به نوشته هفته نامه انگلیسی «عرب»، کاهش واردات نفت خام ایران هر دو کشور ترکیه و هند از لحاظ مالی و تأمین نیاز داخلی به انرژی با مشکلات متعدد روبرو خواهد کرد.

به گزارش جماران؛ جدیدترین گزارش های خبری نشان می دهد تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های خرید نفت ایران بر اقتصاد ترکیه و هند به ‌شدت تاثیرگذار خواهد بود و این دو کشور بیشترین زیان را خواهند دید.

به نقل از خبرگزاری الجزیره، اقتصاد ترکیه وابسته به واردات نفت و گاز است و کمبود این منابع، سبب افزایش شدید بهای انرژی در این کشور می شود.

در پی اعمال تحریم‌های شدید آمریکا علیه نفت ایران، ترکیه که یکی از اصلی ترین مشتریان نفت ایران به شمار می آید، با این تصمیم مخالف است. ترکیه به‌طور علنی اعلام کرده که تحریم‌های یک جانبه را رعایت نمی‌کند.

روز پنجشنبه 12 اردیبهشت، «مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا از دولت آمریکا خواست که در تحریم‌های خود علیه خرید نفت از ایران بازنگری کند.

وی با تاکید بر این که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را درست نمی‌دانیم اضافه کرد: از هر جنبه که مورد توجه قرار دهیم می‌بینم که تصمیم یک‌ جانبه آمریکا اثرات منفی دارد.

علاوه بر این، خرید نفت از منابع جایگزین در قیاس با ایران، برای ترکیه گران‌تر تمام می‌شود.

به نوشته هفته نامه انگلیسی «عرب»، کاهش واردات نفت خام ایران هر دو کشور ترکیه و هند از لحاظ مالی و تأمین نیاز داخلی به انرژی با مشکلات متعدد روبرو خواهد کرد.

هفته نامه عرب می‌نویسد، از آنجا که دولت‌های هند و ترکیه از لحاظ سیاست خارجه نزدیکی ویژه‌ای با تهران دارند و بازار انرژی داخلی این دو کشور وابستگی خاصی به نفت خام ایران دارند، در نتیجه با اعمال شدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران، دولت‌های آنکارا و دهلی نو به دنبال برقراری مکانیسم پرداختی جدید برای ادامه واردات نفت خام هستند.

با این حال برخی از منابع خبری بر این باورند که واردات نفت هند از ایران هرگز به صفر نخواهد رسید، زیرا طرفین برای استفاده از مکانیسم روپیه واردات حداقل یکصد هزار بشکه نفت خام از ایران را ادامه خواهند داد. 

در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز دولت مرکزی هند با استفاده از مکانیسم روپیه توانست علیرغم کاهش واردات به خرید نفتی خود از ایران ادامه دهد.

در حال حاضر بهای جهانی نفت که پیش از این سیر نزولی داشت، مجددا با افزایش روبرو شده است. بهای هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه هفته گذشته با 10 سنت افزایش به 70 دلار و 85 سنت رسید.

بر اساس این گزارش، بهای جهانی نفت پس از پنج هفته افزایش پی درپی با کاهش 2.6 درصدی روبرو شده بود.

بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در پایان معاملات روز جمعه با 13 سنت افزایش به 61 دلار و 94 سنت صعود کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.