سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پایان یک ماه از ضرب‌الاجل ایران به اروپا گفت: اقدام عملی ویژه‌ای ندیده‌ایم که ایران را قانع کند. امیدواریم در مدت باقیمانده اروپا گام عملی فارغ از حمایت سیاسی بردارند.

به گزارش جماران، سیدعباس موسوی در نشست خود با اصحاب رسانه با اعلام خبر سفر هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان به تهران در پاسخ به این سوال که درباره خبر درخواست ایران از روسیه برای خرید سامانه اس٤٠٠ گفت: ما درخواستی برای خرید این سامانه نداشتیم و فعلا هم نیازی به خرید نداریم و متخصصان ما سامانه‌های در این سطح طراحی کرده‌اند.

امیدواریم در مدت باقیمانده اروپا گام عملی فارغ از حمایت سیاسی بردارد

وی در رابطه با عادی‌سازی روابط اقتصادی با اروپا گفت: دکتر ظریف روز گذشته مواضع ما را مطرح کردند. توقع ما این است که اروپا به تعهدات خود عمل کند که تا امروز یا نخواستند یا نتوانستند که این جای تاسف دارد. اینکه امروز کشوری قانونی داخلی را تصویب کند و آن را فراسرزمینی اجرا کند در قرن بیست و یکم مایه تاسف است.

موسوی در خصوص پایان یک ماه از ضرب‌الاجل ایران به اروپا گفت: اقدام عملی ویژه‌ای ندیده‌ایم که ایران را قانع کند. امیدواریم در مدت باقیمانده اروپا گام عملی فارغ از حمایت سیاسی بردارند.

مبنای ما برجام و نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی براینکه برخی کارشناسان معتقد هستند اروپا به دنبال گشایش باب جدید مذاکرات با ایران در چهارچوب موضوعات مدنظر خود و واشنگتن است و تعلل در انجام اقدامی ملموس در رابطه با تعهدات طرف‌های باقیمانده در برجام و رفت و آمدها به ایران را در همین راستا ارزیابی می‌کنند؛ آیا انجام چنین تلاش و پیشنهادی رو از سوی اروپا را تایید می‌کنید؟ پاسخ تهران به چنین پیشنهادی چیست یا چه خواهد بود؟ گفت: ما در مذاکرات پاسخ صریح به اروپا داده‌ایم که چهارچوب ما برای مذاکرات همان برجام است که نباید به حاشیه بپردازند. مبنای ما برجام و نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است.

خیلی به اینستکس امید نبسته‌ایم

وی همچنین گفت: آنچه تا امروز اروپا انجام داده ما را راضی نکرده است. ما البته خیلی به اینستکس امید نبسته‌ایم. آقای فیشر مسئول اینستکس با آقای ماس به تهران آمده است و با مسئولان ساختار ایرانی این سازوکار دیداد خواهد کرد.وی در رابطه با آزادی نزار زکا شهروند لبنانی آمریکایی گفت: ما در مورد موارد امنیتی صحبت نمی کنیم باید از مسئولین امنیتی بپرسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران نیز گفت: پیش تر گفته ام سفر آقای آبه به تهران تاریخی خواهد بود و اولین بار است که رئیس دولت کشور ژاپن به ایران سفر می کند. ما دیدگاه های مشترکی با توکیو داریم و قطعا توافقات خوبی در این سفر انجام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نظر همه دوستان خود را در خصوس مسائل منطقه ای بداند اما من از لفظ میانجیگری استفاده نمی کنم.

اگر حسن نیت دارند باید تروریسم اقتصادی علیه ایران را متوقف کنند

وی همچنین در رابطه با ادعای وزیر خارجه امارات در دیدار با همتای آلمانی خود در خصوص موشک‌های بالستیک ایران گفت: ایران آمادگی دارد با همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص نگرانی‌های آنها گفت‌وگو کند و پیشنهاد وزیر امور خارجه با عنوان پیمان عدم تعرض هم در همین راستا بوده است.

