خبرنگار «ایندپندنت» نوشت: «ایالات متحده در تنش فزاینده خود با ایران، دارد همان اشتباهی را که بارها و بارها از زمان سقوط ۴۰ سال قبل (محمدرضا) شاه (پهلوی) مرتکب شده است، تکرار می‌کند و خطر گیر افتادن در یک منازعه مذهبی بین مسلمانان سُنی و شیعه را نادیده می‌گیرد».

به گزارش جماران؛ خبرنگار و کارشناس باسابقه انگلیسی در یادداشتی با انتقاد از مواضع دولت «دونالد ترامپ» در قبال ایران هشدار داد آمریکا و متحدان سعودی، اماراتی و صهیونیست این کشور در حال تکرار اشتباهات و شکست‌های خود در چند دهه اخیر هستند.

«پاتریک کاکبرن» خبرنگار ارشد و کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در انتقاد از مواضع دولت «دونالد ترامپ» علیه ایران یادداشتی با این عنوان منتشر کرد: «ایالات متحده در خاورمیانه ۴ بار یک اشتباه مشابه را مرتکب شده است و حالا هم ترامپ دارد این اشتباه را این بار در قبال ایران تکرار می‌کند».

این روزنامه‌نگار در  «ایندپندنت» نوشت: «ایالات متحده در تنش فزاینده خود با ایران، دارد همان اشتباهی را که بارها و بارها از زمان سقوط ۴۰ سال قبل (محمدرضا) شاه (پهلوی) مرتکب شده است، تکرار می‌کند و خطر گیر افتادن در یک منازعه مذهبی بین مسلمانان سُنی و شیعه را نادیده می‌گیرد».

وی می‌نویسد: «من از انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) ایران، بخش اعظم کار شغلی خودم را صرف خاورمیانه کرده‌ام و درباره بحران‌ها و جنگ‌هایی که ایالات متحده و متحدانش به طرزی مرگبار انگیزه مذهبی دشمنانشان را دستکم گرفتند، گزارش داده‌ام. این یعنی آنکه آنها بازنده شدند یا در دستیابی به پیروزی در نبردهایی که در ظاهر توازن قوا به نفع آنها است، ناکام ماندند».

تحلیلگر و کارشناس غربی در این یادداشت تاکید کرده که حداقل در ۴ مورد تجاوز سال ۱۹۸۲ رژیم صهیونیستی به لبنان، جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث صدام حسین ضد ایران، جنگ سال ۲۰۰۳ آمریکا و انگلیس به عراق و تلاش «ناکام» کشورهای غربی، عربستان سعودی، قطر و ترکیه برای سرنگون کردن دولت بشار اسد در سوریه در سال ۲۰۱۱، واشنگتن و متحدانش در درک مسائل منطقه و فهم انگیزه‌های مذهبی بازیگران آن اشتباه کردند.

وی افزود: «حالا همان فرایند یک بار دیگر در جریان است و به همان دلایل قبلی، شکست آن محتمل است: ایالات متحده به همراه متحدان محلی خود(در منطقه) نه تنها با ایران بلکه با جامعه شیعیان در کشورهای مختلف خواهد جنگید».

از نظر این کارشناس ایندپندنت، «دونال ترامپ به تحریم‌ها برای اعمال فشار علیه ایران نگاه می‌کند در حالی که جان بولتون مشاور امنیت ملی (کاخ سفید) و مایک پامپئو وزیر خارجه (آمریکا) جنگ را به عنوان یک گزینه مطلوب ترویج می‌کنند. البته هر سه این افراد در تقبیح حزب‌الله در لبنان یا الحشد الشعبی در عراق آنها را نیروهای نیابتی ایران می‌خوانند اما آنها ابتدا به ساکن، بازوی سیاسی و نظامی شیعیان آن کشورها هستند، شیعیانی که در لبنان از جمعیت قابل توجهی برخوردار هستند، در عراق در اکثریت هستند و در سوریه یک اقلیت در زمام امور است. ایرانی‌ها شاید قادر به اعمال تاثیرگذاری زیاد بر این گروه‌ها باشند اما آنها آلت دست ایران نیستند که با برچیده شدن حمایت ایران، به یکباره ناپدید شوند».

نویسنده این یادداشت در ادامه مطلب خود برای تاکید بر تاثیرگذاری مذهب شیعه در معادلات منطقه به حمایت‌های جانانه «علویان» از دولت سوریه و لبیک عراقی‌ها به فتوای آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان این کشور در سال ۲۰۱۴ برای دفاع از کشور در برابر تروریست‌های داعش اشاره کرده است.

کاکبرن معتقد است: «این چیزی نیست که عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اسرائیل به عنوان متحدان ترامپ بخواهند که واشنگتن به آن باور داشته باشد. به نظر آنها، همه شیعیان (منطقه) آلت دست ایران هستند. برای سعودی‌ها اینطور است که هر راکتی که حوثی‌های یمن به عربستان سعودی شلیک می‌کنند، تنها به این خاطر شلیک شده که از تهران به آنها دستور مستقیم داده شد».

از نظر او، «این چیز جدیدی نیست که حاکمان سُنی در واکنش روان‌پریشانه به اقدامات شیعیان همه چیز را به ایران نسبت می‌دهند. من سال ۲۰۱۱ زمانی که پادشاهی اقلیت سُنی حاکم بر بحرین سرکوب شدید خود علیه اعتراضات اکثریت شیعیان این کشور را با حمایت نظامی سعودی آغاز کرده بود. در میان افراد شکنجه شده، پزشکان بحرینی یک بیمارستان که معترضان زخمی را مداوا کردند، دیده می‌شد. در مدارک ادعایی علیه آنها به یک ابزار پزشکی پیشرفته استناد و ادعا شده بود که پزشکان از طریق دستورات ایران را برای انجام یک انقلاب در بحرین دریافت می‌کردند».

این روزنامه‌نگار باسابقه انگلیسی افزود: «این نوع مهمل از تئوری توطئه نه تنها در واشنگتن بسیار شنیده می‌شود بلکه ترامپ و دستیارانش علنا گفته‌اند که می‌توان سرنخ  تقریبا همه اقدامات "تروریستی" را در ایران جستجو کرد. این عقیده ریسک جنگ بین ایالات متحده و ایران را به همراه دارد چرا که تعداد زیادی از شیعیان عصبانی از آمریکا در خاورمیانه هستند که شاید با تصمیم خودشان به برخی تاسیسات آمریکا حمله کنند».

کاکبرن همچنین هشدار می‌دهد: «چنین موضوعی شاید کسی را در یکی از این کشورهای مشتاق به درگیری مسلحانه ایالات متحده و ایران را به صحنه‌سازی برای یک اقدام تحریک‌آمیز به منظور مقصر خواندن ایران سوق دهد. در اینجا عربستان سعودی، امارات و اسرائیل به ذهن من خطور می‌کند».

نویسنده این یادداشت با تاکید بر اینکه تجاوز نظامی به ایران از منظر نظامی یا سیاسی امکان‌پذیر نیست، درباره توانایی تهران برای اقدامات تلافی‌جویانه در تنگه هرمز یا حملات موشکی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی هشدار داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.