رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای ایران عملیات روانی و فشار اقتصادی ایجاد کرده‌اند که زمینه تورم و فشار به مردم بخشی از آن مربوط به تحریم‌های مختلف است که در حال دنبال کردن آن هستند. آنها دو عملیات روانی یکی در داخل و دیگری در خارج انجام می‌دهند.

به گزارش جماران؛ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان دو عملیات روانی یکی در داخل و دیگری در خارج انجام می‌دهند و گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت از ایران خارج شود اما خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند این کار را هم انجام دهند اما با این کار می‌خواهند اراده کشور را تحت تاثیر قرار دهند. متاسفانه در داخل هم برخی به دام آنها می‌افتند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در دیدار با جمعی از فرهنگیان نمونه کشور اظهار کرد: این تعارف نیست که مسئله آموزش و پرورش طبق گفته رهبری مسئله‌ای زیربنایی است. آموزش و پرورش برای دیگر کشورها هم پراهمیت است به نحوی که حتی همچون مسئله امنیت ملی در بعضی از کشورها مورد تاکید است. معلمان ما هم این امر مهم را القاء کرده‌اند که کار کوچکی نبوده است.

وی با اشاره به سرفصل‌هایی از رهنمودهای مقام معظم رهبری خطاب به معلمان گفت: مسئله کنکور، منزلت معلمان، محصولات آموزشی و امتداد یافتن آموزش از جمله مسائلی است که شاید رهبری برای اولین بار با صراحت آن را مطرح کرده‌اند.

وی افزود: مسائل پیرامون مدارس استعدادهای درخشان پارسال ایجاد شد که در این میان باید به سند تحول آموزش، جایگاه فرهنگیان و مهارت آموزش توجه شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بنده مدتی پیش در تربت حیدریه حضور یافتم و بعضی معلمان از اینکه گفته می‌شود مطالبات فرهنگیان داده شده ناراضی بودند و می‌گفتند این گفته‌ها به ما ضربه می‌زند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی این موارد را یا شما به عنوان وزیر می‌گویید یا رئیس سازمان برنامه و بودجه هر چند که من فکر می‌کنم اعلام این موارد از این بابت است که اعلام شود به معلمان توجه شده و نباید سوء برداشت شود اما اگر ناراحت می‌شوند این را نگوییم بلکه مطالباتشان را پرداخت کنید و چیزی هم در این باره نگویید.

رئیس مجلس ادامه داد: آموزش و پرورش باید بسته‌ای را تهیه کند که این نوع موارد در آنها دیده شود و جایگاه معلمان در جامعه را با کرامت ببیند. از جمله در مسائلی مثل معوقات معلمان که وجود دارد.

رئیس قوه قانونگذاری تاکید کرد: در مجلس به موضوع معوقات معلمان توجه شده است و در سال ۹۸ با توجه به مضایقی که در بودجه داشتیم، در مورد آموزش و پرورش چهار میلیارد دلار اضافه شد. همان‌طور که قبلا از کمیسیون آموزش و تحقیقات و آموزش و پرورش خواسته‌ایم این مسئله باید دنبال شود و برای آن راهکارهایی پیدا شود تا معلمان نگرانی نداشته باشد.

لاریجانی گفت: در مسئله معوقات باید بررسی شود که میزان آن چقدر است. در ادامه باید با سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون آموزش و تحقیقات در میان گذاشته شود و سپس به دنبال این باشیم که چطور می‌توان آن را حل کرد.

وی با اشاره به صندوق فرهنگیان اظهار کرد: این صندوق پشتوانه کار فرهنگی است که باید فعال شود و اگر صدمه‌ای دیده است هم باید جبران شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در بودجه‌بندی این را لحاظ کردیم تا صندوق‌هایی که دچار مشکل شده‌اند از امتیازاتی که مربوط به دولت است، فربه شوند. پیشنهاد من به آقای بطحایی این است که این موضوع را جدی بگیرید چرا که نص قانون است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره نوربخش در سازمان تامین اجتماعی گفت: ایشان هم لیستی را تهیه کرده بود و گفته بود که این بدهی‌ها می‌تواند با کمک دولت برطرف شود. حال شما هم به عنوان وزیر آموزش و پرورش بگویید اگر این میزان کمک شود مشکل صندوق فرهنگیان رفع خواهد شد. زمان آن هم همین الان است چراکه اگر گفته نشود ممکن است بودجه در اختیار دولت برای جاهای دیگری که آن جاها هم ممکن است نیازمند باشند به کار گرفته شوند.

لاریجانی گفت: اگر در اجرا هم به مشکلی برخوردید، می‌توانید به ما بگویید تا کمک کنیم که نص قانون به خوبی اجرا شود.

این عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش چند باری از سوی معاون وزیر مطرح شده است. آموزش و پرورش نیازمندی‌های خود به نیروی انسانی را باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین کند اما اگر زمان، این اجازه را به شما نمی‌دهد می‌توانید از لیسانسه‌هایی که در رشته‌های مختلف مدرک کارشناسی گرفته‌اند و اهلیت این کار را دارند، استفاده کنید تا کار معلمی را برعهده بگیرند.

لاریجانی ادامه داد: مساله مهارت آموزی که رهبری بر آن تاکید دارند در امر اشتغال به ما کمک می‌کند اشتغال در شرایط فعلی کشور امری مهم است و با توجه به مضایقی که در اقتصاد به وجود آمده بنگاه‌های کوچک و متوسط در اولویت دولت قرار دارد. در نتیجه شما نیز باید به این بخش توجه کنید.

