ترامپ ادعا کرده بود که او پس از آنکه ژنرال‌های آمریکایی گفته‌اند ۱۵۰ نفر از ایرانی‌ها در این حملات کشته خواهد شد، دستور به توقف آن داده است.

به گزارش جماران؛ ادعای ترامپ برای توقف حمله به ایران آن هم ۱۰ دقیقه مانده به عملیات، موجی از ناباوری و انتقاد نسبت به صداقت ترامپ و کارآمدی تیم امنیت ملی او را در آمریکا برانگیخت.

پس از آنکه پهپاد پیشرفته آمریکا در حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران سرنگون شد، دولت ترامپ به سرعت تشکیل جلسه داد تا چگونگی پاسخ به این رسوایی در شکست هیمنه نظامی آمریکا را بررسی کند.

نشستی هم با سران کنگره در کاخ سفید برگزار شد و در آن به اصطلاح خود، گزارش‌های توجیهی درباره این حادثه را ارائه دادند اما پس از نشست، کسی نگفت که قرار است چه اقدامی‌شود اما شامگاه جمعه، گزارشی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد که دولت ترامپ قصد داشته است به سه موضع در ایران حمله کند که ترامپ با دریافت گزارش‌های انسانی، در آخرین دقایق آن را متوقف کرده است.

ترامپ هم در نخستین حضور خود در جمع خبرنگاران ادعا کرد، او پس از آنکه ژنرال‌های آمریکایی گفته‌اند ۱۵۰ نفر از ایرانی‌ها در این حملات کشته خواهد شد، دستور به توقف آن داده است.

اگر چه هنوز مشخص نیست که برآورد ترامپ و تیم نظامی و امنیتی او از این تعداد کشته چگونه به دست آمده است و حتی مواضعی که قرار بوده است، حمله کنند هم مشخص نیست اما ترامپ سعی کرد بارها و بارها این مساله را تکرار کند تا شاید افکار عمومی آمریکا که مترصد چگونگی واکنش دولت فعلی در قبال این حمله مقتدرانه ایران بوده‌اند، ظاهر حق به جانب او را بپذیرند و شاید او را رئیس جمهوری معقول تصور کنند که به خاطر شرایط انسانی، یک حمله را متوقف کرده است.

شاید بر کسی هم پوشیده نباشد که همین رئیس جمهوری آمریکا که مدعی رعایت انسانی است، با فروش میلیاردها دلار سلاح ساخت آمریکا به سعودی‌ها، جان هزاران نفر بیگناه را در یمن گرفته است.

با این حال، مخالفان سیاست‌های متناقض ترامپ درباره ایران سرسخت‌تر از آن هستند که به راحتی توجیهات فریبنده ترامپ بر آنان تأثیری داشته باشد.

** ماکسین واترز

رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا یکی از این افراد بود که در چندین یادداشت توئیتری خود خطاب به ترامپ نوشت: "ترامپ! تو یک مواجهه با ایران را شروع کردی. چرا به طور یکجانبه توافق هسته‌ای ایران با آمریکا و ۶ کشور دیگر را انکار کردی که ایران را از دستیابی اتمی جلوگیری می‌کرد؟ "

واترز افزود: "ترامپ! تو تحریم‌های زیادی را بر ایران تحمیل کردی، تو تلاش می‌کنی تا ایران را بیشتر تحریک کنی تا بتوانی حمله کنی."

وی ادامه داد: شما (ترامپ) کشورهای دیگر را که بخشی از برجام هستند، دور می‌کنید. چگونه می‌توان انتظار داشت که متحدان ما در جنگ با ایران به ما بپیوندند؟ نه به جنگ‌های بیشتر. این رئیس جمهوری با ترفندهای قدیمی خود به بولتون و پومپئو اجازه می‌دهد تا به عنوان جنگ طلب ظاهر شوند و خود را به عنوان یک شخص معقول معرفی کند.

رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: بنابراین، وقتی که او خواستار حمله به ایران بوده است نمی‌تواند بگوید من تلاش کردم حمله نشود. کار واقعی دیپلماسی است.

واترز خطاب به ترامپ اظهار کرد: تو اعتباری برای توقف حمله ضد ایران به دست نمی آری. چرا پهپاد بدون سرنشین در حریم هوایی ایران بوده است؟ چرا در حال پایش بود؟ تحریک نکنید و خود را بی گناه جلوه ندهید.

وی خاطرنشان کرد: "آیا درگیری شما با ایران یک تاکتیک انحرافی است؟ آیا اعتقاد دارید که نگران کردن آمریکا در مورد جنگ با ایران خواسته‌های رو به رشد برای شروع استیضاح را از بین می‌برد؟ ترامپ! تو یک رهبر خطرناک و خود شیفته هستی. تو سزاوار استیضاح هستی".

** کاملا هریس

سناتور دموکرات و نامزد ریاست جمهوری آمریکا هم در این باره گفت: باور نمی‌کنم کسی بایستی اعتباری برای بحران خود ساخته ترامپ دریافت کند. هیچ سوالی در ذهنم در این باره نیست که ساکن فعلی کاخ سفید، رئیس جمهوری ترامپ، باعث وقوع این رویداد شده است.

