یک تحلیلگر اصلاح‌طلب گفت: ترامپ هم در آمریکا از نظر همه یک رئیس‌جمهور غیر متعارف است و نه فقط در قبال ما که در قبال اکثر کشورها رفتارش غیر متعارف است؛ اما می‌خواهم بگویم اگر ریاست جمهوری اوباما هم ادامه پیدا می‌کرد ما از منافع برجام، با توجه به سیاست خارجی‌ای که در پیش گرفته بودیم، بهره‌مند نمی‌شدیم.

به گزارش جماران؛ محسن میردامادی در نشست «سیاست خارجی؛ تعامل، تقابل، سازش» که از سوی کمیته آموزش حزب اتحاد ملت برگزار شده بود، اظهار کرد: پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، در بحث سیاست خارجی در همان دوران انقلاب توقف کرده‌ایم. این نگاه سبب می‌شود نتوانیم فرصت‌ها را بخوبی بشناسیم و از آن استفاده کنیم. در ۴۰ سال گذشته زمان‌هایی بوده که می‌توانستیم از فرصت‌ها استفاده کنیم اما استفاده نکردیم.

وی ادامه داد: برجام آن‌طور که می‌خواستیم نتیجه نداد؛ بخشی از علت خود ما بودیم و ترامپ ضربه آخر را به برجام زد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اشکال ما این است که فقط منافع خود را می‌بینیم، در حالیکه در منطقه، عربستان و امارات هم منافعی دارند، ما هم منافعی داریم، باید منافع همه را ببینیم تا بتوانیم به یک نقطه بهینه برسیم. 

میردامادی گفت: ترامپ هم در آمریکا از نظر همه یک رئیس‌جمهور غیر متعارف است و نه فقط در قبال ما که در قبال اکثر کشورها رفتارش غیر متعارف است؛ اما می‌خواهم بگویم اگر ریاست جمهوری اوباما هم ادامه پیدا می‌کرد ما از منافع برجام، با توجه به سیاست خارجی‌ای که در پیش گرفته بودیم، بهره‌مند نمی‌شدیم.

این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: تعبیر من از مذاکره‌ای که ترامپ می‌گوید، بیشتر میز محاکمه است. مذاکره آن چیزی که در روابط دیپلماسی معمول گفته می‌شود، این نیست. مذاکره شرایط برابر و محترمانه دارد.

وی تاکید کرد: با دیپلمات‌های کارآزموده و نقات قوتی که داریم، می‌توانیم نتایج قابل قبولی در عرصه دیپلماسی داشته باشیم و از این مسیری که نمی‌دانیم آینده‌اش چه خواهد شد دوری کنیم.

میردامادی با بیان اینکه "در حال حاضر شرایط منطقه آرام شده است"، تصریح کرد: دو الی سه ماه پیش شرایط منطقه، با توجه به اتفاقاتی که رخ داد، نگرانی‌هایی را در خصوص واکنش‌های نظامی بوجود آورد.

وی‌گفت: برای حل بحرانی که دچارش شدیم نباید دنبال راه حل کوتاه‌مدت باشیم. نقطه‌ مثبت و قوت ما این است که در این ماجرا دنیا مارا جنگ‌طلب نمی‌داند، بلکه بیشتر آمریکا است که رنگ و بوی نظامی به بحران داده است.

این تحلیلگر سیاسی همچنین گفت: وقتی سطح تنش میاد بالا یک اتفاق ناخواسته می‌تواند جنگ را جرقه بزند. اینجور نیست که تمام حوادث قابل کنترل باشد.

وی‌ ابراز عقیده کرد: چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی نباید هیچ چیزی را حیثیتی کرد که نتوان تغییرش داد. اشکال آنجا بود که ما یک مسأله سیاست خارجی را حیثیتی کردیم.

میردامادی گفت: مذاکره هم همین‌طور است. نباید کاری کنیم که انگار مذاکره مساله حیثیتی است. باید چارچوبی را برای مذاکره تعریف کرد. در چنین شرایطی دیپلماسی پنهان می‌تواند نتیجه دهد. باید راه‌های مختلف را باز کنیم تا یکی از آنها جواب دهد.

وی‌ در پایان گفت: ما خیلی از کارهایمان متعارف نیست. در هیچ کجای دنیا، نظام سیاسی که عقلا تعریف کرده‌اند، نظامی‌ها چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی، سکان‌دار نمی‌شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.