قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم نظامی، در رژه سامانه موشکی اس 300 به همراه موشک ها و رادار های مربوطه، سامانه بومی پدافند هوایی تلاش به همراه رادارها و لانچر مربوطه، سامانه ها و موشک های صیاد 2 و سه، سامانه تاکتیکی مرصاد، سامانه اس 200 و سامانه راداری پسیو آفتاباز را نمایش داد.

به گزارش جماران؛ سامانه های پدافند هوایی بومی تلاش و اس 300 در مراسم رژه مشترک یگان های ارتش در جوار مرقد امام خمینی(ره) به نمایش در آمدند.

رژه یگان های ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، و جمعی دیگر از فرماندهان ارشد نظامی در جوار مرقد امام خمینی (ره) برگزار شد.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم نظامی، در رژه سامانه موشکی اس 300 به همراه موشک ها و رادار های مربوطه، سامانه بومی پدافند هوایی تلاش به همراه رادارها و لانچر مربوطه، سامانه ها و موشک های صیاد 2 و سه، سامانه تاکتیکی مرصاد، سامانه اس 200 و سامانه راداری پسیو آفتاباز را نمایش داد.

سامانه سراج، رادار اسکایگارد، توپ حائل، رادار معراج چهار، سامانه فرمانده و کنترل واکنش سریع، سامانه صادق سه، سامانه مجید، رادار آرش و رادار کاوش از دیگر تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) بود که در این روز به نمایش درآمد.

**اس 300

سامانه موشکی پدافند هوایی دوربرد و راهبردی اس-300 متعلق به قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، یکی از مرگبارترین سیستم های ضد هوائی حال حاضر جهان است. ماهیت این سلاح پیشرفته، کاملا دفاعی بوده و هدف از استفاده آن محافظت از مکان های مهم در برابر حملات هوائی است. این سامانه موشکی در جهت تقویت دفاع و پدافند از مرزها و تاسیسات مهم و استراتژیک کاربرد دارد . 

اس 300 سامانه موشکی زمین به هوای دوربرد است که توانایی عملیات در تمامی ارتفاعات و شرایط را دارد و جهت رهگیری و انهدام انواع هواپیما ، موشک های کروز و بالستیک به کار می رود.

**سامانه موشکی اس - 200

سامانه موشکی راهبردی پدافند هوایی اس 200 ساخت روسیه، دوربردترین سامانه دفاعی کشور و جهت مقابله با انواع موشک های بالستیک و هدایت شونده و اهداف پرنده در ارتفاع بالا می باشد و به همت متخصصین داخلی و دانشمندان پدافند هوایی ارتش و متناسب با تکنولوژی روز دنیا بهینه سازی شده است.

**سامانه تلاش

سامانه بومی پدافند هوایی تلاش که سال گذشته توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در یک رزمایش مورد استفاده قرار گرفت، می‌تواند اهداف را در ارتفاع متوسط و بلند مورد اصابت قرار دهد.

سامانه موشکی زمین به هوای تلاش به منظور بکارگیری و تلفیق موشک صیاد–2 در سیستم سلاح اس200- جهت ارتقاء قابلیت های عملیاتی و توانمند سازی سامانه سلاح اس 200 در مقابله با تهدیدات روز می باشد که به دست متخصص داخلی طراحی و ساخته شده است.

**سامانه موشکی مرصاد

سامانه موشکی متحرک قادر جهت تامین پوشش پدافندی در ارتفاع متوسط و علیه اهداف پرنده متنوع شامل انواع هواپیماها و موشک های کروز است و برای همه ساعات شبانه روز و انواع شرایط آب و هوائی، قابل اعتماد و با قابلیت تحرک پذیری بالا و به دست متخصصین داخلی با طراحی نوین و صد درصد بومی، طراحی و ساخته شده است.

