پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی این گروه از سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا علاوه بر این اعمال مجدد فرایند لغو تحریم‌ها به واسطه برجام را رد کرده است.

به گزارش جماران؛ چند نماینده مجلس سنای آمریکایی با صدور قطعنامه‌ای از شریکان اروپایی این کشور خواسته‌اند تسلیم آنچه به گفته آنها «باج‌خواهی ایران» است نشوند.

تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا همزمان با یکسالگی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در صحن علنی سنا مطرح کردند.

بنا بر گزارش سایت اینترنتی «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا در کنگره آمریکا، این قطعنامه به آنچه «نقاط ضعف» توافق هسته‌ای ایران خوانده شده، می‌پردازد و بر آن است تا بر مخالفت کنگره با هرگونه احتمال دستیابی ایران به قابلیت تسلیحات هسته‌ای تأکید کند.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی این گروه از سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا علاوه بر این اعمال مجدد فرایند لغو تحریم‌ها به واسطه برجام را رد کرده است.

بنا بر این گزارش، قطعنامه پیشنهادی با حمایت روبیو و تعدادی دیگر از سناتورهای جمهوریخواه کنگره آمریکا از جمله «تام کاتن» ستانور آرکانزاس، «تد کروز» سناتور تگزاس، «مایک براون» سناتور ایندیانا، «جاش هاولی» سناتور میسوری، «مارشا بلک‌برن» سناتور تنسی، «تاد یانگ» سناتور ایندیانا، «مایک راوندز» سناتور داکوتای جنوبی»، «پت تومی» سناتور پنسیلوانیا، «راجر ویکر» سناتور میسی‌سیپی، «کوین کرمر» سناتور داکوتای شمالی، «جیم اینهوف» سناتور اکلاهما و «بن ساس» سناتور جمهوریخواه ایالت نبرسکا ارائه شده است.

سناتور «تام کاتن» در رابطه با این قطعنامه پیشنهادی گفت: «امروز سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و اجرای کمپین فشار حداکثری علیه رژیم [ایران] است. حالا ایران تهدید کرده که ذخیر و غنی‌سازی اورانیوم را از سر خواهد گرفت مگر اینکه ما از این فشار به اقتصاد در حال نابودی آن بکاهیم».

وی افزود: «من امیدوارم که تهدیدات ایران زنگ هشداری برای شرکا و متحدان اروپایی ما و همچنین اعضای جامعه اقتصاد بین‌المللی باشد. هرگونه تلاش برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران تحت هر شرایطی به جز توقف کامل و قابل تأیید تمام فعالیت‌های شرورانه ایران با ریسک‌های مالی و حقوقی بزرگی مواجه خواهد بود.»

وی در ادامه تأکید کرد: «کسب‌وکارها نباید خود را در موضع سازش قرار دهند و شرکای اروپایی ما نیز نباید تسلیم باج‌خواهی هسته‌ای و پرخطر ایران شوند».

سناتور «مارکو روبیو» نیز در این رابطه گفت: «سوء رفتارهای هسته‌ای در جریان ایران بر این مسئله تأکید دارد که آمریکا هنگام خروج از این توافق ناقص کاملا حق داشت.»

این سناتور جمهوری‌خواه ادامه داد: «مردم ایران که همچنان از سوء مدیریت بزرگ اقتصادی، سوءاستفاده‌های حقوق بشری نظام‌مند و فساد جنایی رژیم ایران در کنار حمایت این رژیم از تروریست‌ها و رژیم جنایتکار [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه]، تهاجمات موشکی بالستیک و سوء رفتار هسته‌ای رنج می‌برند، سزاوار شرایط بهتری هستند».

«تد کروز» دیگر سناتور جمهوریخواه کنگره نیز در رابطه با این قطعنامه گفت: «توافق هسته‌ای ایران که در دوران اوباما به امضا رسید یک فاجعه برای امنیت ملی آمریکا و متحدان ما بود. این توافق برنامه هسته‌ای و موشکی بالستیک ایران را قانونی کرد و با این هدف طراحی شده بود تا محدودیت‌ها علیه ایران را طی چند سال آینده منقضی و لغو کند».

وی افزود: «در شرایطی که مخالفت زیادی با این توافق وجود داشت، رئیس‌جمهور ترامپ تصمیم درستی گرفت که به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و فشار بر آیت‌الله‌ها [ایران] را افزایش داد. حالا باید اجماعی حاصل شود که هیچ دلیلی برای ورود مجدد به توافقی که به هر حال به پایان خواهد رسید، وجود ندارد».

قطعنامه پیشنهادی سناتورهای آمریکایی از نوع «قطعنامه ساده» (Simple Resoloution) است. چنین قطعنامه‌هایی، بر خلاف «قطعنامه‌های مشترک» (Joint Resolutions) که در صورت تصویب در مجلسین کنگره و تأیید رئیس‌جمهور آمریکا تفاوتی با طرح‌های قانونی ندارند، الزام‌آور نیستند و صرفاً مواضع مجلس سنا را ابراز می‌کنند. 

حدود یک سال پیش درست هجدهم اردیبهشت ماه سال 1397 (8 ماه می) بود که دولت آمریکا به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا علیه ایران اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ بارها تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهادهای ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. 

کشورهای اروپایی علی‌رغم حمایت سیاسی از توافق هسته‌ای برجام تا کنون در عملی کردن وعده‌هایشان در حفظ مزایای اقتصادی ایران ذیل این توافق ناکام مانده‌اند و درباره ادعاهای موشکی و منطقه‌ای با واشنگتن همسو شده‌اند.

آنها حتی وعده دادند که با راه‌اندازی یک سازوکار مالی جدید فرصت‌هایی را فراهم کنند تا منافع اقتصادی ایران از برجام با وجود تحریم‌های آمریکا تأمین شود، اما با وجود گذشت یک سال از این وعده‌ها هیچ یک از آنها هنوز مرحله عمل نرسیده است.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند»

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) است.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌العجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

با این وجود، اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای هرگونه «اولتیماتوم» از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرد و خواستار پایبندی تهران به تعهداتش شد. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با درخواست نه‌چندان مؤثر از کشورهای غیر عضو در برجام خواستند از هرگونه اقدامی که مانع اجرای کامل تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در توافق می‌شود، اجتناب کنند.

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه با صدور دستوری اجرایی، تحریم‌های جدیدی را علیه صادرات فلزات ایران ازجمله آهن، فولاد، آلومینیوم و مس اعمال کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.