شخصیت‌ها و صاحب نظران در عراق، اقدام چند باره آمریکا در ندادن روادید به «عادل عبدالمهدی» برای سفر به واشنگتن به ویژه اینکه سفر را خود آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند، اهانت به یکی از نمادهای حاکمیتی عراق می‌دانند و بر این اساس خواهان مقابله به مثل شده‌اند.

به گزارش جماران؛ وزارت امور خارجه آمریکا برای سومین بار سفر رسمی نخست وزیر عراق به این کشور را به تعویق انداخته و این امر در کنار فعالیت های جاسوسی سفارت واشنگتن در بغداد، دیدگاه طرفداران سیاست مهار و محدود کردن حضور و گستره فعالیت نظامی و سیاسی آمریکا را تقویت کرده است.

شخصیت‌ها و صاحب نظران در عراق، اقدام چند باره آمریکا در ندادن روادید به «عادل عبدالمهدی» برای سفر به واشنگتن به ویژه اینکه سفر را خود آمریکایی‌ها مطرح کرده‌اند، اهانت به یکی از نمادهای حاکمیتی عراق می‌دانند و بر این اساس خواهان مقابله به مثل شده‌اند.

فراکسیون «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق جزو نخستین گروه‌های سیاسی است که در پی تعویق سفر عبدالمهدی به واشنگتن، در اولین واکنش، خواستار اخراج نیروهای آمریکایی از عراق شده است.

«منصور البعیجی» از اعضای برجسته دولت قانون در پارلمان در بیانیه‌ای تأکید کرده است که حضور پرشمار نیروهای آمریکایی در خاک عراق، نقشه‌ای توطئه آمیز برای بر هم زدن اوضاع منطقه است.

وی اضافه کرده که جریان‌های سیاسی عراق باید هرچه سریع‌تر خطرها و شرایط را درک کرده و با یک عزم واحد در سریع‌ترین زمان ممکن برای پایان بخشیدن به حضور این نیروهای خارجی تلاش کنند.

مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی «هدف» در عراق، روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرده است که این سومین بار است که آمریکا سفر عبدالمهدی را به واشنگتن به بهانه‌های واهی به تعویق می‌اندازد و ضروری است عراق نیز در اقدامی مشابه به مثل، نسبت به محدود کردن آمریکا در عراق گام بردارد.

«هاشم الکندی» اضافه کرده است که افشای جاسوسی سفارتخانه آمریکا در عراق که قبل از تصمیم لغو سفر عبدالمهدی به واشنگتن اتفاق افتاد، نشانه‌های واضحی هستند که بغداد نیز باید در برابر این رفتارهای آمریکا، مقابله به مثل کرده و در نخستین اقدام، پیرامون اخراج نیروهای آمریکایی گام جدی بردارد.

وی درباره علت ندادن روادید به عبدالمهدی برای سفر به واشنگتن، گفت که علت اصلی همراه و همسو نشدن عبدالمهدی با سیاست‌های آمریکا علیه کشورهای منطقه خصوصاً محور مقاومت از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

الکندی اضافه کرد که عدم همراهی نخست وزیر عراق با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و باج ندادن به آمریکا همانند آنچه برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس کردند، همگی مسائلی بوده که کاخ سفید را خشمگین و از اعطای روادید به عبدالمهدی خودداری کرده تا به زعم خود، این گونه بغداد را تحت فشار بگذارد.

وی با اشاره به اینکه سفر به آمریکا "نه امتیاز است و نه لطف و کرم"، افزود: اصل مواضع منطقه‌ای و بین المللی عبدالمهدی، برخاسته از احساس مسؤولیتش نسبت به عراق و منافع ملی است.

به گفته وی، آمریکا با عدم اعطای روادید به نخست وزیر، یکی از نمادهای حاکمیتی عراق یعنی رئیس قوه مجریه را هدف قرار داده و می‌بایست ما نیز اقدام به مثل کرده و فعالیت آمریکا را در کشور محدود کنیم.

برخی شخصیت‌ها از جمله «علی الغاتمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز گفته‌اند که عدم همراهی عبدالمهدی با خواسته‌های واشنگتن در قضیه انحلال الحشد الشعبی از عوامل اصلی مخالفت آمریکا به اعطا نکردن روادید به نخست وزیر عراق است.

وی، پیشتر گفته بود که دستور العمل اخیر عبدالمهدی درباره الحشد الشعبی برخلاف انتظار آمریکایی‌ها، قضیه انحلال الحشد الشعبی را در برنمی گرفت بلکه درباره سازماندهی این تشکیلات نظامی سخن گفته بود و همین امر آمریکایی‌ها را از او ناخرسند کرده است.

