حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: علاوه بر اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی وظیفه خود را در قبال مبارزه با مواد مخدر انجام نمی‌دهند، برخی از این کشورها در قاچاق مواد مخدر دست دارند و پشت پرده از سازمان های مافیایی حمایت می کنند.

به گزارش جماران؛ رئیس قوه قضاییه گفت: وزیر امور خارجه و معاونان و سفرا در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند ولی باید یک کار متفاوت صورت گیرد و دیپلماسی کشور در این زمینه فعال شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در همایش روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: فعال شدن وزارت امور خارجه و بخش های دیپلماتیک برای مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک کرسی است تا هر روز دیپلماسی کشور مبارزه با مواد مخدر را رصد کند.

وی همچنین از مجلس شورای اسلامی، نیروی انتظامی و سایر نهادها خواست تا موضوع مبارزه با مواد مخدر را یک مسئله با اولویت بسیار بالا و مسئله دوم کشور تلقی کنند.

رئیسی همچنین گفت: در مجموع ما نیازمند یک سند جامع در بخش بین‌الملل و داخلی در مبارزه با مواد مخدر هستیم.

سازمان های بین المللی قاچاق مواد مخدر معرفی شوند

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت: در مسئله مواد مخدر ما با سازمان‌هایی روبه‌رو هستیم که قاچاق مواد مخدر را به صورت سازمان یافته انجام می‌دهند و ما باید این سازمان‌ها را شناسایی و به مردم معرفی کنیم.

وی افزود: علاوه بر اینکه کشورهای اروپایی و آمریکایی وظیفه خود را در قبال مبارزه با مواد مخدر انجام نمی‌دهند، برخی از این کشورها در قاچاق مواد مخدر دست دارند و پشت پرده از سازمان های مافیایی حمایت می کنند.

رئیس دستگاه قضا این سازمان های مافیایی را جریان‌های سودپرستی دانست که به قدرت‌های بزرگ متصل هستند.

وی خواستار فعالیت های منسجم، هماهنگ و سازمان یافته در مبارزه با مواد مخدر شد تا شاهد نتایج متفاوتی باشیم.

رئیسی اضافه کرد: ما دچار بلای بزرگی شده ایم چون آثار مواد مخدر در مسائل اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و مشکلات اجتماعی ظهور می یابد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر رصدکننده باشد

رئیس قوه قضاییه با اشاره به آثار مستقیم و غیرمستقیم اعتیاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر جایگاه بسیار عالی دارد و دستگاه‌های مربوطه نیز فعال هستند اما ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان قوه عاقله باید رصد کننده وضع موجود باشد و فاصله را تا وضع مطلوب اعلام کند.

جلسات ستاد با حضور رییس جمهوری تشکیل شود

وی با اشاره به وظایف این ستاد خواستار حضور مسئولان مربوطه با حضور رئیس‌جمهوری شد تا همه مسئولان دست اندرکار به خط شوند و با حضور همه اعضای اصلی ستاد به کار خود ادامه دهد نه اینکه یک وزیر اقدام به اعزام معاون، مدیر کل و یا حتی کارشناس خودبه این جلسات نماید.

ایجاد بخشی مستقل در حوزه امنیتی مواد مخدر

رئیس قوه قضاییه گفت: یک کار امنیتی در این زمینه لازم است تا وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی بخش مستقل و توانمند و دارای اختیارات در امر اطلاعات را ایجاد کند و به مسئله اطلاعات مواد مخدر بپردازند و شبکه های ورود و توزیع مواد مخدر را شناسایی کند.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم هر روز شاهد شهادت یک عزیز بزرگوار باشیم. چون این افراد سرمایه‌های کشور هستند و باید خسارت هایمان را کاهش دهیم.

رئیسی خواستار حرکتی جدی تر در مساله اردوگاهی جمع‌آوری معتادان متجاهر شد و گفت: این اردوگاه ها باید بتوانند معتادان را در خود جای دهند و به تدریج اردوگاههای ما به صورت فعال در این زمینه عمل کنند.

نفرت عمومی نسبت به قاچاق و اعتیاد ایجاد شود

رئیس قوه قضاییه گفت: همه بخش‌ها باید حس مبارزه با مواد مخدر پیدا کنند. یعنی صدا و سیما و سازمان‌های فرهنگ‌ساز باید در این زمینه فعال شوند. در سریال‌های اثرگذار مسئله مبارزه با مواد مخدر باید به صورت یک مسئله با اولویت تلقی شود به گونه‌ای که نفرت عمومی نسبت به قاچاق و اعتیاد ایجاد شود؛ به ویژه با توجه به اینکه نوجوانان ما بخش آسیب پذیری در این زمینه هستند.

ایران در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر است

رئیسی با اشاره به فعالیت های اروپا و آمریکا در مبارزه با مواد مخدر به نگاه آنان در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: سینمای هالیوود چند درصد مسئله مواد مخدر را نشان می دهد و آنان به صورت ظاهری وانمود به مبارزه می کنند درحالی که مشکل ما نبودن یک عزم جهانی برای مبارزه با مواد مخدر است و جمهوری اسلامی ایران تنها کشور مصمم در این میدان است.

