رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه به بیش از سه هزار و 216 کیلومتر مربع رسیده است، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نسبت به سال گذشته 871 کیلومترمربع افزایش دارد.

به گزارش جماران؛ رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش به یکهزار و 271 متر و 87 سانتی متر رسیده، گفت: ارتفاع این دریاچه در مقایسه با کمترین تراز ثبت شده برای آن بیش از یک متر 85 سانتی متر افزایش یافته است.

فرهاد سرخوش روز پنجشنبه با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته نیز 107 سانتی متر افزایش داشته، بیان کرد: تراز دریاچه ارومیه در آستانه رسیدن به یکهزار و 272 متری است.

وی با اشاره به اینکه وسعت دریاچه ارومیه به بیش از سه هزار و 216 کیلومتر مربع رسیده است، اضافه کرد: وسعت این دریاچه نسبت به سال گذشته 871 کیلومترمربع افزایش دارد.

«سرخوش» با اشاره به ادامه دار بودن روند صعودی افزایش حجم آب دریاچه طی روزهای آتی، پیش بینی کرد که این افزایش تراز تا پایان فصل بهار و ذوب شدن برف ها ادامه یابد.

وی دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر را بارندگی مناسب، لایروبی مناسب رودخانه ها و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان کرد و افزود: با حل شدن نمک ها در آب، دریاچه ارومیه در بسیاری از نقاط عمیق تر شده است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل این ستاد، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد. 

وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: امسال چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت. 

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.