عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مردم در سخنان امام ابزاری برای پیروزی نهضت و یا تشکیل حکومت نبودند و امام به جایگاه مردم در حکومت التزام عملی داشتند به طوری که به فاصله دوماه از پیروزی انقلاب اصل نظام به رفراندوم و رأی مردم گذاشته شد و در کمتر از یک سال قانون اساسی توسط خبرگانی که با رأی مردم انتخاب شده بودند تدوین و به رأی مردم گذاشته شد.

محمود صادقی

به گزارش جماران؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این مسئله که مردم در اندیشه امام خمینی نقش مهم و اثر گذار داشتند که این امر در قانون اساسی هم تجلی پیدا کرد، گفت: امام در دفاع مقدس که بحرانی ترین شرایط کشور بود حاضر نشد انتخابات مجلس شورای اسلامی تعطیل شود.

محمود صادقی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به اهمیت نقش مردم در آرای حضرت امام خمینی (ره) و بازتاب این جایگاه در قانون اساسی و تاکید بر لزوم مراجعه به آرای عمومی برای اداره کشور اظهار کرد: نگاه امام خمینی (ره)  به جایگاه مردم در عرصه سیاسی و اجتماعی از منظر دینی نقطه عطفی در جریان حوزوی بود.

وی با بیان اینکه در طول نهضت اسلامی با گذشت زمان نقش مردم در اندیشه امام پررنگ‌تر شد، افزود: تا قبل از سال ۵۶ در نهضت اسلامی همواره مدلی که به عنوان مدل آلترناتیو رژیم پهلوی مطرح بود خیلی توجهی به مردم سالاری نداشت و بیشتر حکومت اسلامی مطرح بود. اما با تکاملی که در طول نهضت در اندیشه امام خمینی اتفاق افتاد جمهوریت و توجه به نقش مردم برجسته شد.

صادقی ادامه داد: پیش از انقلاب و حتی اوایل پیروزی انقلاب تصویر روشنی از مدلی که انقلابیون به دنبال آن بودند وجود نداشت. با حضور امام در نجف و پاریس و طرح بحث جمهوری اسلامی یک جهش تکاملی در اندیشه امام رخ داد و ایشان تصویر روشنی از رابطه مردم با حکومت مطلوب ارائه کردند و این امر منجر شد که مسیر پیروزی نهضت هموار تر و گسترده انقلاب هم وسیع‌تر شود.

امام خمینی به رأی مردم التزام عملی داشت

نماینده مردم تهران با تاکید بر این مسئله که صحبت از نقش مردم توسط امام خمینی فقط یک ادعا نبود، گفت: مردم در سخنان امام ابزاری برای پیروزی نهضت و یا تشکیل حکومت نبودند و امام به جایگاه مردم در حکومت التزام عملی داشتند به طوری که به فاصله دوماه از پیروزی انقلاب اصل نظام به رفراندوم و رأی مردم گذاشته شد و در کمتر از یک سال قانون اساسی توسط خبرگانی که با رأی مردم انتخاب شده بودند تدوین و به رأی مردم گذاشته شد.

 صادقی اضافه کرد: از طرف دیگر با وجود توصیه‌هایی که در دوران جنگ در برخی مقاطع برای تعطیلی و یا عقب انداختن انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل لطمه‌ای که احتمال داده می‌شد به روند جنگ بخورد حاضر به تعطیلی انتخابات مجلس نشدند.

امام خمینی برای مردم نقش تأثیر گذار در حکومت قائل بود

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برخی جریان‌ها برای تضعیف جمهوریت در ساختار نظام جمهوری اسلامی گفت: از زمان انقلاب و پس از انقلاب در جمهوری اسلامی دو نحله فکری وجود داشته است؛ یک نحله بر بعد اسلامی نظام تاکید می کند و نقطه آرمانی خود را حکومت اسلامی می داند و از دید این نحله جمهوری اسلامی یک مرحله گذار برای رسیدن به حکومت اسلامی است و حکومت اسلامی هم مدلی است که مردم نقش تعیین کننده در آن ندارند بلکه نقش مردم صرفاً پذیرفتن تصمیمات حکومت است.

استاد حقوق دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در حالی که در مدل جمهوری اسلامی رأی مردم نقش سازنده و اثر گذار داردو مردم تنها پذیرنده تصمیمات نیستند و اصولاً قدرت سیاسی بدون رأی مردم مشروعیت ندارد. حتی اگر مشروعیت بالقوه هم داشته باشد بدون مردم نمی‌تواند آن را بالقوه بکند. اما نحله اول با رویکردهای ایدئولوژیک آمیخته با اقتدار طلبی رای مردم را تزیینی می داند. و مفهومی از حکومت اسلامی ارائه می‌کند که در آن مردم به عنوان صغار و مهجورین تلقی می شوند.

جمهوریت و عدالت طلبی دو میراث برجسته امام

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اما در بین علمای دینی و مراجع مذهبی تنها فردی بود که توانست دیدگاه‌های خود را عملی کند و در مقام اجرا هم این دیدگاه ها تبدیل به قانون اساسی شدند، گفت: حرف های امام در قالب کتاب‌ها و مقالات نمانده است اما تحقق کامل اندیشه امام نیازمند زمان طولانی است و برای تحقق این آرمان ها بیست، سی سال زمان کافی نیست.

وی افزود: اندیشه اما بنیان های برجسته مختلفی دارد اما آن چیزی که امروز در جامعه ما بشدت خلاء آن احساس می شود جمهوریت و عدالت طلبی آرای امام است. به نظر من در مقطع فعلی بعد عدالت خواهی اندیشه امام در کنار جمهوریت می‌تواند رهگشا باشد. عدالت خواهی در اواخر حیات حضرت امام برجسته تر شد و در این دوران ایشان صحبت از جنگ فقر و غنا کردند و مفاهیمی مانند مستضعین و حمایت از مظلومان در اندیشه ایشان پررنگ تر شد.

صادقی افزود: با وجود تاکیدات حضرت امام، با انحرافی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفت شکاف طباقی در جامعه پرنگ تر شد. و این امر باعث شد از اندیشه عدالت طلب امام فاصله بگیریم.

 عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در دوران حاضر باید به این میراث و بنیان اندیشه ای حضرت امام توجه بیشتری صورت بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.