وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد نفتکش این کشور در دریای عمان توقیف شده و این اقدام مخالف قوانین بین المللی دریانوردی است.

به گزارش جماران؛ اعضای دولت انگلیس عصر شنبه برای دومین بار در ۲۴ ساعت گذشته، در پی توقیف یک فروند نفتکش این کشور در منطقه خلیج فارس تشکیل جلسه داده و تمایل انگلیس را برای کاهش تنش‌ها با ایران مورد تاکید قرار دادند.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد نفتکش این کشور در دریای عمان توقیف شده و این اقدام مخالف قوانین بین المللی دریانوردی است.

وی همچنین افزود که درباره چگونگی حفظ امنیت دریانوردی بین المللی در تنگه هرمز رایزنی و قرار شد روز دوشنبه درباره آخرین تحولات این حادثه در پارلمان صحبت کند.

در نتیجه نشستی که اعضای دولت انگلیس بامداد امروز در همین رابطه برگزار کردند، به کشتی‌های انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

وزیر امور خارجه انگلیس ساعاتی پیش در گفت وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود ضمن ابراز ناخرسندی از اقدام ایران، خواستار اقدام عملی تهران برای کاهش تنش‌ها شد.

با این حال محمد جواد ظریف گفت: برخلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ما براساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی ایران با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.

روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به درخواست سازمان بنادر و امور کشتیرانی استان هرمزگان کشتی انگلیس به نام استِنا ایمپرو (stena impero) را به دلیل حادثه‌آفرینی، خاموش کردن سیستم موقعیت‌یاب و دفع پسماند نفتی توقیف کرد.

«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتنداری ایران و انگلیس شد و افزود: در شرایطی که اوضاع منطقه تشدید شده، این تحولات خطر بیشتر شدن تنش‌ها را افزایش داده و اقدامات جاری برای حل تنش‌های فعلی را زیر سوال می‌برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.