سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید دوباره بر پایبندی کشورش به توافق هسته ای با ایران، خواستار تداوم اجرای کامل این توافق از سوی تهران شد.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت خارجه آلمان با تاکید دوباره بر پایبندی کشورش به برجام و همکاری با 2 طرف دیگر اروپایی این توافق، گفت که برلین گفت و گو با ایران را برای عملیاتی کردن اینستکس ادامه می دهد.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، «ماریا آدبار» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: 3 کشور اروپایی طرف برجام برای عملیاتی کردن کانال مالی موسوم به اینستکس برای تسهیل تبادلات مالی با ایران به شدت در حال تلاش هستند.

آدبار در یک کنفرانس خبری ضمن تاکید دوباره بر پایبندی کشورش به توافق هسته ای با ایران، خواستار تداوم اجرای کامل این توافق از سوی تهران شد.

وی دلایل تاخیر در عملیاتی شدن اینستکس را ماهیت پیچیده تحریم های آمریکا و همچنین برخی انتظارات مطرح شده از سوی طرف ایرانی عنوان کرد.

آدبار گفت: همانطور که می دانید اینستکس نیاز به ساختاری متناظر در ایران دارد که باید از سوی طرف ایرانی راه اندازی شود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود که هر دو ساختار در ایران و اروپا باید معیارهای بین المللی در ارتباط با مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را تضمین کنند.

وی تاکید کرد: آلمان به گفت و گو با طرف ایرانی در این باره ادامه می دهد.

به گزارش جماران، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از کاهش اجرای تعهدات ایران در برجام خبر داد و یک ضرب الاجل 60 برای اروپا تعیین کرد تا به تعهدات خود عمل کنند.

کارشناسان، اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات در برجام را که رئیس جمهوری اسلامی ایران از آن با عنوان 'جراحی برجام' یاد کرد، اقدامی هوشمندانه توصیف کردند که اروپایی ها را با انتخابی مهم رو به رو ساخته است.

کاهش اجرای تعهدات ایران شامل توقف فروش مازاد ذخایر آب سنگین و اورانیوم غنی شده است.

شورای عالی امنیت ملی کشورمان روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی کشورمان که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شده، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شده و تاکید شده است: 'در هر زمان که خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.