الشرق الأوسط روز یکشنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که دولت ترامپ به روسیه پیشنهاد داده در ازای پذیرش دولت اسد و لغو تحریم‌ها علیه سوریه، به مقابله با نفوذ ایران در این کشور کمک کند.

به گزارش جماران؛ دولت آمریکا گزارشی مبنی بر توافق با روسیه پیرامون پذیرش بقای اسد در ازای خروج نیروهای ایرانی از سوریه را تکذیب کرد.

نشریه اماراتی نشنال دوشنبه شب گزارش داد که یک مقام بلندپایه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با این نشریه ادعای روزنامه الشرق الأوسط مبنی بر توافق ایالات متحده با روسیه برای پذیرش بقای دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در ازای خروج نیروهای ایران از این کشور را رد کرد.

الشرق الأوسط روز یکشنبه به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود که دولت ترامپ به روسیه پیشنهاد داده در ازای پذیرش دولت اسد و لغو تحریم‌ها علیه سوریه، به مقابله با نفوذ ایران در این کشور کمک کند.

این روزنامه همچنین مدعی شده بود که نشستی سه جانبه میان آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی در ماه جاری میلادی در این باره برگزار می‌شود.

اما مقام ارشد دولت ترامپ در پاسخ به این پرسش نشنال که آیا دولت آمریکا قصد دارد پس از ۸ سال دولت اسد را قانونی شناسایی کند، این موضوع را به طور قطع رد کرد و افزود: این سیاست ما نیست. هدف ما قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل است.

این مقام آمریکایی در عین حال خروج نیروهای ایرانی و نیروهای تحت حمایت ایران از سوریه را بخشی از راهبرد واشنگتن در قبال این کشور دانست.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیکلاس پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه و «میر بن شبت» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در ماه جاری میلادی در قدس نشستی درباره سوریه برگزار می‌کنند.

این در حالی است که «سرگئی ورشنین» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که اقدام های کشورش در سوریه مخالف با تلاش‌ها در قالب مذاکرات آستانه (شامل ایران، روسیه و ترکیه) و همچنین گروه کوچک (متشکل از آلمان، عربستان، مصر، آمریکا، فرانسه، اردن و انگلیس) نیست.

وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران بار دیگر بر حفظ تمامیت و یکپارچگی سوریه تاکید کرد و اظهار داشت: مسکو هیچ مخالفتی با تلاش‌های دیگر بازیگران در قالب فرمت های یاد شده که شامل ایالات متحده نیز می‌شود ندارد بلکه معتقدیم مهمترین مساله این است که به یاد داشته باشیم تلاش‌های ما باید به تعهد بر حق حاکمیت، استقلال سیاسی و یکپارچگی سوریه استوار باشد.

جنگ هشت ساله در سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها نفر آواره داشته است، ایران، روسیه و ترکیه از یک سو در قالب فرمت آستانه به دنبال سرو سامان دادن به اوضاع سوریه با مشارکت گروه‌های مخالف و موافق دولت قانونی سوریه هستند و گروه کوچک نیز در طرف دیگر ماجرا همچنان ساز خود را می‌زند و می‌گوید که از مخالفان مسلح دولت قانونی سوریه (گروه‌های تروریستی همچون داعش از دل مخالفان بیرون آمد) دفاع می‌کند.

به عقیده بسیاری از صاحبنظران، تنها ائتلاف بین المللی موفق تا امروز در سوریه، فرمت آستانه بوده است که توانسته موافقان و مخالفان سوری را دور یک میز جمع کند و آنان را بر سر آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه به توافق برساند هر چند که روس‌ها بارها غربی‌ها را متهم کرده اند که برای آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه از سوی سازمان ملل متحد مانع تراشی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.