هریس افزود: معتقدم که باید به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم. سوالی نیست که مذاکرات طولانی درباره این توافق بزرگ انجام شده است و همه طرف‌ها نیز از آن پیروی کرده‌اند.

**سوزان رایس

مشاور امنیت ملی باراک اوباما در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ هم در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: اگر به رئیس جمهوری ترامپ اعتماد شود، ایالات متحده فقط ۱۰ دقیقه تا شروع جنگ علیه ایران فاصله داشت.

وی افزود: اشتباه نکنید، این حملات یک سوزن زدن نبوده است که ایران به سادگی آن را هضم کرد. آنها یک جنگ پر هزینه را شروع می کرده‌اند که ده‌ها هزار نیروی آمریکایی در خلیج فارس، شرکای منطقه‌ای ما و اسرائیل را به طور مستقیم در معرض خطر قرار می‌داد، در حالی که اقتصاد جهانی هم از طریق اختلال حمل و نقل در تنگه هرمز دچار شوک می‌شد.

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: آقای ترامپ ادعا می‌کند که فکر بهتری داشته است. در آخرین لحظه، او تصمیم گرفت که کشتن ۱۵۰ ایرانی، پاسخ نامناسبی به سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که فقط می‌توانست به طور کوتاه مدت به فضای هوایی ایران منحرف شده باشد.

رایس اضافه کرد: چطور خود را روی زمین خواهیم یافت که ۱۰ دقیقه تا یک جنگ ابلهانه فاصله داشتیم بدون اینکه رئیس جمهوری عواقب آن را سنجیده باشد؟ من به عنوان یک مشاور امنیت ملی سابق که در بسیاری از تصمیم گیری ها در مورد اینکه آیا و چه زمانی برای استفاده از زور استفاده می‌شود، بیشتر از همیشه مطمئن هستم که روند تصمیم گیری امنیت ملی ما به طور خطرناکی ناکارآمد است.

وی تاکید کرد: اگر رئیس جمهوری ترامپ صادق است، او قبل از دستور حملات نظامی، خطرات و پیامدهای عملیات نظامی را نسنجیده است. سوال از تلفات بالقوه غیرنظامیان به شدت اهمیت دارد و باید در تصمیم اصلی به طور کامل مورد توجه قرار گیرد. آیا جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ که از بیش از یک دهه به دنبال حمله ایران است، در ارائه یک استدلال متعادل شکست خورده است؟

**چاک شومر

رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا هم دیگر کسی بود که به اظهارات متوهمانه ترامپ واکنش نشان داد و گفت: مردم آمریکا مستحق یک رئیس جمهوری هستند که بتواند اعتباری برای توجیه جنگ با ایران داشته باشد. ترامپ برای متقاعد کردن مردم آمریکا به اینکه جنگ با ایران یک ایده خوبی است، کاملاً نا مقبول است.

وی افزود: یکی از وظایف کلیدی رئیس جمهوری این است که اعتماد مردم را به دست آورد تا با آنچه که می‌گوید احساس راحتی کنند. ناکامی رئیس جمهوری ترامپ در طرفداری معتبر از این جنگ، نمونه دیگری است که نه تنها همکارانش را در واشنگتن بلکه در بقیه کشورها هم ناامید کرده است.

**باربارا لی

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم در یادداشت خود نوشت: ایالات متحده نمی‌تواند یک جنگ هزینه بر و بی ثبات کننده دیگر را در خاورمیانه تأمین کند. پمپئو و بولتون باید تهاجم خود را نسبت به ایران متوقف کنند و با متحدان خود برای پیروی از صلح همکاری کنند.

او از هشتگ "نه به جنگ با ایران" استفاده کرده است.

** ریچارد هاس

رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی که از منتقدان سیاست خارجی ترامپ است هم نوشت: دونالد ترامپ، از جنگ با ایران در این زمان جلوگیری کرد اما منطق سیاست فشار اقتصادی او این است که دیر یا زود ایران آن را به عقب می‌راند و کاری را انجام می‌دهد که ما را مجبور به حمله می‌کند.

هاس افزود: جنگ با ایران تنها در صورتی متوقف می‌شود که ترامپ به ایران یک دیپلماسی منطقی بدون گریز ارائه دهد.

**لئون پانتا

وزیر دفاع پیشین آمریکا هم در گفت وگو با شبکه خبری ام اس ان بی سی هم از اینکه گفته می‌شود در آخرین دقایق چنین حمله‌ای متوقف شده است، اظهار تعجب کرد و گفت آنها باید پیش از هر اقدامی به خوبی آماده می‌بودند نه اینکه در آخرین دقایق چنین تصمیمی گرفته شود.

پانتا افزود: در اغلب دولت‌های آمریکا چنین تصمیمی موضوعی است که به طول کامل روی آن بحث و بررسی شده است، من بعید می‌دانم که این مورددر دولت فعلی آمریکا رعایت شده باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.