وزیر امور خارجه روسیه گفت: دو روز پیش در گفت و گو با نماینده اتحادیه اروپا در روسیه مطلع شدم تا به حال چند میلیون دلار پرداخت از این طریق انجام شده است البته این رقم در مقایسه با تعهدات شرکای ایران در چارچوب برجام که خریداری بدون ممانعت نفت ایران و حواله بدون مانع پرداخت‌های مربوط به بهای این ماده انرژی زا را در نظر می‌گیرند، هیچ است.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از میزان گردش مالی در ساز و کار مالی بین ایران و اروپا یا همان اینستکس، اعلام کرد: تاکنون رقم ناچیزی از این طریق مبادله شده است که در برابر نیازهای ایران هیچ است.

سرگئی لاوروف امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود از ساحل عاج کشوری در غرب آفریقا در ارزیابی خود از اینستکس گفت: ما مطلع شده‌ایم که تا به حال فقط چند میلیون دلار پرداخت از طریق اینستکس صورت گرفته است که واقعاً ناچیز یا هیچ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه که قرار است تا ساعاتی دیگر برای گفت وگو درباره برجام راهی آلمان شود، گفت: در حال حاضر اینستکس تنها می‌تواند به تحویل کالاهای انسانی همچون مواد غذایی و دارو خدمات ارائه دهد حال آنکه این موارد از سوی آمریکا نیز کالاهای ممنوعه به حساب نمی‌آید.

وی گفت: دو روز پیش در گفت و گو با نماینده اتحادیه اروپا در روسیه مطلع شدم تا به حال چند میلیون دلار پرداخت از این طریق انجام شده است البته این رقم در مقایسه با تعهدات شرکای ایران در چارچوب برجام که خریداری بدون ممانعت نفت ایران و حواله بدون مانع پرداخت‌های مربوط به بهای این ماده انرژی زا را در نظر می‌گیرند، هیچ است.

آمریکا بدنبال تبدیل کردن جبهه النصره به یک طرف بازی در سوریه است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به بحران سوریه پرداخت و با اشاره به حضور گروه تروریستی جبهه النصره در این کشور، اظهار داشت: واشنگتن بدنبال آن است تا این گروه را با خارج کردن از فهرست گروه‌های تروریستی به یک طرف حل وفصل بحران در سوریه تبدیل کند.

لاوروف این اقدام آمریکا را کار گذاشتن بمب ساعتی در سوریه خواند و افزود: ما از تمامی کشورهای غربی می‌خواهیم که از بهانه جویی برای بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان دست بردارند و به دنبال فراهم کردن شرایط زندگی در سوریه باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: ما مواضع آمریکا در خصوص رخدادهای اخیر در سوریه و اقداماتی که در خصوص کردها انجام می‌دهد را سازنده و مسئولانه نمی‌دانیم و معتقدیم آنها به دنبال طولانی کردن بحران در سوریه برای رسیدن به اهداف ژئوپولیتیک خود هستند.

وی از سیاست‌های آمریکا در خصوص ادلب استانی در شمال غربی و هم مرز با ترکیه نیز انتقاد کرد و گفت: مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بتازگی مساله برجام را به ادلب ربط داده است ما نمی‌دانیم که چگونه می‌توان این دو موضوع متفاوت را به هم ربط داد و اصولاً مشکل پناهندگان سوری را با خروج آمریکا از برجام مرتبط دانست.

لاوروف اضافه کرد: آمریکا تنها کشوری است که از برجام خارج شده است و من جوابی برای این اظهار نظر عجیب پمپئو ندارم و فکر می‌کنم در دیدار با وی باید از او در این باره سوال کنم که چگونه به این ارزیابی رسیده است که به خاطر برجام و در ادامه اقدامات ایران و روسیه، مردم سوریه از کشور خود گریخته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.