آنچه برای صاحب نظران و رسانه‌ها در عراق تعجب برانگیز است، اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ۵ دی ماه ۹۷ پنهانی و بی هیچ مجوز قانونی و دعوتنامه رسمی، پا در خاک عراق می‌گذارد اما اکنون که عبدالمهدی طبق درخواست رسمی واشنگتن برای سفر به این کشور اعلام آمادگی کرده است، خود آمریکایی‌ها با آن مخالفت می‌کنند.

یک منبع مسؤول عراقی به رسانه‌های عراق گفته است که سفارتخانه آمریکا در بغداد با دفتر نخست وزیر عراق تماس گرفته و از اعطای روادید به عبدالمهدی برای سفر به واشنگتن به دلیل عدم موافقت وزارت امور خارجه آمریکا، عذرخواهی کرده است.

این درحالی است که عادل عبدالمهدی پیشتر گفته بود که هدف سفر او به واشنگتن علاوه بر بحث توسعه روابط دو جانبه، مسأله تلاش برای کاهش تنش بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران است.

عبد المهدی در ۱۷ اردیبهشت ماه گذشته گفته بود که هدف سفر او به واشنگتن علاوه بر تحولات منطقه، بررسی پرونده مبارزه با تروریسم، بازسازی شهرهای ویران شده از جنگ با داعش، کسب حمایت نظامی آمریکا، معافیت عراق از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و ضرورت مراعات شرایط عراق در آن است.

آمریکایی‌ها هربار به بهانه‌ای سفر عبدالمهدی را به تعویق انداخته‌اند؛ تا قبل از این، آمریکایی‌ها مدعی بودند که این امر به دلیل تأخیر حضور سفیر جدید آمریکا در بغداد (ماتیو تولر)، بوده است.

در حالی که همه زمینه‌ها و هماهنگی‌ها برای سفر عبدالمهدی در ۳۱ تیرماه جاری فراهم شده بود، آمریکایی‌ها برای سومین بار متوالی بدون هیچ توضیحی سفر عبدالمهدی را بدون اینکه تاریخ مشخصی اعلام کنند، تا اطلاع ثانوی به تأخیر انداخته‌اند.

برخی صاحب نظران مانند «احمد ملاطلال» روزنامه نگار برجسته عراقی از این تعویق انداختن به عنوان لغو کامل سفر عبدالمهدی یاد کرده است.

عده‌ای در عراق از این اقدام تازه آمریکا به ویژه با وجود زمزمه‌هایی از احتمال تخلیه سفارتخانه آمریکا توسط واشنگتن ابراز نگرانی کرده اند.

در عین حال، «فرات التمیمی» عضو کمسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفته است که کاهش کارکنان سفارتخانه آمریکا به معنای بستن کامل آن نیست؛ بلکه اقداماتی کاملاً طبیعی است.

این عضو جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) به خبرگزاری «بغداد الیوم» گفته است که شاید بخشی از کاهش کارکنان سفارتخانه آمریکا در راستای تنش آفرینی با ایران و در راستای تحت فشار گذاشتن دولت عراق باشد.

اما «ریحان کنا» دیگر عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفته است که مسأله کاهش کارکنان سفارت آمریکا ارتباطی به تحولات منطقه‌ای ندارد؛ بلکه مسأله‌ای کاملاً مالی و مرتبط با ضعف بودجه آمریکا در تأمین هزینه‌های این همه کارمند در سفارتخانه خود در بغداد است.

وی اضافه کرده است که بر همین اساس، آمریکا تاکنون یکهزار نفر از کارکنان غیر ضروری خود را از عراق خارج کرده است.

برخی تعداد کارکنان سفارت آمریکا را بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر و عده‌ای نیز پنجهزار نفر ذکر کردند.

با وجود این، برخی از نمایندگان در پارلمان عراق بین دو مسأله کاهش کارکنان سفارت آمریکا و منع سفر عبدالمهدی به واشنگتن، ارتباط معنی دار قائل شده و نسبت به تبعات آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

«حازم الخالدی» گفته است که عبدالمهدی بایستی درباره تعویق سفرش به آمریکا توضیح دهد؛ زیرا این تعویق سفر غیر عادی و سوال برانگیز بوده و ممکن است تبعات منفی و خطرناکی برای عراق به دنبال داشته باشد.

به رغم این گونه نگرانی‌ها، اما اکثریت نمایندگان پارلمان همچنان خواهان اخراج نیروهای نظامی آمریکا و کوچک شدن سفارتخانه عریض و طویل آمریکا شده و گفته‌اند که سطح سفارتخانه آمریکا در بغداد باید در چارچوب‌های عرف دیپلماتیک در سطح سفارتخانه عراق در واشنگتن باشد.

بر همین اساس، ممانعت آمریکا از سفر عبدالمهدی به واشنگتن عاملی شده تا مخالفان حضور نظامی آمریکا در عراق بار دیگر صدای خود را برای مقابله به مثل با واشنگتن بالا ببرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.