معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: متأسفانه، علیرغم صدور بیانیه‌های سیاسی بی شمار و حمایت‌های لفظی، هیچ مکانیزم اجرایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و جبران تأثیرات آن به کار گرفته نشده است

به گزارش جماران؛ معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، در نشست روز سه شنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیرکل و آژانس در ارتباط با راستی آزمایی اجرای برجام در جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت حرفه‌ای‌گری، بی طرفی و استقلال آژانس به عنوان سرمایه واقعی این نهاد، تأکید کرد.

غلامحسین دهقانی افزود: جمهوری اسلامی ایران ارزش زیادی به حمایت گسترده کشورهای حاضر در این نشست در حمایت از تداوم برجام و چندجانبه گرایی قائل است و این حمایت باید به عنوان یک نشانه امیدوارکننده از تعهد قوی و قاطع کشورها، برای احترام به چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون در امور بین‌الملل نگریسته شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه افزود که با وجود اجرای کامل و مداوم تعهدات تحت برجام توسط جمهوری اسلامی ایران از روز اجرایی شدن این توافق، آمریکا هیچگاه به تعهداتش پایبند نبوده است و حتی فشار حداکثری بر سایر کشورها برای بی اعتبار کردن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد ساخته است، که برای صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مضر می‌باشد.

دهقانی با اشاره به بیانیه صادره از سوی شورای عالی امنیت ملی کشور و گام‌های جدید معرفی شده در این زمینه، گفت: ایران از مکانیزم پیش بینی شده در بند ۳۶ برجام استفاده نمود و کمیسیون مشترک برجام دو بار در سطح مدیران سیاسی و دو بار در سطح وزرای امور خارجه تشکیل جلسه داد. در این جلسات، کشورهای باقیمانده در برجام صریحاً تأکید نمودند که برداشتن تحریم‌ها و بهره مندی ایران از فواید اقتصادی ناشی از آن، بخش اساسی برجام را تشکیل می‌دهد، و بر این اساس متعهد شدند تا «راه‌های عملی» برای عادی سازی و حتی ارتقای همکاریهای اقتصادی با ایران، از جمله از طریق ایجاد کانالهای بانکی مؤثر و تداوم صادرات نفت، گاز و محصولات پتروشیمی، طراحی نمایند.

وی همچنین افزود: اما متأسفانه، علیرغم صدور بیانیه‌های سیاسی بی شمار و حمایت‌های لفظی، هیچ مکانیزم اجرایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و جبران تأثیرات آن به کار گرفته نشده است.

وی گفت که تحریم‌های یک جانبه آمریکا بخش وسیعی از برجام را خنثی و بی اثر کرد و به طور اساسی توازن آن را از بین برد. بر همین اساس، ایران به اعضای برجام اعلام کرد که خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌هایی که در نتیجه برجام برداشته شده بود، یک «عدم کارکرد مهم» توسط یک عضو از برجام و نقض جدی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و بر این اساس به اقداماتی ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام متوسل شده است.

دهقانی با اشاره به گذشت یکسال از آن زمان، افزود: متأسفانه به دلیل عدم برداشتن گام‌های معنادار و مؤثر توسط کشورهای باقیمانده در برجام برای جبران تأثیرات مخرب اقدامات آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا در راستای استیفای حقوق شناخته شده خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، گام‌های عملی بردارد تا توازن از دست رفته در برجام را احیا نماید.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه ضمن تشریح گام‌های مشخص شده توسط شورایعالی امنیت ملی کشور در این رابطه، افزود: ایران حداکثر خویشتن داری را در این رابطه نشان داده است. در این مقطع، ایران با این تصمیم خود در واقع به حفظ برجام کمک کرده و همزمان، آمادگی خود را برای ادامه مشورت‌ها با جامعه بین‌المللی، به ویژه کشورهای باقیمانده در برجام، به منظور یافتن راه‌های عملی مؤثر برای حفظ این توافق اعلام داشته است.

وی گفت: ایران بر اهمیت برجام تأکید دارد و آماده است تا در صورت یافتن راه‌حلی رضایت بخش در رابطه با وضعیت غیرقابل قبول کنونی و بازگرداندن توازن و تضمین منافع مربوط به برداشتن تحریم‌ها، در تصمیم خود بازنگری نماید.

دهقانی در پایان سخنان خود اظهار داشت که ایران قوی‌ترین اراده را در همکاری برای اجرای برجام و تعامل با آژانس در این رابطه، از خود نشان داده است که قابل مقایسه با دیگران نیست، و همچنان معتقد به اهمیت دیپلماسی و چندجانبه گرایی در روابط بین‌الملل است؛ اما، اگر حفظ چنین سطحی از تعامل و همکاری برای اجرای برجام هدف محسوب می‌شود، تعهد به پایبندی عملی به تعهدات، جزو الزامات می‌باشد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تأکید کرد تداوم برجام صرفاً با هزینه ایران امکان پذیر نیست و این بازی زننده با ایران، کارساز نخواهد بود. وی افزود: اکنون این وظیفه کشورهای باقیمانده در برجام و اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی است تا حسن نیت خود را نشان دهند و گام‌های عملی و جدی برای حفظ برجام در ظرف مدت تعیین شده بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.