روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ نوشت که در پشت پرده نشست‌ها بسیاری از رهبران کشورهای عربی حتی از متحدان عربستان، به بن سلمان ولیعهد این کشور تاکید کردند که بیش از این تنش‌ها با ایران را افزایش ندهد امید آنکه گوش شنوایی باشد.

به گزارش جماران؛ روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ می نویسد که عربستان نباید بی محابا به تنش ها با ایران دامن بزند این روند برای ثبات منطقه خاورمیانه سازنده نخواهد بود.

این روزنامه روز شنبه در مطلبی خاطر نشان کرد که شاید یکی از اصلی ترین اهداف عربستان از برگزاری نشست‌هایی در این کشور با حضور برخی از کشورهای عربی دیگر این بود که رهبری خود را بر جهان اسلام عرضه و تحکیم کند اما برخی از کشورهای عربی که در این نشست حضور یافتند نیز چندان علاقه مند به دامن زدن به تنش‌ها با ایران نبوده و به اشکال مختلف دیدگاه خود را مطرح کرده‌اند.

روزنامه ادامه می‌دهد که از دیدگاه برخی از تحلیلگران در پشت پرده این نشست‌ها، رهبران چند کشور عربی به پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور گوشزد کردند که نباید به تنش‌ها با ایران دامن بزنند اما به نظر می‌رسد که ریاض گوش شنوایی برای این توصیه‌ها ندارد.

گزارش تصریح می‌کند که از همان ابتدای برگزاری این نشست‌ها نیز دو دستگی میان کشورهای حاضر درباره راه‌های تعامل با ایران و مسائل منطقه مشاهده شد برخی از این کشورها حتی خواستار آن هستند که میانجیگری کرده و از تنش‌ها بین ایران و آمریکا بکاهند و اصلاً مایل به شکل گیری شرایط نظامی در منطقه نیستند.

روزنامه نوشت که در پشت پرده نشست‌ها بسیاری از رهبران کشورهای عربی حتی از متحدان عربستان، به بن سلمان ولیعهد این کشور تاکید کردند که بیش از این تنش‌ها با ایران را افزایش ندهد امید آنکه گوش شنوایی باشد.

نشریه اضافه می‌کند که حتی امارات هم در جریان این نشست‌ها سعی کرده لحن معتدل‌تری داشته باشد این کشور در روزهای اخیر هم در مورد وقایعی چون انفجار نفتکش‌ها و یا حمله حوثی ها به خط لوله نفتی عربستان موضعگیری خاصی علیه کشور دیگری نکرده و تنها خواستار تحقیقات در باره این رویدادها شده است.

ساوت چاینا نوشت که برخی از رهبران کشورهای عربی حتی این دیدگاه را نیز دارند که باید پیشنهاد محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را درباره امضای پیمان عدم تعرض بین کشورهای منطقه مورد توجه جدی قرار داد و به عربستان نیز در این مورد تاکید کرده‌اند.

گزارش تاکید می‌کند که به غیر از موضوع ایران نباید فراموش کرد که نشست‌ها آنچنان ثمربخش نیست زیرا کشورهای عربی درباره مسائل دیگری چون جنگ یمن، بحران لیبی، مساله فلسطین، نحوه برخورد با رژیم صهیونیستی و برنامه معامله قرن آمریکا دیدگاه‌هایی متفاوت از یکدیگر دارند و شکاف میان آنها جدی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.