هاشم زایی با بیان اینکه جریان مخالف دولت تلاش می‌کند بخش های مخاطره آمیز تصمیم گیری های بزرگ به دولت واگذار شود تا در صورت عدم موفقیت، با شماتت دولت حاکمیت تبرئه شود، گفت: علاوه بر این مخالفان درصدد ساقط کردن دولت به روش های خطرناک هستند، باید از آنها پرسید چرا فکر می کنید که زمین خوردن دولت آسیبی به کل نظام نمی زند.

به گزارش جماران؛ عضو فراکسیون امید مجلس، گفت:گروه های سیاسی مدام از مردم مایه گذاشته و نظر خود را به جای نظر مردم مطرح می‌کنند

عبدالرضا هاشم زایی در نشست علنی امروز (یکشنبه 23 تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق میان دستور خود ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا(ع)، گفت:بنده از زمانی که امام خمینی(ره) وارد ایران شدند تا به امروز مسئولیت داشتم، اما برخی سوالات برای بنده بی پاسخ مانده است که آنها را مطرح می‌کنم تا در آینده صاحبنظران به آن پاسخ دهند.

در عرصه خصوصی زندگی و کسب و کار مردم حضوری پررنگ داریم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما جوانانی بودیم که چهل سال پیش با هزار امید و آرزو سکان حکومت را در دست گرفتیم، اما درک درستی از مفهوم دولت مدرن نداشتیم که این ناآگاهی با گذشت زمان رو به واگرایی گذاشت و اکنون به شکاف عمیق بین مردم و ساختار سیاسی تبدیل شده است، چرا در سال‌های گذشته سعی نکردیم این شکاف را پر کنیم؟

وی با بیان اینکه ما در عرصه خصوصی زندگی و کسب و کار مردم حضوری پررنگ داریم و بسیار فراتر از سایر نظام‌های سیاسی در پوشش، معاشرت،الگوبرداری و هنجارسازی های زندگی و کسب و کار مردم مداخله می‌کنیم، ادامه داد: عقب‌نشینی موضعی و موسمی ما نیز ناشی از پیشروی نسل های جدید است، چرا تا این حد در زندگی و کسب و کار مردم دخالت می کنیم؟

مشکلات کشور در شماری از حوزه‌های عمومی از آستانه بحران گذشته است

هاشم زایی با اشاره به اینکه  نظام ما 4 دهه هم و غم خود را صرف مبارزه با فساد کرده اما ابعاد مالی فساد بزرگتر و دامنه اجتماعی آن گسترده تر شده و شهرت و اعتبار ساختار را مخدوش کرده است، تاکید کرد: مشکل کجاست؟، چرا با وجود این همه برخورد قضایی و امنیتی با این مقوله حتی در کاهش نسبی فساد نیز موفق نبوده‌ایم، علت چیست؟.

وی با بیان اینکه انباشت مشکلات کشور در شماری از حوزه‌های عمومی از آستانه بحران گذشته است، افزود: در حوزه اقتصاد در بسیاری از متغیرها به بحران رسیده و ماموریت سیاست به جای همگرایی، واگرایی است و سردرگمی در حوزه اجتماعی و فرهنگی به وضوح دیده می شود، آیا ما حکمرانان خوبی بودیم؟

گروه های سیاسی مدام از مردم مایه گذاشته و نظر خود را به جای نظر مردم مطرح می‌کنند

 این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اینکه جامعه شناسان از وجود شکافی عمیق میان مردم و مسئولان سخن می‌گویند، ادامه داد: به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این شکاف تفاوت و تضاد فاحش میان دغدغه و اولویت اصلی تصمیم گیران کشور با دغدغه و اولویت مردم است، چرا اولویت اصلی سیاست مداران مردم نیستند، مردم کجای تصمیم گیری قرار گرفته اند؟

وی با بیان اینکه گروه های سیاسی مدام از مردم مایه گذاشته و نظر خود را به جای نظر مردم مطرح می‌کنند، تصریح کرد: به راستی نظرات مردم درباره سیاست‌های کلان کشور را از چه طریق می توان دریافت، آیا رفراندوم راه حل خوبی است؟

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سیاستمداران ما به علوم پایه احترام می‌گذارند و قوانین طبیعی را به خوبی فرا می گیرند و با برتری دانش قبل در این حوزه مشکلی ندارند، افزود: همین گروه در علم بودن علوم اجتماعی تشکیک می‌کنند و اصول اولیه اقتصاد را برنمی‌تابند و حاضر هستند که سرنوشت ده ها میلیون ایرانی را به ریسمان سست انگاره های خود گره بزنند، اما از چنگ زدن به آموزه های علمی سر می زنند، چرا از علوم اجتماعی گریزان هستیم، آیا وقت آن نرسیده است که با حاکمیت دوگانه پایان دهیم؟

دولت‌های بعد از جنگ به دلیل فقدان جسارت کافی از زیر بار اصلاح ساختاری شانه خالی کردند

وی ادامه داد: دولت‌های بعد از جنگ به دلیل فقدان جسارت کافی از زیر بار اصلاح ساختاری شانه خالی کردند چرا کاری کرده‌ایم که از دولت ها کاری برنیاید؟.

