موسوی با تأکید بر اینکه ایران چیز بیشتری از برجام نمی خواهد و خواستار اجرای برجام نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است، اظهار داشت: امیدواریم اعضای باقیمانده در برجام به رغم شعارهایی که دادند و بیانیه های خوبی که صادر کردند، این دفعه گام عملی و مثمرثمری را بردارند که ایران را به عمل به تعهداتش قانع کند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر اینستکس مکانیسمی عادی و صوری باشد، قطعا نمی پذیریم و در موعد مقرر، گام دوم را قاطعانه برمی داریم.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه در وین هم گفت: به نظرم این نشست می تواند آخرین فرصتی باشد که اعضای باقیمانده در برجام دور هم بنشینند و ببینند چگونه می توانند تعهداتشان را در قبال برجام و ایران اجرا کنند.

به گزارش جماران، نشست کمیسیون مشترک برجام قرار است امروز (جمعه) در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون موگرینی در شهر وین برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه این کشورها تا الان علیرغم تقلاها و بیانیه هایی که صادر کردند، نتوانستند کاری را صورت دهند، یادآور شد: ولی آنچه برای ایران حائز اهمیت است، اقدام عملی آنها در راستای تعهدات خودشان است.

موسوی با تأکید بر اینکه ایران چیز بیشتری از برجام نمی خواهد و خواستار اجرای برجام نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است، اظهار داشت: امیدواریم اعضای باقیمانده در برجام به رغم شعارهایی که دادند و بیانیه های خوبی که صادر کردند، این دفعه گام عملی و مثمرثمری را بردارند که ایران را به عمل به تعهداتش قانع کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با ذکر این نکته که ایران پس از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا با صبر راهبردی در برجام ماند و به دیپلماسی فرصت داد که کار به مسائلی که این روزهای اخیر شاهدیم کشیده نشود، تصریح کرد: ولی اگر این روند بخواهد ادامه یابد و شاهد بی عملی اعضای باقیمانده در برجام به ویژه اروپایی ها باشیم، براساس نامه رئیس جمهور به سران کشورها و بیانیه شورای عالی امنیت ملی، ایران فعلا گام هایی را در داخل مکانیسم های برجام آغاز کرده و اگر ببیند گام های متقابل کشورهای باقیمانده قابل توجه است، آن وقت گام های ایران هم می تواند برگشت پذیر باشد.

*باید ببینیم اینستکس چگونه کار خواهد کرد و چگونه عملیاتی خواهد شد و زمان آن هم برای ایران مهم است

موسوی در خصوص عملیاتی شدن سازوکار اینستکس (ابزار پشتیبان مبادلات تجاری) از سوی کشورهای اروپایی گفت: اینستکس یکی از راهکارهایی بود که اعضای اروپایی برجام قول داده بودند و تعهد کرده بودند بعد از خروج آمریکا از این توافق، آن را راه اندازی کنند.

وی افزود: شاهد بودیم هم در زمان راه اندازی با تأخیر بسیار بسیاری مواجه شدند و علی رغم این تأخیر، جمهوری اسلامی ایران هر چند آن گام را با تأخیر خواند و اعلام کرد که گام مفیدی در آن زمان نیست، ولی فرصت داد که ببیند این مکانیسم و سازوکار چگونه عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اما آنها کِش دادند و مکانیسمی که خواستند اجرا کنند تا الان طول کشیده است. ما به حساب نتوانستن آنها و احتمالا مخالفت هایی که ایالات متحده آمریکا با آنها کرده و همچنین عدم اراده ها و بی عملی های خود اروپایی ها گذاشتیم.

موسوی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت وگو می کرد، افزود: اخیرا و پس از ضرب الاجل از سوی جمهوری اسلامی ایران (بیانیه اخیر شورای عالی امنیت ملی)، اروپایی ها اقدامات و کوشش هایی را شروع کردند و ما این اقدامات و کوشش ها را نفی نمی کنیم، ولی کافی نمی دانیم و باید ببینیم اینستکس چگونه کار خواهد کرد و چگونه عملیاتی خواهد شد و زمان آن هم برای ایران مهم است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه مقدار نقل و انتقال های مالی که از آن طریق (اینستکس) انجام می شود برای ایران مهم است.

وی گفت: تا قبل از خروج آمریکا از برجام، ایران چیزی حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت می فروخت و عایداتش هم به کشور وارد می شد. اگر اروپایی ها گامی برمی دارند و اینستکس را راه اندازی می کنند، جوابگوی نیازها و خواسته های ما باشد، اگر ببینیم یک مکانیسم عادی و صوری است، قطعا ایران نخواهد پذیرفت و در موعد مقرر گام دوم را قاطعانه برخواهد داشت.

به گزارش جماران، دو رسانه غربی مدعی شده‌اند کشورهای اروپایی قصد دارند ظرف روزهای آینده به منظور تسهیل تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران، آغاز به کار یک خط اعتباری چند میلیون یورویی را اعلام کنند. 

روزنامه انگلیسی «گاردین» عنوان کرده که راه‌اندازی این خط اعتباری در خلال نشست کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه در وین اعلام خواهد شد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم بامداد پنجشنبه در خبری مشابه گزارش داده دولت‌های اروپایی قصد دارند با راه‌اندازی این خط اعتباری به ساز و کار ویژه خود برای تسهیل تجارت با ایران کمک کنند مسیری برای تجارت بین ایران و غرب باز کند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، محور تلاش‌های فرانسه، انگلیس و آلمان را شرکتی به نام «اینستکس» تشکیل می‌دهد که قرار است امکان مبادله شرکت‌ها با ایران بدون نیاز به گردش‌های مستقیم مالی را فراهم کند. 

سه کشور اروپایی تشکیل اینستکس را در ماه ژانویه (بهمن‌ماه) اعلام کردند، اما این ساز و کار هنوز عملیاتی نشده است. فدریکا موگرینی روز سه شنبه در نشست خبری مشترک به همراه «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در بروکسل اعلام کرد که اینستکس به زودی عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.