وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی وقوع حوادث اخیر در منطقه و آب‌های خلیج فارس را به ایران مرتبط کرد و مدعی شد که حملات ایران در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

به گزارش جماران؛ وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی ایران را به دست داشتن در حوادث اخیر خلیج فارس متهم کرد.

«عادل الجبیر»، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجی گفت که کشورش به دنبال درگیری و جنگ با ایران نیست.

شبکه العربیه پنجشنبه (۳۰ خرداد) گزارش داد که الجبیر با بیان اینکه «به دنبال جنگ با ایران نیستیم»، مدعی شده است که اوضاع منطقه به دلیل آنچه که وی رفتار خصمانه ایران می‌نامد، بسیار خطرناک است. او گفت جامعه بین‌الملل مصمم است با این رفتارهای ایران مقابله کند.

ادعاهای قدیمی و جدید الجبیر علیه ایران

او وقوع حوادث اخیر در منطقه و آب‌های خلیج فارس را به ایران مرتبط کرد و مدعی شد که حملات ایران در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

وزیر خارجه سابق عربستان سعودی مدعی شد که ایران مسئول «حملات به نفتکش‌ها» است و برای «ادله کافی» وجود دارد.

اظهارات و اتهام‌های این مقام سعودی علیه ایران در حالی است که کویت، آلمان و اتحادیه اروپا در ادعاهای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس، تشکیک کرده کرده و ادله ارائه شده را ناکافی دانسته‌اند.

عادل الجبیر بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که تهران باید رفتارهای خصمانه خود را تغییر داده و حمایت از تروریسم را متوقف کند.

او گفت که عربستان سعودی با «متحدان خود» جهت تأمین امنیت گذرگاه‌های آبی مشورت می‌کند و به دنبال گزینه‌های متعدد است.

وزیر مشاور دولت سعودی همچنین گفت که ایران اگر تنگه هرمز را ببندد، این مسئله به «واکنش بسیار بسیار قوی» منجر خواهد شد.

او گفت: «نیاز به آرام شدن اوضاع در منطقه داریم ولی به دلیل آزارهای زیاد ایران نمی‌توانیم این آرامش را به دست بیاوریم».

تناقض‌گویی‌ها الجبیر در مورد لیبی و دولت وفاق ملی این کشور

وزیر مشاور دولت سعودی در مورد اوضاع لیبی نیز مدعی شد که ریاض دولت وفاق این کشور به ریاست «فایر السراج » را به رسمین می‌شناسد و گفت‌وگوهایی با ژنرال «خلیفه حفتر»، فرمانده نظامی نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به منظور دور هم کردن این دو نفر شروع کرده است.

الجبیر در حالی از بی‌طرفی در اوضاع لیبی سخن می‌گوید که از زمان صدور فرمان تصرف شهر طرابلس از سوی حفتر در دهم فروردین، عربستان سعودی دست به حمایت سیاسی، نظامی و رسانه‌ای از این ژنرال زده است.

الجبیر: با قطر گفت‌وگو نمی‌کنیم

سفیر اسبق عربستان سعودی در آمریکا به روابط کشورش با قطر بعد از بحران پیش آمده بین دوحه و ریاض نیز اشاره کرد و گفت که «کاسه صبرمان در برابر قطر لبریز شده» و تا زمانی که قطری‌ها رفتارهای خود را تغییر ندهند، سران سعودی با آن‌ها گفت‌وگو نخواهند کرد.

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر از خرداد ۹۶ به دنبال اتهام چهار کشور مذکور علیه دوحه به کل قطع شده و در این مدت تحریم‌هایی از سوی آن‌ها علیه قطر وضع شده است. محور سعودی مدعی شده قطر از تروریسم حمایت می‌کند و باید به شروط آن‌ها تن دهد.

عدم فروش صلاح به ائتلاف ما، به نفع ایران است

عادل الجبیر به تصمیم دولت انگلیس در توقف فروش صادرات اسلحه به ائتلاف سعودی نیز واکنش نشان داد و گفت که این مسئله «امری داخلی» است. با این حال او مدعی شد که تنها کسی که از این تصمیم منتفع می‌شود، ایران است.

دادگاهی در بریتانیا امروز پنجشنبه با صدور حکمی اعلام کرد، فروش تسلیحات انگلیس به عربستان سعودی به منظور استفاده در «جنگ ظالمانه» علیه یمن، غیرقانونی است.

معامله قرن

عادل الجبیر در مورد طرح صلح ادعایی آمریکا برای سرزمین‌های اشغالی فلسطین موسوم به «معامله قرن» نیز مدعی شد که ریاض از این طرح اطلاعی ندارد و منتظر است که ترامپ آن را اعلام کند.

طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.