سفیر و نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد گفت: ما در ۲۶ ژوئن درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بحث خواهیم داشت اما درباره موضع ایران در قبال گفت وگوی منطقه‌ای باید بگویم که ما گفت وگو در میان دولت‌های منطقه را تشویق می‌کنیم.

به گزارش جماران؛ سفیر و نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد از موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال گفت وگوی منطقه ای حمایت کرد و گفت که ما داشتن گفت وگو میان دولت های منطقه را تشویق می کنیم.

منصور العتیبی روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت نخستین روز آغاز ریاست کویت بر شورای امنیت در ماه ژوئن برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

سفیر کویت در پاسخ به این پرسش که "وزیر امور خارجه ایران بارها خواستار برگزاری مجمع گفت وگوی منطقه‌ای شده است، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین شورای امنیت درخواست کرده است تا مأموریت مطرح شده در قطعنامه ۵۹۸ اجرایی شود، با توجه به شرایط خاص منطقه آیا برنامه‌ای در این باره دارید؟ "، گفت: ما در ۲۶ ژوئن درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بحث خواهیم داشت اما درباره موضع ایران در قبال گفت وگوی منطقه‌ای باید بگویم که ما گفت وگو در میان دولت‌های منطقه را تشویق می‌کنیم.

قطعنامه ۲۲۳۱ به دنبال توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ با اجماع اعضای شورای امنیت به تصویب رسید که در آن برجام به رسمیت شناخته شد و از همه کشورها می‌خواهد در اجرای آن همکاری کنند.

بر این اساس، دبیرکل سازمان ملل متحد موظف شده است تا هر ۶ ماه، گزارشی از روند اجرای این قطعنامه را به شورا ارائه کند که در این نشست، رزماری دیکارلو معاون سیاسی آنتونیو گوترش به ارائه گزارش مربوطه اقدام خواهد کرد.

العتیبی ادامه داد: در بند هشتم قطعنامه ۵۹۸ از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد تا برای استقرار امنیت در منطقه، ساز و کار مورد پذیرش دولت‌های منطقه را دنبال کند.

قطعنامه ۵۹۸ در پی هشت سال جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه مردم ایران در ۲۹ تیرماه ۱۳۶۶ به اجماع اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و جمهوری اسلامی ایران آن را در ۲۶ تیرماه ۱۳۶۷ پذیرفت.

در بند هشتم این قطعنامه آمده است: همچنین از دبیرکل درخواست می‌کند که با مشورت با ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه، راه‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه را مورد مداقه قرار دهد.

نماینده دائم کویت در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ما به عنوان دولت کویت از گفت وگوی ایران با کشورهای منطقه به ویژه شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌کنیم. ما همواره خواستار احترام به منشور ملل متحد به خصوص عدم دخالت در امور دیگر کشورها، احترام به حاکمیت و استفاده نکردن از نیروهای نظامی هستیم و این موضع بنیادین ما است.

العتیبی ادامه داد: امیدواریم که همه درگیری‌ها و تنش‌ها در منطقه به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت وگو حل شود. این بهترین شیوه برای دستیابی به راه حل مشکلات ما در آنجا است.

وی همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه مقام های آمریکا مدعی شده‌اند ایران در پس حمله به نفت کش‌های بندر الفجیره بوده است، گفت: ما بیانیه جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ را در رسانه‌ها دیده‌ایم اما تا کنون هیچ چیزی به صورت رسمی به شورای امنیت ارائه نشده است.

به دنبال جنگ روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت، امارات متحده عربی اعلام کرد چهار نفت کش سعودی، اماراتی و نروژی در بندر الفجیره مورد خرابکاری قرار گرفتند.

تنها تصویری که از این عملیات خرابکاری منتشر شده است، خرابی بسیار محدود در بخش مماس با آب کشتی نروژی است و اثری از دیگر نفت کش‌های مورد ادعا دیده نمی‌شود. با این حال، آمریکایی‌ها که می‌خواهند قشون کشی خود به خلیج فارس را توجیه کنند، احتمال داده‌اند ایران در این مساله نقش داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.