مسافران درهربار استفاده از مترو، حداکثر می‌توانند 2 ساعت در ایستگاه‌ها توقف کنند و اگر مدت زمان ماندن آنها درایستگاه‌ها، بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد، باید بلیت جدید خریداری کنند.

به گزارش جماران؛ ایران نوشت: سه روز از افزایش 20 درصدی نرخ بلیت مترو می‌گذرد. بلیت‌های تک سفره از هزار تومان به هزار و 200 تومان افزایش یافته و بلیت فرودگاه امام خمینی(ره) نیز از 7 هزار و 500 تومان به 9 هزار تومان رسیده است. اما نکته جالب توجه اینکه در مصوبه اخیر شورای شهر تهران درباره افزایش 20 درصدی، مدت استفاده از سیستم مترو 2 ساعت تعیین شده است.

پیش از این مسافران می‌توانستند با خرید یک بلیت، بدون محدودیت در ایستگاه‌های مترو تردد کنند. برمبنای این بند از مصوبه شورا که از دیروز با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده و واکنش‌های منفی زیادی بدنبال داشته، مسافران درهربار استفاده از مترو، حداکثر می‌توانند 2 ساعت در ایستگاه‌ها توقف کنند و اگر مدت زمان ماندن آنها درایستگاه‌ها، بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد، باید بلیت جدید خریداری کنند. این محدودیت ظاهراً به بهانه ساماندهی دستفروشان انجام گرفته است. مسئولان مترو و اعضای شورای شهر اگرچه به صورت رسمی به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند، اما به نظر می‌رسد که علت اصلی ایجاد این محدودیت کنترل مسافرنماها بوده است. با اجرای این مصوبه، افرادی که از زمان کارت زدن‌شان بیش از 2 ساعت گذشته باشد، به صورت تصادفی از سوی مأموران شناسایی شده و برای خرید بلیت مترو به خارج از محدوده، هدایت می‌شوند. به نظر می‌رسد که با اجرای این مصوبه فعالیت دستفروشان در ایستگاه‌های مختلف بشدت محدود می‌شود. با این همه تعدادی از مسافران بویژه افرادی که از مسیرهای دورتر همچون کرج یا فرودگاه امام از مترو استفاده می‌کنند، جزو منتقدان اصلی این طرح هستند. آنها معتقدند که برای هربار سوار و پیاده شدن و تغییر مسیر از ایستگاهی به ایستگاه دیگر، زمان زیادی صرف می‌کنند و گاهاً برای استراحت در برخی خطوط و خلوت شدن قطارها مجبور به توقف بیشتر هستند، بنابراین اگر قرار به این محدودیت باشد، به ناچار باید در سوار و پیاده شدن عجله کنند. البته ایستگاه‌های مترو فعلاً به سیستم‌های تشخیص زمان بلیت مجهز نیستند و مأموران و تیم‌های ویژه در مترو به صورت رندوم از بین مسافران، گزینه‌هایی را انتخاب می‌کنند. این سیستم البته در کشورهای دیگرهم مرسوم است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه طولانی‌ترین مسیر و حداکثر مسافتی که مسافران در مترو طی می‌کنند، 110 دقیقه است به «ایران» می‌گوید: مثلاً مسافران که از ایستگاه گلشهر کرج واقع در خط پنج تا ایستگاه قائم در اتوبان ارتش در شمال شرقی تهران که در خط سه واقع شده در بازه زمانی حداکثر ۱۱۰ دقیقه در سامانه مترو خواهند بود و پس از آن از ایستگاه‌های مترو خارج می‌شوند. اما بعضاً برخی مسافران توقف‌های بیش از حد دارند و ممکن است بخواهند ایستگاه‌های مختلف را طی کنند، به همین علت حداکثر زمان را 120 دقیقه قرار داده‌ایم.

فرنوش نوبخت با تأکید بر اینکه کنترل مردم به صورت تصادفی است و اینطور نیست که بخواهیم بلیت همه مسافران را چک کنیم، ادامه می‌دهد: «این بحث برای همه مسافران نیست و ما بدنبال ایجاد یک سیستم منظم برای مسافران هستیم. در متروی تهران نیز مانند سنوات قبل برای اطمینان از مالکیت کارت، بلیت‌ها کنترل می‌شود.»

به گفته وی، این طرح هیچ گونه کسب درآمدی برای شرکت بهره‌برداری مترو ندارد.

با این‌همه غلامحسین آرام معاون فرمانداری تهران با بیان اینکه برای مترو همانند سال گذشته محاسبه بلیت شهروندان بر اساس مسافت خواهد بود و در مصوبه چیزی به عنوان محدودیت زمان ندیده‌ام، به ایسنا می‌گوید: تصور می‌کنم چنین مسأله‌ای به اشتباه عنوان شده و صحیح نباشد؛ به هر ترتیب فرمانداری تنها آنچه را که در مصوبه وجود داشته باشد می‌پذیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.