*سامانه موشکی اسکایگارد

سامانه موشکی کاملا متحرک به منظور مقابله با انواع پرنده های بدون سرنشین و هدف های پرنده در ارتفاع کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

** سامانه راداری پسیو آفتاباز

سامانه راداری پسیو آفتاباز سامانه ای پیشرفته است که بدون انتشار امواج مغناطیسی توانایی جستجو، کشف و شناسایی انواع هواپیماها، بالگردها و پهپاد ها را دارد.

**سامانه فرماندهی و کنترل واکنش سریع

سامانه فرماندهی و کنترل واکنش سریع رزمی جهت استقرار در مناطق عملیاتی و کنترل نبرد پدافند هوائی با قابلیت جمع آوری تمامی منابع اطلاعاتی شامل رادارها، شنود سیگنالی، دیده بان‌ها، با پردازش داده های دریافتی به منظور اجرای سریع ماموریت پدافند هوایی ، و به صورت کاملا بومی طراحی شده است.

**سامانه سراج

سامانه توپخانه ای سراج که سال گذشته در این قرارگاه پدافندهوایی رونمایی شد، یک توپ 35 میلیمتری است که توپ و گلوله آن بهینه شده و این سامانه علاوه بر استفاده از رادار، از یک سامانه جدید اپتیکی نیز بهره می‌برد.

استفاده از تعداد زیادی از این سامانه های توپخانه ای در کنار دیگر سامانه ها و تجهیزات موشکی ازجمله سناریوهای مقابله با اهداف هوایی در فواصل مختلف است.

سامانه توپخانه ای سراج می تواند انواع اهداف از جمله ریزپرنده ها را کشف و مورد اصابت قرار دهد.

در رژه روز ارتش یگان های نمونه ای از نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام یک رژه منسجم و هماهنگ، گوشه ای از توان عملیاتی و دفاعی خود را در دفاع از نظام مقدس اسلامی نشان دادند.

در این مراسم همزمان با رژه نیروهای مسلح حاضر، شکاری بمب افکن های نیروی هوایی، جنگنده های بومی صاعقه و کوثر و بالگردهای هوانیروز در حضور مسئولان و فرماندهان نظامی و وابستگان نظامی کشورهای خارجی مقیم تهران، به پرواز در خواهند آمد.

فرود اقتدار آور چتربازان تیپ 65 نوهد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر فراز محل رژه مشترک نیروهای ارتش نیز از جمله دیگر برنامه های روز ارتش است.

همچنین علاوه بر تجهیزات قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا (ص) یگان های محمول دژبان کل آجا، یگان های محمول خودرویی نزاجا، یگان های محمول نهاجا و یگان های محمول نداجا از نیروهای چهارگانه ارتش از مقابل جایگاه ویژه و کلام الله مجید رژه رفتند.

شماری از خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی این رژه را به صورت مستقیم و همزمان پوشش خبری می دهند.

29 فروردین 1358 برای ارتش، روز به یادماندنی و پرشکوهی است؛ روزی که حضرت امام خمینی (ره) در میان شایعات بی شماری مبنی بر انحلال ارتش و تشکیل به اصطلاح ارتش خلقی، رای بر بقای ارتش دادند. امام فرمودند: 29 فروردین روز ارتش اعلام می شود.

هر سال به مناسبت فرارسیدن 29 فروردین روز ارتش و نیروی زمینی، رژه نیروهای ارتش در تهران و استان های سراسر کشور با حضور مقام های کشوری و لشکری برگزار می شود.

29 فروردین سال 1367 نیروهای متجاوز آمریکایی در خلیج فارس، نیروهای پدافند سکوهای نفتی نصر و سلمان را تهدید به ترک سکوها کردند اما این نیروها با ایستادگی در مقابل متجاوزان، قهرمانانه به شهادت رسیدند.

29 فروردین ماه روز تجلیل و تکریم دلاورمردی ها و رشادت های پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در سایه حمایت های بی دریغ حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و پشتیبانی های ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ تمامیت ارضی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور اعلام کردند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در راه انجام این وظیفه مقدس بیش از 48 هزار شهید و 200 هزار جانباز و آزاده تقدیم کرد و نقش موثری را در کسب پیروزی های ملت ایران و همچنین شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.