الیس جردن که با کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری بوش همکاری داشت، گفت: از انتشار گزارشی مبنی بر بررسی طرح استقرار نیروی آمریکایی در خاورمیانه برای مقابله با ایران شگفت زده شده ام.

به گزارش جماران؛ «الیس جردن» دستیار دولت «جرج دبلیو بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا روز سه شنبه گفت : واقعا نمی توانم باور کنم که از تاریخ عبرت نگرفتیم و در حال تشدید تنش با ایران هستیم که منطقه را بی ثبات تر می کند.

به گزارش نشریه نیوزویک، وی که با کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری بوش همکاری داشت، گفت: از انتشار گزارشی مبنی بر بررسی طرح استقرار نیروی آمریکایی در خاورمیانه برای مقابله با ایران شگفت زده شده ام. 

دولت بوش در سال 2003 با طرح ادعای کذب برخورداری عراق از سلاح کشتار جمعی، با 177 هزار نیرو وارد جنگ با همسایه ایران شد. 

متحدان نزدیک آمریکا به اطلاعات مورد استفاده برای توجیه جنگ آن زمان، واکنش نشان دادند؛ جنگی که بعدها مشخص شد، بر مبنای اطلاعات قابل اطمینان یا دقیقی آغاز نشده است. 

ارزیابی ها مختلف است، اما بسیاری معتقدند که دستکم 460 هزار نفر در نتیجه تصمیم دولت بوش برای حمله به عراق، کشته شدند. 

همچنین بسیاری از تحلیل گران به حمله آمریکا به عراق به عنوان مساله اصلی در شکل گیری گروه تروریستی داعش استناد می کنند. 

جردن گفت که از قرار معلوم «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در پی راه انداختن جنگ است. 

مشخص نیست که مقام های دولت ترامپ برای بررسی این طرح چه جدیتی به خرج می دهند، با توجه به اینکه ترامپ از زمان روی کار آمدن به طور واقعی در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه اقدام کرده است. 

وی همچنین در جهت کاستن از هزینه نبردهای خارجی تصمیماتی اتخاذ کرده و ترامپ از دیرباز منتقد سرسخت حمله دولت بوش به عراق بوده است اما در عین حال ، ترامپ موضعی تند علیه ایران در پیش گرفته است. بیش از یک سال پیش، دولت وی رسما از توافق هسته ای خارج شد. 

نیوزویک نوشت: ایران هفته گذشته به دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای اعلام کرد که از بخشی از تعهداتش به موجب این توافق عقب نشینی می کند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.