برادر دانشمند بازداشت شده ایرانی خاطرنشان کرد: اتهامی که به برادرم وارد شده این است که دو تن از دانشجویان وی که سه سال پیش قصد خروج از آمریکا را داشتند به علت همراه داشتن چند عدد آمپول «ویال» هورمون رشد که کاربرد علمی و تحقیقاتی دارد و جزو داروهای تحریمی هم نیست، به دلیل آنکه این آمپول را در ظروف خاصی نگهداری می کردند، بازداشت شدند.

به گزارش جماران؛ برادر مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی بازداشت شده در آمریکا با تاکید بر این که برادرم قطعا گروگان دولت واشنگتن است از مجامع بین المللی حقوق بشری و دستگاه های مسئول خواست با گذشت هشت ماه اقدام عملی برای آزادی وی انجام دهند.

«رسول سلیمانی» روز یکشنبه درخصوص علت بازداشت برادرش اظهار داشت: مسعود 30 مهرماه 1397 به عنوان استاد دانشگاه و پژوهشگر سلول های بنیادی برای استفاده از فرصت مطالعاتی عازم آمریکا شد و باوجود هماهنگی ها انجام شده و اخذ روادید، به دلایل نامعلوم در فرودگاه شیکاگو بازداشت و سپس به زندان «دیتون» آتلانتا در ایالت جورجیا منتقل شد.

وی ادامه داد: با اطلاع از بازداشت مسعود تا چندماه پاسخ روشنی نمی دادند تا این که با انتخاب وکیل و پیگیری های انجام شده، متوجه محل بازداشت وی شدیم.

برادر دانشمند بازداشت شده ایرانی خاطرنشان کرد: اتهامی که به برادرم وارد شده این است که دو تن از دانشجویان وی که سه سال پیش قصد خروج از آمریکا را داشتند به علت همراه داشتن چند عدد آمپول «ویال» هورمون رشد که کاربرد علمی و تحقیقاتی دارد و جزو داروهای تحریمی هم نیست، به دلیل آنکه این آمپول را در ظروف خاصی نگهداری می کردند، بازداشت شدند.

وی یادآور شد: برای دو دانشجوی فوق پرونده ای تشکیل شد ولی چون مقیم آمریکا و دارای همسرانی آمریکایی بودند، با قرار وثیقه آزاد شدند. سپس ماموران منتظر می شوند تا برادرم را در گوشه ای از جهان یا آمریکا بازداشت کنند. 

سلیمانی اضافه کرد: سرانجام مسعود را بر مبنای دلایل غیرحقوقی در شیکاگو بازداشت می کنند بطوری که این بازداشت با شوک و حیرت استادان و پژوهشگران مواجه شد چون او را برای 5 عدد ویال هورمن رشد که در دنیا به حد وفور یافت می شود، دستگیر کردند.

وی تاکید کرد: همزمان با بازداشت و زندانی کردن مسعود، موضوع را به دستگاه های ذیربط اطلاع دادیم و پرونده ای دراین زمینه تشکیل شد و پس از آن که با سختی برادرم را پیدا کردیم آنها قول مساعد برای پیگیری این ماجرا را دادند.

برادر مسعود سلیمانی ادامه داد: در هشت ماه گذشته فقط یک بار نماینده کشور پاکستان به عنوان حافظ منافع ایران در آمریکا به مدت 10 دقیقه با برادرم ملاقات کرد اما کاری برای وی انجام نداد. 

سلیمانی افزود: تاکنون نزدیک به 100 هزار دلار هزینه کرده ایم که از این مقدار دانشگاه تربیت مدرس 20 هزار دلار به شکل وام کمک کرده است و 80 هزار دلار مابقی هم از فروش اموال، قرض و اخذ وام تامین کرده ایم تا دست کم بتوانیم وکلای این پرونده را به اصطلاح «اکتیو» (فعال) نگه داریم.

وی تصریح کرد: نخستین و آخرین دادگاه برادرم سه شنبه گذشته (24اردیبهشت ماه) تشکیل شد و بدون خروجی مشخص به پایان رسید. 

سلیمانی با بیان این که زندانی که برادرش در آن اقامت دارد جزو بدترین بازداشتگاه های آمریکا است، افزود: از شکنجه شدن برادرم بی اطلاع هستم اما این زندان امنیت ندارد. در تماسی که با وی داشتم در پاسخ به این که آیا در زندان شکنجه شده است، به راحتی صحبت نمی کرد و به سرعت مسیر گفت وگو را عوض می کرد.

برادر این دانشمند بازداشت شده ایرانی ادامه داد: وکیل وی در این باره می گوید چون مکالمات را ضبط می کنند امکان دارد که روی آن اقدام کنند موردی در گفت و گوی تلفنی مطرح نکنید زیرا ممکن است وی را اذیت کنند. به همین دلیل برادرم چیزی نمی گوید.

سلیمانی درباره این که این اقدام نوعی گروگانگیری از طرف دولت آمریکا است یا خیر، افزود: قطعا همین طور است. پزشک محققی که سابقه ای ندارد و به عنوان چهره شناخته شده علمی، مقالات بسیاری در مجامع بین اللملی دارد چرا باید بازداشت شود؟

وی با تاکید بر این که تاکنون حمایتی از برادرش نشده است، یادآور شد: یک خانواده کارمند هزینه 100 هزار دلاری دادرسی و استخدام وکیل در آمریکا را چگونه تهیه کند؟ مسعود برای تفریح یا کارشخصی به آمریکا سفر نکرده بلکه صرفا برای استفاده از فرصت مطالعاتی به خارج از کشور رفته است.

وی درباره سوابق علمی برادرش گفت: دکتر مسعود سلیمانی با 49 سال سن استاد و پژوهشگر ارشد سلول‌های بنیادی دانشگاه تربیت مدرس است و به عنوان جوان ترین محقق آسیا، در سال 2017 میلادی جزو 100 دانشمند برتر جهان و سال گذشته هم به عنوان پژوهشگر نمونه برگزیده شد و به دلیل پژوهش هایی که درخصوص سلول های بنیادی انجام داد یکی از برجسته ترین دانشمندان در این زمینه شناخته می شود و مقالات وی سال گذشته بالاترین آمار ISI و بیشترین میزان رجوع را داشته است.

سلیمانی یادآور شد: برادرم به دلیل بیماری «آی بی اس» روده (سندروم روده تحریک پذیر) تحت فشار است و مادرم که سن بالایی هم ندارد بر اثر فشار روحی ناشی از وضعیت برادرم از 25 اسفندماه 97 سکته مغزی کرده و به دلیل خونریزی شدید مغزی مدت 2 ماه است در بیمارستان «الزهرا» اصفهان در کما به سر می برد.

برادر دانشمند بازداشت شده ایرانی، خاطرنشان کرد: از مجامع بین المللی حقوق بشر و دستگاه های ذیربط می خواهم پس از هشت ماه دست به اقدام عملی بزنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.