یک فروند هواپیمای جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

به گزارش جماران؛ روابط عمومی کل سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی در ساعات اولیه بامداد امروز (پنجشنبه) حین تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان توسط آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز یک فروند هواپیمای جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

اخبار تکمیلی متعاقباً اعلام خواهد شد.

***

1024px-Global_Hawk_1

مشخصات هواپیمای بدون سرنشینی که مورد هدف قرار گرفت

«گلوبال‌هاوک»؛ غول ۲۰۰ میلیون دلاری که سپاه آن را ساقط کرد

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا که از جمله تسلیحات گران‌قیمت ایالات متحده است را در مناطق سرزمینی کشورمان ساقط کرد.

در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

13980330000133_Test_PhotoN

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل( بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد( بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد(۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام ماموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

13980330000126_Test_NewPhotoFree13980330000122_Test_NewPhotoFree

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

 

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپاد‌های آمریکایی محسوب می‌شود./ فارس

FAA-Documents-Raise-Questions-About-Safety-of-Drones-in-U.S.-Airspace

رویترز: ارتش آمریکا پرواز هرگونه هواپیمای آمریکایی در آسمان ایران را تکذیب کرد

این خبر بعد از آن منتشر شد که سپاه از سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکایی در حریم هوایی جنوب ایران خبر داده بود.

شمخانی: عبور هواپیماهای بیگانه از مرزهای هوایی ایران خط قرمز ماست 

پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک امریکا"، بامداد امروز در سواحل استان هرمزگان ، با پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران سرنگون شد.

  شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی ۱۲۰ کشور جهان در روسیه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد:ما بارها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرزهای آبی سرزمین خود دفاع می کنیم.

 "اف ای آر"(مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد./نورنیوز

1398033009570977017692354

سپاه در کدام منطقه پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد؟

پدافند نیروی هوا فضای سپاه موفق شد یک فروند پهپاد آرکیو-۴ آمریکایی را در آسمان منطقه کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون کند.

در اولین ساعات بامداد امروز پدافند نیروی هوا فضای سپاه موفق شد یک فروند پهپاد آرکیو-4 آمریکایی را که به فضای سرزمینی کشورمان تجاوز کرده بود، را در آسمان منطقه کوه مبارک استان هرمزگان با موفقیت سرنگون کند.

کوه مبارک یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانۀ دریای عمان واقع شده است. از طریق راه اصلی در155  کیلومتری میناب و 65 کیلومتری جاسک قرار دارد.

کوه مبارک در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه مبارک می‌افزاید.

 آب‌ و هوای منطقه کوه مبارک از نوع گرم و مرطوب می‌باشد و پوشش گیاهی بسیار ناچیزی در منطقه دیده می‌شود و میزان بارندگی‌های منطقه بسیار کم است.  عمده فعالیت ساکنان این منطقه ماهیگیری است که این مسئله اهمیت بنادر صیادی این خطه از کشور را دوچندان می‌سازد./ تسنیم

1398033010012027017692374

 آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد خود در جایی نزدیک ایران را تایید کرد

ارتش ایالات متحده امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز استان هرمزگان، هدف قرار گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین خود را تایید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کاپیتان «بیل اوربان» در نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» (که از سوی ایران تروریستی اعلام شده است) با تایید هدف قرار گرفتن یک پهپاد خود در جایی نزدیک ایران، اما مدعی شد که این هواپیمای بدون سرنشین در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

«لوکاس تاملینسون» خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: «پهپاد مدل "تریتون MQ-4C" متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط موشک زمین به هوای ایرانی‌ها بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است»./ فارس

محل دقیق سرنگونی پهپاد جاسوسی مشخص شد

یک مقام آگاه در سپاه استان هرمزگان گفـت: ساعت اولیه بامداد امروز یک پرنده جاسوسی آمریکا در خلیج فارس مورد هدف سامانه های پدافند یکپارچه هوایی کشور قرار گرفت و سرنگون شد.

این مقام روز پنجشنبه افزود: این پرنده در حریم هوایی ایران و در نزدیکی منطقه کوه مبارک مورد هدف قرار گرفت.

وی افزود: لاشه این پرنده نیز در ناحیه رأس الشیر که متعلق به آب‌های ایران است سقوط کرده است.

این مقام آگاه تصریح کرد: این امر پس از تکرار چندباره نقض حریم هوایی ایران توسط پرنده‌های شناسایی و جاسوسی آمریکا در خلیج فارس رخ داد.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر پروازهای شناسایی و جاسوسی در آب‌های خلیج فارس افزایش یافته بود که با نقض حریم هوایی همراه بود.

به گفته وی، سپاه در هر مورد به دلیل نقض حریم هوایی تذکر می‌داد که مورد توجه قرار نمی‌گرفت و از این رو در نهایت بامداد امروز نیروهای سپاه یک پرنده راهدف قرار دادند./ ایرنا

اطلاعیه سپاه: پهپاد آمریکایی پس از ورود به فضای کشور سرنگون شد

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای جزئیاتی از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز امریکایی در حریم جمهوری اسلامی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه را اعلام کرد.

اطلاعیه سپاه: پهپاد آمریکایی پس از ورود به فضای کشور سرنگون شد

در پی سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی  امریکایی  پس از تجاوز به فضای سرزمینی ایران اسلامی در ساعات اولیه بامداد امروز مقابل منطقه کوه مبارک استان هرمزگان، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای به تشریح جزئیاتی از این اقدام پرداخت.

در این اطلاعیه آمده است: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت 14 دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد.

این اطلاعیه افزوده است: این هواپیمای بدون سرنشین  در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی  ایران ، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می شود.

در ادامه اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه تصریح شده است: در ساعت 4 و پنج دقیقه بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان  شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون گردید./ فارس

آمریکا رسما سرنگونی پهپاد خود را تایید کرد

ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسما ساقط شدن پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی ایران را تایید کرد. این بیانیه مدعی شده است که این پهپاد خارج از مرزهای ایران بوده است. پنتاگون ساقط کردن این پهپاد را یک «حمله بی‌دلیل» توصیف کرده است.

13980330000104_Test_PhotoN

کدام سامانه پدافندی پهپاد آمریکا را سرنگون کرد؟/ ضرب شصت «سوم خرداد» در «سی‌ام خرداد»

پهپاد «گلوبال هاوک» آمریکا توسط سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه ساقط شد.

در نخستین ساعات بامداد امروز(پنجشنبه ۳۰خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

13980330000341_Test_NewPhotoFree (1)

سامانه پدافندی سوم خرداد، یک سامانه پدافند موشکی با قابلیت تحرک بالا است که در سال ۱۳۹۳ توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

این سامانه پدافندی میان برد برای انهدام انواع اهداف هوایی در ارتفاع متوسط است که از قابلیت درگیری با اهداف تا ارتفاع ۲۷ کیلومتری برخوردار است. سامانه پدافندی «سوم خرداد» قابلیت انهدام اهداف را در برد ۷۵ کیلومتری دارد و می‌تواند به طور همزمان با ۴ هدف درگیر شود.

13980330000332_Test_NewPhotoFree (1)

مقابله با هواپیماهای تاکتیکی و استراتژیک، بالگرد، موشک های کروز و پهپاد از جمله ماموریت‌های این سامانه است که می تواند در شرایط جنگ الکترونیک نیز به خوبی اهداف خود را سرنگون کند./ فارس

 

حجم ویدیو: 19.47M | مدت زمان ویدیو: 00:00:52
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.