وزیر امور خارجه عراق دستور احضار کاردار آمریکا و سفیر بحرین در بغداد را صادر کرد.

به گزارش جماران، 'احمد الصحاف' سخنگوی وزارت امور خارجه عراق شنبه شب به خبرگزاری سومریه نیوز گفت: محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه دستور احضار کاردار آمریکا و سفیر بحرین را صادر کرده است.
احضار سفیر بحرین در پی انتشار توییت توهین آمیزی از سوی 'خالد بن احمد آل خلیفه' وزیر امور خارجه بحرین به سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر صورت می گیرد. 
مقتدا صدر روز شنبه در بیانیه ای در خصوص تحولات عراق و جهان که از جمله خواستار کناره گیری سران آل خلیفه برای حل بحران این کشور شده بود. 
احضار کاردار آمریکا در بغداد نیز در پی اظهارات مداخله جویانه و نیز پست هایی در صفحات مجازی سفارت آمریکا صورت می گیرد که بدلیل نقض حاکمیت ملی و نیز عرف و آداب دیپلماتیک مورد اعتراض احزاب و گروههای عراقی قرار گرفته بوده است. 
همزمان وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای ضمن مخالفت با اقدام اخیر سفارت آمریکا در انتشار پستی توهین آمیز، آن را خلاف عرف دیپلماتیک و خارج از چارچوب وظایف این سفارتخانه اعلام و خواستار حذف آن و عدم تکرار انتشار چنین مطالبی شده است. 
در این بیانیه تاکید شده است که اقدام نمایندگی های خارجی در انتشار مطالبی علیه همسایگان عراق یا شخصیت های دینی یا سیاسی آنها با قانون اساسی و سیاست خارجی عراق و بویژه سیاست حسن همجواری و دوری گزیدن از ورود این کشور به قطب بندی در روابط خارجی خد و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها در تعارض است. 
وزارت امور خارجه عراق در بیانیه ای دیگر همچنین اظهارات توهین آمیز وزیر امور خارجه بحرین را محکوم کرده و خواستار عذرخواهی رسمی منامه شده است. 
در این بیانیه آمده است: عراق کشوری است که دیدگاه های مختلف و آزادی بیان در آن وجود دارد و شخصیت ها و نیروهای سیاسی و همه شهروندنان حق اظهارنظر دارند و از هیچ دولتی که بغداد آن برادر محسوب کرده و سفارتش را در بغداد میزبانی می کند، پذیرفته نیست که موضع رسمی اش تحریک آمیز و مخدوش کننده حاکمیت ملی و استقلال عراق باشد و بغداد را متهم کند که زیر سلطه کشور دیگری است. 
اشاره بیانیه به توییت وزیر خارجه بحرین است که در آن ضمن توهین به مقتدا صدر، و بکار بردن توصیفاتی چون احمق، عراق را نیز زیر سلطه ایران دانسته و خواستار اعتراض صدر به این امر شده است. 
از سوی دیگر رسانه های منطقه از احضار کاردار عراق به وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض به بیانیه مقتدا صدر خبر می دهند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.