دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: به رغم فشارها بر مردم، مسئولان و منابع اقتصادی، تحولات مهمی رخ داده است. امروز می بینیم که واسطه هایی علنی و غیرعلنی فرستاده شد و بحث ها جدی بود و باید این سناریوها را به شکل ریزبین و عمق نگر بررسی کرد تا عکس العمل مناسب داشته باشیم.

به گزارش جماران؛ دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: باید باور داشته باشیم که می توانیم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همیشه تحریم بوده ایم و از آن زمان پیشرفت های خوبی داشته ایم.

«محمد رضا باهنر» عصر روز شنبه در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه انقلاب اسلامی همواره با تهدیدها مواجه بوده است، گفت: راه هایی وجود دارد که این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. اگر چه در حرف و شعار مرتب این موضوع تکرار می شود، اما جامعه اسلامی مهندسین بهترین جایی است که فارغ از شعار می تواند به شکل کارشناسی این موضوع را بررسی کند.

وی با تاکید بر لزوم واکاوی تهدیدها خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران وقتی مجلس و دولت عوض می شود آدم های جدیدی که می آیند مهمترین وظیفه شان تخریب افراد قبلی است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین افزود: به رغم فشارها بر مردم، مسئولان و منابع اقتصادی، تحولات مهمی رخ داده است. امروز می بینیم که واسطه هایی علنی و غیرعلنی فرستاده شد و بحث ها جدی بود و باید این سناریوها را به شکل ریزبین و عمق نگر بررسی کرد تا عکس العمل مناسب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بده و بستان های آنها با ایران، نتیجه انتخابات را برای ترامپ و جمهوری خواهان معین می کند، اظهارداشت: سیاست های آمریکا برای ما روشن است و تا به حال تغییر نکرده است. آنها تمام امکانات خود را به کار بستند تا تغییر نظام اتفاق بیافتد. آنها در روزهای اول انقلاب می گفتند که یا باید تسلیم شرق باشید یا غرب و اعتقاد داشتند که نه شرقی و نه غربی معنا ندارد. حتی طرفداران شاه می گفتند می خواهید زمینه را برای کمونیست ها ایجاد کنید. آنها منتظر بودند که امام (ره) رحلت کنند اما نقشه های آنها نقش بر آب شد.

باهنر یادآور شد: اوج اتفاقات اخیر سفر شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران بود که رهبری فرمودند، ما صداقت شما را قبول داریم اما کسی که از طرف او آمده اید را قبول نداریم، پیام رسان آدم بدی نبود، اما کسی که از طرف او آمده بود، آدم خوبی نبود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: در یکی دو ماهه اخیر، ایران شبکه سایبری جاسوسی را منهدم کرد، که یکی از پیچیده ترین سیستم های اطلاعاتی بود و حتی در کشورهای دیگر هم استفاده می شد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا قصد براندازی دارد اما توان این کار را ندارد. در ماجرای سرنگون کردن پهپاد آمریکایی‌ها، نشان دادیم اگر آنها ذره ای به فکر تجاوز بودند مدت‌ها آن را به تاخیر انداختند.

نایب رئیس پیشین مجلس افزود: باید باور داشته باشیم که می توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم همانطور که از اول انقلاب این کار را کردیم، از اول انقلاب ما همیشه تحریم بودیم و از آن زمان تا به حال پیشرفت های خوبی داشتیم.

تهدید حاصل وابستگی است

همچنین در این نشست غلامحسین نجابت معاون پیشین وزیر نفت بهترین راه مقابله با تهدیدها را تبدیل کردن آن به فرصت عنوان کرد و گفت: سعی کردیم در این زمینه در کمیته های ۷ گانه واحد فنی جامعه اسلامی مهندسین از جنبه های مختلف بررسی و به جواب‌های مفید و موثر برسیم.

وی ادامه داد: تهدید حاصل وابستگی است، اگر این وابستگی حیاتی و استراتژیک باشد این تهدیدات به بحران تبدیل می شود. برای اینکه در شرایط مختلف تهدیدی شامل ما نشود باید وابستگی خود را با حداقل برسانیم.

معاون پیشین وزیر نفت یادآورشد: وابستگی در جهان امروز امری طبیعی است اما در شرایط عادی؛ از سوی دیگر در شرایط تحریم اگر درست اندیشیده نشود وابستگی موجب بحران می شود.

نجابت خاطرنشان کرد: هر نظامی ۴ رکن اهداف، مبانی، اجزا و رابطه دارد که ما در نظام اسلامی در دو رکن نخست را داریم اما چه قبل و بعد انقلاب از تبیین اجزا و رابطه ها باتوجه به مبانی و اهداف غافل شده ایم.

وی با بیان اینکه در اجرای برنامه و چشم انداز بیست ساله غفلت کردیم، گفت: وقتی صحبت از نظام می کنیم باید در ارکان مختلفش تبیین یافته باشد وگرنه با اقدامات انفعالی مواجه می شویم.

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان داشت: تهدیدهای چهار دهه اخیر یک هشدار اولیه در رابطه ریشه یابی علت پیدایش آنها می دهد و این است که علاوه بر حکومتداری در زمینه تبیین نظام هم غافل نشویم و در مراکز فرهنگی و اتاق فرهنگی اقدام کنیم.

نجابت تاکید کرد: ما پیش بینی های لازم برای عدم وابستگی انجام ندادیم اگر چه این پیش بینی به معنای خودکفایی نیست بلکه خوداتکایی است. ما در رابطه با وابستگی استراتژیک باید خوداتکایی را در نظر گرفته و خود را آماده کرده باشیم.

وی عنوان داشت: ۶ سال دیگر از چشم انداز ۱۴۰۴ باقی مانده است پیشنهاد می کنم مجمع در برنامه ۲۰ ساله بعدی از تجارب گذشته استفاده کند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: در برخورد با تهدیدها معمولاً سه نوع اتفاق می افتد؛ نخست کسانی بی تفاوت هستند که این امر باعث تبدیل شدن تهدید به بحران می شود. عده ای آن تهدید ریشه یابی نمی کنند و آخر اینکه آن را ریشه یابی می کنند. دسته سوم افرادی هستند که اثرگذار هستند و می تواند تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

نجابت با تاکید بر لزوم استفاده از سوابق و الگو گرفتن از آن اظهارداشت: در سال ۶۰ در اجرای طرح های پتروشیمی به این نتیجه رسیدیم که در فناوری و انجام مهندسی اصولی و نصب و … مشکل داریم. در سال ۱۳۶۹ شرکتی مهندسی و ساختمان و نصب تاسیس شد که ۴۹ درصد آن دولتی و مابقی متعلق به کارخانه بود. الان خلوص تولید این طرح، ۹۹.۹۹ است و ظرفیت تولید بالای ۱۱۰ درصد است و تا اینجا ۵۷ طرح صنعت نفت و پتروشیمی را طراحی و اجرا کرده است.

وی یادآور شد: باید ارکان نظام جمهوری اسلامی به دلیل اینکه چهار دهه می گوید "نه شرقی و نه غربی"، به عنوان نظام سوم تعریف شود. مسئولان ما باید آنچه را که می گویند و آنچه در تنهایی خود می گویند یکی کنند. چرا که اعتقاد باعث می شود یک فرد، توان اضافه پیدا کند.

این فعال سیاسی اصولگرایان گفت: از مسئولانی گلایه دارم که باور ندارند می توانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.