وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور برای شرکت در نشست مربوط به معامله قرن در بحرین دعوت نشده است و این رویداد را «مشکوک» می‌داند.

به گزارش جماران؛ به گزارش فارس، مسکو اعلام کرد به نشست اقتصادی در بحرین که قرار است مقدمه‌ای بر اجرای طرح آمریکا برای پایان دادن به منازعه فلسطینی-اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» باشد، دعوت نشده است.

به گزارش اینترفکس، این موضع‌گیری مسکو درحالیست که پیشتر سفیر پکن در فلسطین اعلام کرده بود چین و روسیه توافق کرده‌اند در اجلاس اقتصادی بحرین شرکت نکنند.

«گوو وی» دوشنبه هفته گذشته در دیدار با «نبیل شعث» مشاور محمود عباس در امور خارجی تاکید کرد بایکوت کردن نشست بحرین در دیدار دوجانبه مقامات روسی و چینی مورد موافقت قرار گرفته است.

وی در این دیدار بر حق مردم فلسطین برای یک دولت مستقل فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی نیز تاکید کرد.

اگر چه برگزار کنندگان این نشست، آن را در حمایت از فلسطینی‌ها خوانده‌اند اما مقامات فلسطینی یکپارچه آن را رد کرده و تاکید کرده‌اند که به بحرین نمی‌روند.

این نشست در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه بحرین برگزار خواهد شد و طی آن وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی حضور خواهند داشت. این تلاش‌ها توسط «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید و داماد رئیس جمهور آمریکا به همراه «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امور خاورمیانه رهبری خواهد شد.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که در این نشست ۴ موضوع اصلی مورد بحث قرار خواهد گرفت: زیرساخت‌ها، صنعت، توانمند سازی مردم و اصلاحات حکومتی تا از این طریق این منطقه قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا کند.

قرار است که در این نشست از هرگونه بحث درباره موضوعات سیاسی خودداری شود و وزیران اقتصاد و نه وزیران خارجه به همراه هیئت‌هایی از شرکت‌های تجاری حضور خواهند داشت.

«محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در نشست کابینه خود، با بیان اینکه در خصوص برگزاری نشست مذکور با مقامات فلسطینی مشورتی نشده است گفت: «راه‌حل بحران در فلسطین سیاسی است و مسأله اقتصادی از راه سیاسی نشأت می‌گیرد و فلسطینیان به دنبال بهبود اوضاع زندگی خویش در شرایط اشغال نیستند.»

وزارت خارجه تشکیلات خودگردان نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «صلح اقتصادی بدون صلح سیاسی میسر نمی‌شود؛ صلحی که بر مبنای مراجع قابل اعتماد بین‌المللی و تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی باشد.»

طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.