سناتور آمریکایی نوشت: «آقای ترامپ حالا، بعد از تهدید به درگیری نظامی فاجعه‌بار با ایران می‌گوید ترجیح می‌دهد با ایران گفت‌وگو کند. این خوب است. رئیس‌جمهور اکنون می‌تواند جدیت خود در دیپلماسی را با بازگشت به توافق هسته‌ای که سال گذشته از آن خارج شد نشان دهد.»

به گزارش جماران؛ سناتور آمریکایی چهارشنبه در واکنش به پیشنهادهای رئیس‌جمهور کشورش برای مذاکره با ایران از او خواست برای نشان دادن جدیت خود در خصوص دیپلماسی به برجام بازگردد.

«برنی سندرز»، نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا دقایقی پیش در حساب کاربری خود در توئیتر به درخواست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران واکنش نشان داد.

سندرز نوشت: «آقای ترامپ حالا، بعد از تهدید به درگیری نظامی فاجعه‌بار با ایران می‌گوید ترجیح می‌دهد با ایران گفت‌وگو کند. این خوب است. رئیس‌جمهور اکنون می‌تواند جدیت خود در دیپلماسی را با بازگشت به توافق هسته‌ای که سال گذشته از آن خارج شد نشان دهد.»

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در جریان سفر به لندن در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی «آی‌تی‌وی» گفته بود که گفت‌وگو با ایران را به درگیری نظامی با این کشور ترجیح می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

علاوه بر این، روزنامه گاردین روز چهارشنبه گزارش داد «دونالد ترامپ» به مقام‌های انگلیسی گفته به دنبال درگیری نظامی با ایران نیست بلکه در صدد گفت‌وگوی مستقیم با تهران بر سر طرح خود جهت مذاکره بر سر توافق هسته‌ای برجام و گسترش دادن آن است. (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاستی موسوم به «کارزار فشار حداکثری» را علیه ایران در پیش گرفته است. واشنگتن می‌گوید هدف از این سیاست رسیدن به توافقی جدید با ایران است که در آن به همه مسائل مورد اختلاف پرداخته می‌شود. 

این سیاست تا کنون نتوانسته آمریکا را به هدفش برای آوردن ایران بر سر میز مذاکره بر سر توافقی جدید برساند؛ دولت آمریکا احتمالاً به همین سبب، صحنه‌آرایی‌های نظامی با هدف القای قریب‌الوقوع بودن جنگ را هم در دستور کار قرار داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده‌اند قصد مذاکره با آمریکا را ندارند.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری روز چهارشنبه ۸ خرداد پیشنهاد مذاکره را تاکتیک آمریکا برای تکمیل راهبرد فشار علیه ایران توصیف کردند. 

ایشان فرمودند: « آمریکایی‌ها وقتی میخواهند با فشار، چیزی را در کشوری هدف قرار بدهند و مقصود خود را به دست آورند، "فشار" در اینجا برایشان راهبرد است؛ یک تاکتیک هم دارند به اسم مذاکره.»

مقام معظم رهبری تأکید کردند: «فشار می‌آورند تا طرف خسته شود و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم. این مذاکره مکمل فشار است و برای آن است که محصول فشارها نقد شود. فشار می‌آورند و بعد میگویند حالا مذاکره کنیم؛ مذاکره این است. راهبردشان مذاکره نیست؛ فشار است. مذاکره یک ذیلی است در راهبرد فشار.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.