دولت آمریکا به‌تازگی مدعی شده اطلاعاتی از قصد نیروهای هم‌پیمان با ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق دریافت کرده است.

به گزارش جماران؛ وزارت دفاع انگلیس با صدور بیانیه‌ای که نشانگر اختلاف عمیق و علنی با پنتاگون است، اعلام کرد که برخلاف ادعای آمریکا مبنی بر افزایش تهدید نیروهای هم‌پیمان ایران در عراق و سوریه، این ادعا مورد تایید نیست.

در بیانیه وزارت دفاع انگلیس آمده است: ژنرال 'گریس گیکا' به‌ عنوان افسر نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه متمرکز است و اظهارنظر او بر اساس عملیات نظامی روزانه در راستای شکست پایدار داعش است.

'کریس گیکا' که معاونت فرمانده ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش را بر عهده دارد سه‌شنبه گذشته در اظهاراتی خبرساز و متناقض با ادعای آمریکا به خبرنگاران گفته بود: ما به اقتضا شرایطی که در آن قرار داریم تحرک نیروهای مورد حمایت ایران و سایر گروه‌ها را زیر نظر داریم. اما همان‌طور که گفتم تحرکی از سوی نیروهای هم‌پیمان ایران دیده نشده است.

هرچند این فرمانده انگلیسی پس از مدتی تلاش کرد تا سخنان خود را توجیه کند اما انعکاس آن در رسانه‌های خبری تا حدی بالا گرفت که مرکز فرماندهی آمریکا (سنتکام) مجبور شد سخنان وی را تکذیب کند.

سخنگوی مرکز فرماندهی آمریکا مدعی شد که سخنان گیکا برخلاف تهدیدهای معتبری است که شناسایی ‌شده و در نتیجه «هم‌زمان با آنکه ما تهدیدهای قریب‌الوقوع احتمالی علیه نیروهای آمریکایی در عراق را تحت نظر داریم و به‌دقت آن را رصد می‌کنیم، ائتلاف ضد داعش در سطح بالایی از هشدار قرار دارد».

دولت آمریکا به‌تازگی مدعی شده اطلاعاتی از قصد نیروهای هم‌پیمان با ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در عراق دریافت کرده است. 

در همین راستا «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید ده روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد ناوگان آبراهام لینکلن به منطقه خلیج‌فارس اعزام ‌شده است تا پیام روشنی به ایران بفرستد که هرگونه حمله به نیروهای آمریکا یا منافع آن با پاسخ مواجه خواهد شد.

مقامات آمریکا تاکنون در هیچ اظهارنظری جزئیاتی از آنچه تهدید ایران خوانده‌اند، مطرح نکرده و ایران این ادعاها را رد کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که وزارت امور خارجه انگلیس از نحوه مدیریت اوضاع توسط وزارت دفاع این کشور خرسند نیست. 

نشریه تایمز هم در همین رابطه در گزارشی نوشت: اختلاف‌نظر لندن و واشنگتن بر سر تهدید ادعایی ایران، سؤالات جدی درباره میزان اطلاعات نظامی که آمریکا در اختیار انگلیس قرار داده ایجاد می‌کند. 

به نوشته این روزنامه انگلیسی، اطلاعات ادعایی آمریکا از سوی دستگاه جاسوسی رژیم اشغالگر قدس منتقل‌ شده است.

لرد دنت فرمانده پیشین ارتش انگلیس می‌گوید: جای تأسف است که اختلاف‌نظر دو متحد باید تا این حد علنی شود. البته انگلیس همواره به دلیل اختلاف‌نظر جزئی با آمریکا بر سر جنوب عراق و افغانستان در معرض اتهام قرار داشت، اما این مساله یک اختلاف جدی است.

چارلز هولیس دیپلمات اسبق انگلیس در ایران هم، تفاوت دیدگاه آمریکا و انگلیس بر سر ارزیابی تهدید ایران را کم‌سابقه توصیف کرده و گفته است: چنین اختلافی سابقه نداشته و دست‌کم تا این حد علنی نبوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.