وی افزود: آمار کشفیات نشان از جدیت ایران در مبارزه با مواد مخدر می دهد ولی سازمان ملل در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، جمهوری اسلامی را تشویق می کند که چقدر کشفیات داشته درحالی که باید دید سازمان ملل در عمل چه کرده است.

رئیس قوه قضاییه با طرح این سوال که آیا کشورهای اروپایی و آمریکایی در این زمینه به وظیفه خود عمل کرده‌اند، گفت: صرف دادن یک جایزه برای میدان داری جمهوری اسلامی کفایت نمی کند و در این زمینه مدعی هستیم. چون کشورهای اروپایی و آمریکا به وظیفه خود عمل نکردند و این مسئله قابل اثبات است.

وی افزود: ما نه مبداء تولید هستیم و نه مقصد مصرف و افغانستان تولید کننده عمده مواد مخدر است که تحت اشراف آمریکا و کشورهای اروپایی است و اگر امروز یک سازمان ملل بی طرف، طرفدار ملت‌ها بود، باید این سوال جدی را از اروپا و آمریکا می پرسید که چرا تحت اشراف شما این مقدار تولید مواد مخدر صورت می‌گیرد.

رئیسی اضافه کرد: سازمان ملل به جای دادن جایزه تشریفاتی، کشورهای مسئول را به پاسخگویی وادار کند که چرا کوتاهی می‌کنند. ایران امروز در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر است و آمار شهدای ما گواه آن است که به صورت جدی در این زمینه عمل کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به کنوانسیون ها و میثاق های بین المللی در مبارزه با مواد مخدر گفت: در سطح داخلی نیز سیاست‌های بالادستی این مساله دیده شده و در برنامه های توسعه نیز ضرورت مبارزه با مواد مخدر بیان شده که می توان به اسنادی مانند سند پیگیری، سند درمان و سند مشارکت عمومی اشاره کرد و این اسناد جدی بودن مبارزه با مواد مخدر را از ابتدای انقلاب تاکنون نشان می دهد.

ضرورت بازنگری در مبارزه با مواد مخدر

وی وجود ۲۷۵ میلیون معتاد در سطح جهانی و ۸۰۱ نوع مواد روانگردان و تنوع آن و همچنین تبدیل مواد سنتی مخدر به صنعتی را از مسائل قابل توجه در این زمینه دانست و گفت: مبارزه با مواد مخدر بعد از ۴۰ سال در ایران با توجه به اسناد بالادستی باید یک بازنگری با آنچه انجام شده، داشته باشیم.

طرح یاریگران برای پیشگیری از اعتیاد اجرا می شود

اسکندر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح یاریگران با همکاری سازمان های مسئول تهیه شده است و گام اول این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام می شود.

وی مهمترین عامل در پیشگیری از اعتیاد را بازدارندگی درونی دانست و گفت: نهادهای فرهنگ ساز، خانواده و آموزش و پرورش می توانند در این زمینه یک موج اجتماعی ایجاد کنند.

مومنی عامل ۷۶ درصد از مرگ در جهان را ناشی از مصرف مواد مخدر و مشتقات آن دانست و گفت: ۲۷۵ میلیون معتاد در سطح جهان وجود دارد و ۱۱ هزار تن انواع مواد مخدر طی ۳۰ سال کشف شده است و جمهوری اسلامی ایران طی سال گذشته با تقدیم ۱۸ شهید توانست ۸۰۰ تن مواد مخدر را کشف کند.

وی افزود: در سال ۲۰۰۱ میزان تولیدات مواد مخدر در افغانستان بیش از ۲۰۰ تن بوده ولی اکنون این میزان به بیش از ۹ هزار تن رسیده است.

افزایش شش هزار و ۲۰۰ ظرفیت برای معتادان متجاهر

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد ظرفیت های جدید برای معتادان متجاهر سخن گفت و افزود: ۶۰ هزار معتاد متجاهر در سطح کشور وجود دارد که از خانه های خود رانده شده در خیابان ها می خوابند و اگر فروشندگان مواد مخدر را به این افراد اضافه کنیم آمار معتادان به ۱۰۰ هزار نفر می رسد و ما توانسته ایم با هماهنگی برخی سازمان ها و نهادها ظرفیت جدیدی در کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: سازمان زندان ها طی دو ماه سه هزار و ۲۰۰ ظرفیت جدید ایجاد کرد، نیروی انتظامی با دو هزار ظرفیت و سپاه پاسداران با هزار ظرفیت، امکانی را بوجود آوردند تا در تهران شش هزار و ۲۰۰ ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر فراهم شود.

پنجم تیرماه مصادف با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است و در مراسم امروز که در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها و برخی از مسئولان نیروی انتظامی حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.