مقایسه آمارها به خوبی شکاف عمیق میان تقاضای بازار و میزان واردات را به خوبی نشان می دهد؛ از 233 هزار و 305 تن کاغذ درخواست شده تنها برای 23 هزار و 443 تن تامین ارزی صورت گرفته و در این میان تنها هشت هزار و 485 تن وارد کشور شده است.

به گزارش جماران؛ بخش های مرتبط با کاغذ از جمله رسانه های مکتوب و روزنامه ها این روزها با کمبود و گرانی کاغذ دست و پنج نرم می کنند که گفته می شود تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات، مهم ترین عامل این بحران است.

بحران کمبود و گرانی کاغذ، دامن صنعت چاپ و رسانه های مکتوب را گرفته است؛ روزنامه ها و مجلات کوچک مدتها بود که از بحران کاغذ نالان بوده و ناچار به کاهش سطح فعالیت های خود شدند، اما به تازگی بحران کاغذ، روزنامه های بزرگ را نیز درگیر کرده است.

بر این اساس، روزنامه های ایران و همشهری اعلام کرده اند که از شمار صفحات خود کاسته و چاپ برخی ضمیمه ها را متوقف کرده اند.

درباره چرایی این بحران، به عوامل مختلفی اشاره می شود که از جمله آنها می توان به بحران ارزی و تامین نشدن ارز مورد نیاز واردات کاغذ اشاره کرد.

در این راستا، «حسن نمکدوست» روزنامه نگار باسابقه در حساب توئیتری خود نوشت: از 100 هزار تن کاغذ روزنامه که کارگروه کاغذ با واردات آن موافقت کرده فقط ارز 11 هزارتن تامین شده و در عمل تنها چهار هزار تن کاغذ روزنامه از مسیر کارگروه وارد کشور شده است. بخش مهمی از آتشی که به جان مطبوعات افتاده و آن‌ها را اسیر شبکه واسطه‌ها کرده نتیجه این امر است.

** آخرین جزییات تخصیص و تامین ارز برای واردات کاغذ

بر اساس گزارش 29 بهمن 97 کارگروه ساماندهی کاغذ که در اختیار قرار گرفت، تا تاریخ مورد نظر، تقاضاهای مربوط به واردات 233 هزار و 305 تن کاغذ به ارزش 235 میلیون 814 هزار دلار در کارگروه ساماندهی کاغذ مورد تایید قرار گرفته است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز واردات 153 هزار و 325 تن کاغذ به ارزش 153 میلیون و 424 دلار کاغذ را تایید کرده است.

برای واردات 57 هزار و 579 تن کاغذ به ارزش 59 میلیون و 399 هزار دلار، ارز تخصیص داده شده اما ارز مورد نیاز 23 هزار و 443 تن کاغذ به میزان 23 میلیون و 161 هزار دلار تامین شده است.

همچنین تا تاریخ مورد نظر هشت هزار و 652 تن کاغذ به ارزش هشت میلیون و 616 هزار دلار وارد کشور شده و هشت هزار و 485 تن کاغذ به ارزش هشت میلیون و 459 هزار دلار از گمرک ترخیص شده است.

** شکاف عمیق تقاضا با واردات کاغذ

مقایسه این آمارها به خوبی شکاف عمیق میان تقاضای بازار و میزان واردات را به خوبی نشان می دهد؛ از 233 هزار و 305 تن کاغذ درخواست شده تنها برای 23 هزار و 443 تن تامین ارزی صورت گرفته و در این میان تنها هشت هزار و 485 تن وارد کشور شده است.

به نظر می رسد سریعترین راهکار برای رفع بحران کاغذ که به بحران در صنعت چاپ و فعالیت های رسانه ای منجر شده، شتاب گرفتن روند تخصیص و تامین ارز برای واردات توسط نهادهای ذیربط است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.