«این عکس فجیع هر انسانی را متوقف و مبهوت و غمگین می‌کند. حساسیت مشارک جهان اسلام فقط موضوع فلسطین است و تا آنها به این شکل فجیع زندگی می‌کنند و کشته می‌شوند فراموش نمی‌شوند.»

به گزارش جماران، محمدعلی ابطحی در روزنامه اعتماد نوشت: عکس نوجوانی که بر زمین افتاده و خونش زمین فلسطین را قرمز کرده است، بعد از گذشت مدت طولانی در دنیای مجازی دوباره وایرال و توجه‌برانگیز شده است. حوادث این چند ساله پس از ترامپ بیش از همه برای مردم فلسطین غمبار بود. در سال‌های قبل‌تر اگرچه عملا رهبران عرب کار موثری به نفع فلسطینی‌ها انجام نمی‌دادند اما حداقل در حرف و سخن علنی علیه اسراییل متحد بودند. همیشه، از وقتی که مردم فلسطین از خانه و کاشانه خود بیرون رانده شدند و چند نسل در اردوگاه به دنیا آمدند و در همان اردوگاه بدون داشتن حداقل شرایط انسانی مُردند، امریکا حامی اسراییل بود و روی متحدان عربش فشار می‌گذاشت که فلسطین را فراموش کنند و با اسراییل روابط عادی داشته باشند.

خیلی از رهبران جهان عرب بنا به دلایل اقتصادی یا سیاسی در طول این سال‌ها علاقه‌مند بودند که با رژیم اشغالگر قدس روابط برقرار کنند. اما مردم کشورهای اسلامی و به خصوص عربی در کنار مردم فلسطین بودند و هیچ رهبری در جهان عرب جرات نداشت که پیوندهایش را علنی کند.

در اواخر سال ۲۰۰۰ که قرار بود ریاست کنفرانس اسلامی از رییس‌جمهور ایران به پادشاه قطر منتقل شود، معلوم شد که قطر یک دفتر غیررسمی از اسراییل در دوحه باز کرده است. اجماعی بر تحریم آن کنفرانس از سوی کشورهای اسلامی صورت گرفت. من از سوی آقای خاتمی که رییس کنفرانس اسلامی بود، دو سفر به قطر داشتم و خود پادشاه قطر پذیرفت که اجلاس کنفرانس اسلامی بدون بسته شدن آن دفتر امکان‌پذیر نبود.

اما در دهه اخیر و به خصوص با آمدن آقای ترامپ، امریکا و اسراییل تلاش کردند که ایران‌هراسی را آنقدر بزرگ کنند که بتوانند زیر این شعار، روابط با رژیم اشغالگر قدس را در جهان عرب عادی کنند. ایران حتی بیشتر از رهبران رسمی فلسطین مخالف رژیم اشغالگر قدس و طرفدار مظلومیت مردم فلسطین بود و در این موضوع هیچ‌گاه تردید هم نکرده است. شاید دیدار دیروز رهبر انقلاب اسلامی با رهبران حماس دارای این پیام است که در سخت‌ترین ایام نزاع‌های سیاسی ایران و غرب در منطقه خلیج فارس، همچنان ایران حامی فلسطین است.

به همین دلیل تلاش مشترک عربی، ‌غربی، اسراییلی بر متحد کردن رهبران جهان اسلام علیه ایران متمرکز شد. آخرین تلاش ناموفق کنفرانس معامله قرن بود که بحرین متولی برگزاری آن شد. اما واقعیت این است که تنها اتفاقی که می‌تواند جهان اسلام و عرب را متحد کند، مساله فلسطین بود. هنوز هم چنین است. نمی‌توان انکار کرد که تبلیغات سیاسی و به خصوص تبلیغات مذهبی و در انداختن نزاع شیعی، سنی در حساسیت مردم جهان اسلام و عرب بی‌تاثیر بود.

اما واقعیت این است که جز مردم و مظلومیت فلسطینی‌ها عامل وحدت‌بخش در جهان اسلام نخواهد بود. نمونه‌اش همین عکس فجیع است. هر وقت وایرال شود، هر انسانی را متوقف و مبهوت و غمگین می‌کند. حساسیت مشارک جهان اسلام فقط موضوع فلسطین است و تا آنها به این شکل فجیع زندگی می‌کنند و کشته می‌شوند فراموش نمی‌شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.