هاشم زایی با بیان اینکه جریان مخالف دولت تلاش می‌کند بخش های مخاطره آمیز تصمیم گیری های بزرگ به دولت واگذار شود تا در صورت عدم موفقیت، با شماتت دولت حاکمیت تبرئه شود، گفت: علاوه بر این مخالفان درصدد ساقط کردن دولت به روش های خطرناک هستند، باید از آنها پرسید چرا فکر می کنید که زمین خوردن دولت آسیبی به کل نظام نمی زند.

اشتغال بدون رشد یعنی اتلاف منابع

وی با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته اشتغال را بر رشد و توسعه اقتصادی ترجیح و منابع را به این مقوله اختصاص داده‌ایم، افزود: رشد اگر باشد، اشتغال نیز حاصل می‌شود، اما اشتغال بدون رشد یعنی اتلاف منابع که در این مقوله سرافکنده هستیم، چراکه متوسط سرانه تولید خالص داخلی در طول چهار دهه اندکی افزایش داشته است، در حالی که چین در همین مدت ۲۲ برابر، کره جنوبی ۷ برابر، مالزی چهار برابر، شیلی ۳ برابر و ترکیه سه برابر شده است، پس چرا اصرار بر ادامه این مسیر داریم؟

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تحریم کشور را به سمت انزوا از جامعه‌ بین المللی می راند، ادامه داد: در مجامع بین المللی در غیاب ایران، کشور را به اتهاماتی منتسب می‌کنند تا کسی جرات نکند برای سرمایه گذاری تجارت با ایران قدم پیش بگذارد.

تحریم بنیه اقتصادی کشور را نحیف و سفره مردم را کوچک می کند

وی تاکید کرد: تحریم با محدود کردن صدور نفت و دسترسی به درآمدهای ارزی برای تامین واردات مورد نیاز کشور، صنایع را به سمت تعطیلی می راند تا سیل بیکاری کشور را با بحران اجتماعی روبرو کند.

هاشم زایی با بیان اینکه تحریم بنیه اقتصادی کشور را نحیف و سفره مردم را کوچک می کند تا مردم را به سُتوه آورد، افزود: چاره کار در دست سیاستمداران است تا برای این فرسایش سیاسی و اجتماعی چاره‌ای بیندیشند و برای تصمیمات بزرگ زمانی بهتر از روزهای سخت نیست، چرا در خصوص باز تعریف منافع ملی اقدامی نمی‌شود.

وی ادامه داد: یکی از فلاسفه اقتصاد می‌گوید که درس اول اقتصاد محدودیت منابع است، اما درس اول سیاست نادیده گرفتن درس اول اقتصاد است.

باید پیشنهاد بازنگری قانون اساسی را جدی گرفت

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه شکی نیست که قانون اساسی ما حفره هایی دارد که در این زمینه بحث های زیادی مطرح شده است، تصریح کرد: باید پیشنهاد بازنگری قانون اساسی را جدی گرفت و بهترین زمان برای این بازنگری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است تا نامزدهای ریاست جمهوری از مواضع ملی در یک رفراندوم بتوانند راهکار خود را به مردم ارائه کنند، چرا باید با اعمال نظارت استصوابی از این تحول بزرگ جلوگیری کرد؟

وی با تاکید بر اینکه پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ شکاف عمیقی میان مردم حاکمیت ایجاد شده است، افزود: ۱۰ سال است که این زخم روی پیکر خسته نظام مانده و هیچ کسی حاضر به مداوای آن نیست، در حالی که هنر یک حکومت باید این باشد که زخم ها را مداوا کند، نه اینکه آن را رها کند .

بهتر نیست کنار برویم و به جوان های خوش فکر و تحصیلکرده میدان دهیم

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آیا وقت آن نرسیده است که از خود بپرسیم که 10 سال حصر خانم رهنورد و آقای موسوی و کروبی چه منافعی برای نظام داشته و یا چرا سید محمد خاتمی ممنوع التصویر شده است، مگر نه اینکه محبوبیت ایشان زبانزد خاص و عام شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه آلبرت انیشتین گفته "شما نمی توانید مشکلات را با همان ذهنی که آنها را به وجود آورده اید حل کنید"، گفت: بدیهی است که وضعیت موجود حاصل تفکرات نسل ما است، آیا بهتر نیست کنار برویم و به جوان‌های خوش فکر و تحصیلکرده میدان دهیم، آنها با اتکا به توانایی‌های خود و توانمندی‌های کشور آینده را خواهند ساخت، چه بخواهیم و چه نخواهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1211657
  • منبع: خانه ملت
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.