سفیر اسبق آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی گفت: برخلاف نظر "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا، "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بدنبال درگیری با ایران هستند، ترامپ به دنبال درگیری نیست.

به گزارش جماران؛ سفیر اسبق آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: ترامپ به خوبی می داند درگیری با ایران، انتخاب دوباره او را به عنوان رییس جمهوری به خطر می اندازد از این رو تلاش می کند مشاوران تندروی خود را مهار کند.

"رابرت هانتر" روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: درگیری میان ایران و ایالات متحده برای هیچیک از دو طرف سودمند نیست و خسارت آن سنگین خواهد بود. از سوی دیگر، هرچند ترامپ بدنبال تخریب دستاورد "باراک اوباما" بوده اما روشن است که درگیری نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: برخلاف نظر "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا، "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی که بدنبال درگیری با ایران هستند، ترامپ به دنبال درگیری نیست.

هانتر اضافه کرد: ترامپ بدنبال انتخاب مجدد است. او می‌داند که یک جنگ دیگر در خاورمیانه از لحاظ سیاسی به او کمک نخواهد کرد زیرا خطر آنچنان بالا است که می‌توانم بگویم، کسی که در ایالات متحده تمام توان خود را برای جلوگیری از درگیری نظامی به کار می‌برد، ترامپ آن هم در برابر دیوانه‌ای چون بولتون است.

** سفر مقام‌های آلمان و ژاپن به ایران

این دیپلمات سابق آمریکایی درباره سفر وزیر امور خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن به ایران نیز گفت: به نظر می‌رسد که هر دوی آنها در راستای بحث میانجیگری و گفت وگوی ایران و آمریکا به تهران سفر می‌کنند. سفر وزیر خارجه آلمان به بحث ساز و کار مالی اروپا نیز مربوط است.

هانتر خاطرنشان کرد: اگر وزیر آلمانی دارای درک سیاسی باشد، باید به ایرانی‌ها بگوید که اینستکس نیاز ایران را به گفت وگو برای حل مسائل با آمریکا برطرف نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اما سفر "شینزو آبه" می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. البته نمی دانم ترامپ در ژاپن به آبه چه گفته است. نخست وزیر ژاپن قاعدتاً به ایرانی‌ها خواهد گفت که من می‌خواهم به شرط همراهی هر دوی شما راه مؤثری برای دو طرف پیدا کنم.

** گفت وگو در سطوح بالا واقع بینانه نیست

عضو پیشین گروه مشاوران امنیت بین المللی وزارت خارجه آمریکا درباره چشم انداز گفت وگو میان ایران و آمریکا گفت: برای سال‌های طولانی است که درباره ضرورت گفت وگوی مستقیم میان ایران و ایالات متحده سخن گفته ام اما اینکه این گفت وگوها در سطحی کاملاً علنی صورت بگیرد، به دلیل مسائل دو طرف، دور از واقع بینی است.

هانتر افزود: اینکه دو طرف درباره امکان گفت وگو بر اساس شرط‌های خود سخن گفته اند، در نوع خود یک گفت وگو است. آنها می‌گویند شاید گفت وگو مفید باشد، به شرط اینکه شرایط و چارچوب مذاکره روشن و مشخص باشد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که آغاز مذاکره در سطح بالا، احمقانه است و به هیچ جایی راه نخواهد برد. این کار نمایشی اگر صورت بگیرد برای مصرف داخلی است و نتیجه نمی‌دهد. اگر جدیت وجود داشته باشد، با بحث و گفت وگو، نه مذاکره میان دو طرف آغاز می‌شود.

سفیر پیشین آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اضافه کرد: ما شاهد برخی نشانه‌ها در این زمینه بوده ایم که از جمله تلاش‌های عمان و سفر رئیس جمهوری سوئیس به آمریکا است.

هانتر با بیان اینکه امیدوارم گفت وگوها در سطحی جریان داشته باشد تا به جایی برسد که افرادی با اعتبار از دو طرف بر سر میز مذاکره بنشینند، اظهار کرد: به طور خلاصه، در این مرحله چیزی در سطح بسیار پایین باید شروع شود. در این میان مواضع منفی و سر و صدا از سوی دو طرف زیاد شنیده خواهد شد اما باید به ورای این مرحله چشم دوخت. این کاری است که دیپلمات‌ها انجام می‌دهند تا به مرحله اعلام مواضع مثبتی برسند.

وی در خصوص اصرار ترامپ برای دیدار با رئیس جمهوری ایران هم تاکید کرد: هیچ گاه "روحانی" رئیس جمهوری ایران چنین پیشنهادی را نخواهد پذیرفت، اما حرف ترامپ در درون خود زمینه گفت وگو را ایجاد می‌کند که شاید بتواند در سطح پایین شروع شود.

**سود نتانیاهو و بن سلمان از تنش ایران و آمریکا

این دیپلمات با سابقه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا احتمال تغییر شرایط پس از انتخابات ۲۰۲۰ وجود دارد یا نه گفت: نخست اینکه معلوم نیست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ شکست بخورد. دوم اینکه اگر وی در برابر دموکرات‌ها شکست بخورد، هیچ معلوم نیست که رئیس جمهوری دموکرات جانشین ترامپ بخواهد چیزی را تغییر دهد.

هانتر تصریح کرد: انتظار تا تمام شدن ریاست جمهوری ترامپ، حاصل و تضمینی برای تغییر موضع ایالات متحده نخواهد داشت. امیدوارم گفت وگو در سطح پایین و دور از انظار مد نظر و حتی در جریان باشد.

وی تاکید کرد: این شرایط نه به نفع مردم و نه دولت ایران و آمریکاست. تنها شاید سعودی‌ها و نتانیاهو از آن سود می‌برند. در عین حال، اهمیت دارد که مانع از برخورد نظامی شویم. زیرا فضای تندی حاکم است که می‌تواند باعث سوءتفاهم یا مداخله طرف سوم برای ایجاد درگیری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.