موسوی در خصوص اظهارات و ادعاهای ترامپ در خصوص برنامه های هسته‌ای ایران گفت: ایالات متحده با خروج یکجانبه از برجام در شرایطی نیست که بخواهد برای ایران تعیین تکلیف کند. مبنای ما برجام است و همه کشورهای این توافق باید بر اساس آن به تعهدات خود عمل کنند. ما معتقد هستیم آنها به دنبال تهدید و تبلیغات هستند که ایران نمی‌تواند به آنها توجه کند. اگر حسن نیت دارند باید تروریسم اقتصادی علیه ایران را متوقف کنند. کشورهای اروپایی باید مناسبات اقتصادی با ایران را عادی‌سازی کنند.

مسائل فنی باقیمانده تا ایران بتواند بصورت رسمی عضو پیمان همکاری شانگهای شود

وی افزود: مرحله بعدی کاهش تعهدات ایران در چهارچوب برجام در نامه رییس‌جمهور به سران کشورهای باقیمانده در برجام مطرح شده و اگر اقدام قابل توجهی نبینیم با قدرت گام بعدی را برخواهیم داشت.

سختگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین تحولات مربوط به دانشمند ایرانی که مقرر شده به آمریکا مسترد شود، گفت: تحولات خوبی در این زمینه صورت گرفته و سفارت ما هم در این زمینه فعال است.

موسوی در رابطه با سفر رییس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفت: ما تا امروز به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشتیم که با توجه به تاکید جمهوری اسلامی به منطقه‌گرایی در تلاش هستیم تا به این بلوک قدرتمند بپیوندیم. بخشی از مسائل فنی باقیمانده تا ایران بتواند بصورت رسمی عضو این پیمان منطقه‌ای شود.

سوءقصد به یکی از کارمندان سفارت پرتغال باعث توقف روند صدور ویزا شده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص ابراز نگرانی اروپا از برنامه موشکی ایران گفت: اروپا و هیچ کشور دیگری در جایگاهی نیستند که در مورد مسائل داخلی ایران اظهارنظر و ابراز نگرانی کنند در حالی که ما امروز نگران بی‌تصمیمی این کشورها در رابطه با تعهداتشان هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص توقف صدور ویزای پرتغال گفت: آنها سفارت کوچکی دارند و سوءقصد به یکی از کارمندان آنها باعث توقف روند صدور ویزا شده بود اما آخرین وضعیت را باید بپرسم تا به شما اطلاع دهم.

موسوی در خصوص مذاکرات صلح افغانستان و ابتکار تهران برای گفت‌وگو با طالبان گفت: همسایگان همواره اولویت ایران بوده‌اند و برای همه آنها در هرسطح روابط اهمیت قائل هستیم. من معتقد نیستم که افغانستان از اولویت تهران خارج شده است. باید مشکلات افغانستان را در حضور نیروهای فرامنطقه‌ای و دخالت‌ها جستجو کنید. برای ما صلح و رفاه افغانستان مهم است. هرچه کشورهای منطقه ما در ثبات سیاسی باشند، به ثبات ایران کمک می‌کنند.

لازم است در مورد تروریسم اقتصادی صدای واحدی شنیده شود

وی در رابطه با تلاش‌های مسکو برای حفظ برجام گفت: ما از مواضع فدراسیون روسیه به عنوان یکی از اعضای برجام تشکر می‌کنیم که در کنار چین پایبندی خود را به برجام نشان دادند اما این کشورها هم محدودیت‌های خود را دارند که با این حال ابتکارات خود را با ایران در میان گذاشته‌اند که از گفتن جزئیات معذور هستم. البته این اقدامات ناکافی است و لازم است در مورد یکه‌تازی و تروریسم اقتصادی صدای واحدی شنیده شود.

موسوی در خصوص خبر گفت‌وگوهای مقامات قطری با تهران برای کاهش تنش در منطقه گفت: وزیر خارجه قطر به تهران هم سفر کردند اما فکر نمی‌کنم بحث گفت‌وگو به معنای مذاکره باشد. آنها هم نگران شرایط منطقه هستند و مسائل مدنظر خود را با ما در میان گذاشته‌اند. ما معتقد هستیم برای کاهش تنش باید به ریشه این مساله پرداخته شود.

وی در خصوص پیشنهاد مذاکره بدون شرط که از سوی ایالات متحده مطرح شده است، گفت: ما هیچ ارزشی برای لفاظی‌های آمریکا قائل نیستیم و آن چیزی که ما می‌بینیم تروریسم اقتصادی است. گام عملی می‌تواند اقداماتی برای کاهش آلام مردم ایران باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.