ نامه نیوز نوشت: احتمال حضور دوباره ناطق نوری در صحنه سیاسی واکنش‌های متعددی را به همراه داشت؛ خاصه اصولگرایان دو نوع واکنش به این موضوع نشان دادند؛ برخی با تأکید بر اینکه ناطق همواره یک نیروی اصولگراست حضور احتمالی او در عرصه سیاست را مغتنم شمردند و برخی دیگر با هجمه به سوی او سعی کردند ناطق را از این تصمیم منصرف کنند زیرا تردیدی نیست که ناطق نوری با نیروهای تندرو از هرجناح هم‌ساز نخواهد بود. شاهد مثال این هجمه‌ها اتهام‌زنی‌های بی‌اساس مالی در چندروز گذشته بود که حتی باعث شد سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به شایعات بگوید که «در دادگاه نامی از آقای ناطق نوری برده نشده؛ لطفا اخلاق را بر اخبار مقدم بدانید». 

صادق زیباکلام در تحلیل چرایی مخالفت طیف‌هایی از اصولگرایان با حضور مجدد ناطق نوری در عرصه سیاست گفت: «نیروهای تندروی اصولگرا مانند جبهه پایداری با تمام شخصیت‌های معتدل اصولگرا زاویه دارند و ناسازگارند. مشابه رفتارهایی که چنین افرادی با آقای ناطق نوری انجام می‌دهند را بعد از ناآرامی‌های سال88 با مرحوم هاشمی شاهد بودیم. اگر به کنش تندروها دقت کنیم، درمی‌یابیم که دقیقا همین عداوت‌ها را در حق آقای هاشمی هم انجام دادند. بغض و کینه‌ای که تندروها از اصولگرایان میانه‌رو دارند از اصلاح‌طلبان ندارند و در 10سال اخیر بیش از آقای خاتمی علیه آقای هاشمی اقدام کردند. آقای ناطق اگر می‌خواهد دوباره به صحنه سیاست بیاید و در انتخابات مجلس ایفای نقش کند، باید بداند که نیروهای افراطی علیه‌اش فعالیت می‌کنند و به او رحم نمی‌کنند زیرا می‌دانند که ناطق هم‌پیمان شخصیت‌های معتدل، تحصیلکرده و معقول خواهد شد و در این دایره بی‌تردید نیروهای تندرو جایگاهی ندارند. با چنین چشم‌اندازی آنها راهی جز تخریب‌ پیش روی خود نمی‌بینند. آقای ناطق باید بداند که در مقابلش افرادی ایستاده‌اند که با شیوه ماکیاولیستی برای رسیدن به هدفشان از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند و برایشان فرقی ندارد که نقدها اخلاقی یا غیراخلاقی باشد. آقای ناطق یا باید دور تمام تخریب‌ها را قلم بگیرد و مهر تأیید بر اقدامات بدخواهانش بزند و به نوعی وابسته به جریان آنها شود یا آنکه شخصیت سیاسی خود را مستقل نگاه دارد که در حالت اخیر در نگاه تندروها او مرتکب گناهی نابخشودنی می‌شود و دقیقا و بی‌کم‌وکاست همان خشونتی که علیه مرحوم هاشمی اِعمال کردند را در حق ناطق هم اِعمال می‌کنند».

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که در صورت حضور مجدد ناطق نوری در عرصه سیاست آیا این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان با او به ائتلاف برسند یا آنکه بر اساس موضع اخیر محمدرضا عارف اصلاح‌طلبان بعد از این هیچ ائتلافی با نیروهای اصولگرا نمی‌کنند، اظهار کرد: «سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از حسن روحانی و ناکارآمدی لیست امید در مجلس از بین رفته است و اکنون با آوار مطالبات بی‌پاسخ مردم مواجه شده‌اند و حتی آقای خاتمی هم گفت که دیگر تکرار می‌کنم‌ها اثربخش نیست. البته ممکن است که بازهم اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند اما این به معنای پیروزی آنها نیست چنانکه آقای خاتمی در اظهارات اخیرشان گفتند که برای نجات کشور باید در صحنه حضور یافت. به هر حال اگر اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی برسند که باید در انتخابات شرکت کنند با جریان‌های معتدل اصولگرا ائتلاف می‌کنند و در جواب آقای عارف می‌گویم زمانی برای اصلاح‌طلبان تعیین‌ تکلیف کنید که پرونده حیات سیاسی‌تان پاک‌تر از شخصی مانند آقای ناطق باشد. شکی در این نیست که آقای ناطق در عرصه سیاست بسیار پاک‌تر از آقای عارف عمل کرده‌اند و اگر دست‌ِکم آقای عارف یک‌سوم اظهارات ملی‌گرایانه آقای عارف را در چهار سال اخیر کرده باشند، حق دارند که از جانب دیگران سخن بگویند. آقای عارف در چهارسال اخیر سیاستی جز سکوت نداشت».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.