همتی تصریح کرد: شوک ارزی که در کشور ایجاد شد، آثار و تبعاتی داشت که باید به تدریج تحت کنترل قرار گیرد. این تصور که بانک مرکزی در شرایط فعلی میتواند به راحتی همه نیازهای ارزی کشور را تامین کند نادرست است.

به گزارش جماران؛ رئیس کل بانک مرکزی گفت: با اینکه هنوز بانک مرکزی به عنوان متولی بخش ارزی و پولی کشور، تحت فشار حداکثری قرار دارد، اما بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است و فرآیند ورود ارز به داخل کشور هم تسهیل شده است.

عبدالناصر همتی امشب در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار داشت: دشمن سال گذشته برنامه ریزی زیادی برای وارد کردن فشار به اقتصاد کشور، نابودی ارزش پول ملی و در نتیجه آن فروپاشی جمهوری اسلامی انجام داده بود اما در رسیدن به اهداف شوم خود ناکام ماند.

وی با بیان اینکه تلاش دشمنان برای ضربه زدن به اقتصاد، آثار منفی بسیار زیادی بر معیشت قشر ضعیف جامعه داشته است، افزود: به دلیل تشدید فشارهای اقتصادی، نزدیک ترین دوستان ما برای همکاری با کشورمان شرایط سختی را تجربه کرده و با هزار اما و اگر کار می‌کنند، با این حال تلاش کرده‌ایم که تاثیر تحریم‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با اینکه هنوز بانک مرکزی به عنوان متولی بخش ارزی و پولی کشور، تحت فشار حداکثری قرار دارد، اما بازار ارز از ثبات نسبی برخوردار است و فرآیند ورود ارز به داخل کشور هم تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه ارز یک ارزش ذاتی دارد و فاکتورهای اقتصادی نرخ آن را تعیین می کند، بیان کرد: اجازه نمی دهیم که این بازار مورد هجوم قرار گیرد و در نتیجه فشارهای سیاسی و روانی ارزش پول ملی کاهش چشمگیری پیدا کند. به راحتی می‌گفتند که ارز بعد از عید به 40 تا 50 هزار خواهد رسید اما با کنترل شرایط، این اتفاق نیافتد و قدرت نظام جمهوری اسلامی برای دشمنان به اثبات رسید.

همتی تصریح کرد: شوک ارزی که در کشور ایجاد شد، آثار و تبعاتی داشت که باید به تدریج تحت کنترل قرار گیرد. این تصور که بانک مرکزی در شرایط فعلی میتواند به راحتی همه نیازهای ارزی کشور را تامین کند نادرست است.

وی گفت: بانک مرکزی در زمینه حفظ ارزش پول ملی مسئولیت دارد و برای تحقق این مهم به کنترل تورم و نرخ نقدینگی کشور نیاز است. در شرایطی که تقاضا زیاد باشد و نقدینگی در جامعه افزایش یابد، طبیعی است که منجر به افزایش قیمت‌ها و شوک قیمتی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ارز تک نرخی استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: نظرکارشناسی بانک مرکزی هم همین است اما در شرایط فعلی که با هجمه سنگین اقتصادی مواجه هستیم، این کار نتیجه مثبتی نخواهد داشت. در حالی که بازار ارز به آرامش و ثبات خوبی رسیده و تورم نقطه به نقطه کاهنده شده است، ایجاد شوک جدید کار عاقلانه نیست.

همتی با بیان اینکه قرار نیست کسری 100 هزار میلیارد تومانی دولت را بانک مرکزی با چاپ پول تامین کند، خاطرنشان کرد: اینکه برخی فکر میکنند، تمام کسری دولت توسط بانک مرکزی تامین خواهد کرد، به هیچ عنوان اینگونه نیست. ما در مقابل این موضوع می ایستیم اما با این حال در زمینه پرداخت تسهیلات به دولت کمک خواهیم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.