وی تاکید کرد: امسال پنجاه میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی با اذن رهبری دریافت کردیم که مراکز فنی و حرفه‌ای در کشور تقویت شوند آموزش و پرورش می‌تواند از ظرفیت این مراکز استفاده کند. فارغ التحصیلان ما باید صاحب حرفه باشند.

رییس مجلس با اشاره به موضوع کنکور در کشور گفت: کنکور معضلی در کشور تبدیل شده است بنده اخیرا با آقای عارف رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات جلسه‌ای گذاشتم و همراه با دیگر دستگاه در این باره بحث کردیم و ایده‌هایی مطرح شد که چگونه می‌توان استرس این حوزه را کاهش داد و تنها به مهارت تست‌زنی توجه نشود. قرار شد مرکز پژوهش‌ها با کمک دیگر دستگاه‌ها روی این مساله کار کنند و نتیجه آن را به مجلس بدهند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به خاطر کنکور مساله خلاقیت‌ها تحت‌الشعاع قرار گرفته است و بنگاه‌های شیادمآب هم تعدادشان زیاد شده و ذهن دانش‌آموزان را به سمت دیگری می‌برند. بنده اخیر در این مورد نامه‌ای هم به مقام رهبری نوشتم که این تبلیغات چه صدماتی را در پی دارد.

لاریجانی با اشاره به اجرای سند تحول در کشور گفت: در اجرای سند تحول آموزش باید اولویت‌هایی در نظر گرفته شود یکی از آنها پرورش نیروی متدین و انقلابی است همچنین باید به متناسب بودن تربیت با زمانه توجه شود وقتی زمانه عوض می‌شود باید پایه‌های تربیت را در زمان فرزندان خود مورد توجه قرار داد.

رییس مجلس با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: نکته مهم در مجموعه آثار او خلاقیت است بسیاری از بزرگان راجع به زن و حقوق زن و مقام او مطالبی گفته و نوشته‌اند اما ایشان از مجموعه مباحث اسلامی اجتهادی خلاقانه داشته است. امروز می‌توانیم بگوییم ویژگی مهم شهید مطهری خلاقیت در آثار است از دیگر ویژگی‌های او مسئولیت‌پذیری است و شاید جان خود را در راه مسئولیت‌پذیری از دست داد. شما هم خلاقیت و مسئولیت‌پذیری را باید به دانش‌آموزان یاد دهید.

لاریجانی گفت: تکالیف انبوه خلاقیت ایجاد نمی‌کند دانش آموزان مباحث حفظ شده را بعد از مدتی فراموش می‌کنند اما ایجاد خلاقیت در بچه‌ها باعث می‌شود با تشویق به مسئولیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: ما در ایران نقطه ضعفی از باب کار جمعی داریم که جز از طریق آموزش و پرورش قابل حل نیست. کار جمعی را باید از کودکی به بچه‌ها یاد داد. این مساله در ورزش ما هم نمود پیدا کرده است و در حوزه سیاست هم تکی بودن خیلی مهم شده است اما تک بودن یعنی بنده درون یک نهاد مدنی رشد نکرده‌ام.

رییس قوه قانونی‌گذاری اظهار کرد: مقام معظم رهبری روی بحث انسجام و وفاق داخلی تاکید کرده‌اند ما باید بدانیم با یک موجود دردسرساز مواجه شده‌ایم اما ایران با یک منش بلندی در برابر این اقدامات ایستاده است.

لاریجانی اظهار کرد: ایران مثل بعضی از جوان‌های منطقه نیست که به آشوب کمک کند اما آنها یک جنگ تمام‌عیار علیه ملت ایران سامان داده‌اند و یک نابسامانی را در صحنه بین‌المللی ایجاد کرده‌اند که البته ممکن است موقتا فوایدی داشته باشد، اما جایگاه کشورشان را خدشه‌دار می‌کنند.

وی بیان کرد: برای ایران عملیات روانی و فشار اقتصادی ایجاد کرده‌اند که زمینه تورم و فشار به مردم بخشی از آن مربوط به تحریم‌های مختلف است که در حال دنبال کردن آن هستند. آنها دو عملیات روانی یکی در داخل و دیگری در خارج انجام می‌دهند و گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت از ایران خارج شود اما خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند این کار را هم انجام دهند اما با این کار می‌خواهند اراده کشور را تحت تاثیر قرار دهند. متاسفانه در داخل هم برخی به دام آنها می‌افتند.

وی با بیان اینکه انسجام یک امر حیاتی است، عنوان کرد: وقتی شما دشمن بزرگی دارید که کیان ملت را هدف گرفته است، اگر اختلافی دارید، باید کنار بگذارید.

لاریجانی افزود: از جمله کارهایی که آنها کردند عمل یکی دو سال اخیرشان بوده است که نباید آب سنگین تولید کنید ولی ما با توجه به سند برجام می‌توانیم تولید کنیم. در زمینه مواد اولیه غنی‌سازی هم این موضوع را بیان کرده‌اند. اما ما با توجه به برجام می‌توانیم این موارد را تولید کنیم و شما اگر خواستید می‌توانید آن را خریداری کنید و در غیر اینصورت اینجا می‌ماند.

وی در پایان تاکید کرد: دشمنان نوعی سازماندهی عملیات روانی را دنبال می‌کنند و رسانه‌ها باید توجیه باشند و روشنگری کنند چراکه برخی از اقداماتی که انجام می‌دهند از سر قدرت نیست بلکه کم آورده‌اند و می‌خواهند با عملیات روانی جبران کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.