الاخبار نوشت: ژاپنی‌ها معمولاً وارد مسائل سخت نمی‌شوند و از ماجراجویی دوری می‌کنند و ترجیح می‌دهند بیرون از مسائل بزرگ باشند اما قضیه ایران به طور مستقیم با امنیت اقتصادی ژاپن در ارتباط است، زیرا خاورمیانه منبع اصلی تأمین نفت مورد نیاز ژاپن است.

به گزارش جماران؛ سفر « آبه شینزو » نخست وزیر ژاپن به تهران و دیدار با مقامات ایرانی به ویژه حضرت آیت الله خامنه ای ، مقام معظم رهبری ، بازتاب وسیعی در رسانه های عربی و سایت های خبری عرب زبان منطقه داشت .

روزنامه الاخبار خبر سفر آبه به تهران را با این تیتر منتشر کرد: " تهران در استقبال رهبر تیم آتش نشانی".

الاخبار در ذیل این عنوان نوشت: ابه شینزو در کنفرانس مطبوعاتی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران تلاش کرد لحن صحبت با تهران را تلطیف کند بدون اینکه در پنهان کردن این احتمال که حامل پیام‌هایی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است، موفق شود.

البته این احتمال که در صندوق رهبر تیم آتش نشانی مشوق‌هایی برای تهران وجود داشته باشد، بعید نیست.

به نوشته این روزنامه این اولین سفر نخست وزیر ژاپن به ایران در طول چهل سال اخیر است و درپی استقبال ترامپ از این اقدام توکیو صورت گرفت.

**ژاپنی‌ها خود را در گیر مسائل سخت نمی‌کنند

الاخبار ادامه داد: ژاپنی‌ها معمولاً وارد مسائل سخت نمی‌شوند و از ماجراجویی دوری می‌کنند و ترجیح می‌دهند بیرون از مسائل بزرگ باشند اما قضیه ایران به طور مستقیم با امنیت اقتصادی ژاپن در ارتباط است، زیرا خاورمیانه منبع اصلی تأمین نفت مورد نیاز ژاپن است.

علاوه بر این مخالفت ترامپ با اروپا فرصتی برای ظهور توکیو به عنوان میانجی بین واشنگتن و تهران فراهم کرد، به اضافه اینکه اروپایی‌ها امکان ایفای نقش میانجی را از دست داده‌اند و دلیل آن ساده است و آن اینکه ایران پیش ازهر چیزی از آنان توقع دارد که به تعهدات خود در قبال پرونده هسته‌ای پایبند باشند.

به هر حال در حالی که کارشناسان به موفقیت میانجیگری ژاپن برای دیدار بین رؤسای جمهور آمریکا و ایران امید بسته‌اند، یک مسئول بلندپایه وزارت خارجه ژاپن گفت هدف نخست وزیر از سفر به تهران میانجیگری بین ایران و آمریکا نیست، بلکه وی به دنبال تقویت روابط دو جانبه و بزرگداشت نودمین سالگرد روابط ایران و ژاپن است.

نکته دیگر اینکه سفر ابه به تهران دو روز پس از سفر وزیر خارجه آلمان به ایران صورت گرفته است؛ سفری که این مقام آلمان در جریان آن متوجه میزان عصبانیت ایران از شانه خالی کردن اروپایی‌ها از اجرای تعهداتشان شد.

الاخبار نوشت: مسئول وزارت خارجه ژاپن که سه روز قبل از سفر ابه به تهران سفر کرد، به خوبی می‌داند که کشورش نمی‌تواند بی طرف بماند، بلکه مجبور است به تصمیمات آمریکا پایبند باشد و هرچند ژاپن در دهه هشتاد قرن گذشته در روزهای نخست جنگ عراق و ایران نیز در این خصوص میانجیگری کرد اما میانجیگری بین ایران و آمریکا با قبل تفاوت دارد.

به نوشته این روزنامه این مسئول ژاپنی که در ایران شاهد آرامش مردم و اعتماد به نفس آنان است به خوبی متوجه شده است که نظام ایران مجبور نیست سر میز مذاکره حاضر شود و از شروط خود کوتاه نخواهد آمد و همین موضوع شانس زیادی برای موفقیت میانجیگری و سوق دادن ایران به گفتگو را فراهم نمی‌کند.

روزنامه "الجمهوریه" لبنان نیز مطلبی با عنوان دیدار بی سابقه بین آیت الله خامنه ای و شینزو ابه منتشر کرد و نوشت: سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در حالی است که تنش بین ایران و آمریکا بالا گرفته است و بیم انفجار اوضاع در خلیج فارس می‌رود و نسبت به آینده توافق هسته‌ای نیز نگرانی به وجود آمده است.

روزنامه " الانباء" نیز نوشت: نخست وزیر ژاپن پیش از ترک کشورش به مقصد ایران گفت: دغدغه افزایش تنش در خاورمیانه همچنان باقی است و ژاپن مایل است در این شرایط نقش خود را ایفا کند.

پایگاه خبری العهد، روزنامه النهار، پایگاه خبری المیادین و پایگاه خبری "عربی ۲۱" نیز اظهارات رهبر انقلاب اسلامی در ملاقات با آبه را مبنی بر اینکه "با آمریکا گفتگو نخواهیم کرد" پررنگ کردند.

پایگاه خبری "القدس العربی" نیز با اشاره به دیدار امروز مقام معظم رهبری با نخست وزیر ژاپن، تاکید رهبر انقلاب بر عدم شایستگی ترامپ در مبادله پیام را تیتر کرد.

پایگاه خبری "الجزیره" قطر نیز در گزارشی ضمن بازتاب این سفر، به آرا برخی صاحب نظران و مقام ایرانی در این باره از جمله "صادق زیبا کلام" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و "مهدی فضائلی" معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی پرداخت.

الجزیره با اشاره به صحبت های فضائلی نوشت: سفر آبه به ایران بار دیگر ثابت کرد که ایران در قلب تحولات منطقه قرار دارد و به مذاکرات ایمان دارد و مقاومت هوشمندانه بی شک جواب می دهد.

تارنمای شبکه تلوزیونی "الغد" مصر هم در بازتاب این دیدار نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران تاکید کردکه تهران تجربه مذاکره با ایالات متحده را تکرار نمی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.