رضا رحمانی با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل است.

به گزارش جماران؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در تعامل با بانک مرکزی و گمرک، رویه واردات در مقابل صادرات، برای تامین مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید به جای انتقال ارز به داخل کشور عملیاتی شد.

«رضا رحمانی» سه شنبه در جلسه کنترل پروژه های برنامه ای امسال افزود: با پیگیری انجام شده، بانک مرکزی موافقت کرد صنعتگران در سال 98 در مقابل صادرت، در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید وارد کنند.

وی صادرات به عراق را 12 میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: صادرات ایران به روسیه فقط 300 میلیون دلار است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

به گفته وی، باید راهکارهای افزایش صادرات به 15 کشور همسایه را استخراج کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.

رحمانی با تاکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند، چین و آفریقا گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به صورت یک بسته در نظر داشت، به طور مثال از مسیر بازار عراق می توان به سوریه و لبنان و عمان راه یافت و از بازار یمن دسترسی به عربستان و شمال آفریقا گشوده می شود و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست می یابیم.

** ظرفیت استان های مرزی و رایزنان اقتصادی 

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ظرفیت استان های مرزی برای توسعه صادرات اشاره و اضافه کرد: باید استان های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم، همانطور که استان هایی آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و جمهوری آذربایجان دارند، بازرگانان سیستان و بلوچستان با پاکستان و فعالان اقتصادی خراسان با آسیای میانه و افغانستان.

وی ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، دارای ظرفیت های بالقوه برای دستیابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و غیره توصیف کرد و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزنان اقتصادی فعال شوند و در پایان سال نتیجه فعالیت آنان را بررسی و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم گیری کنیم.

این مسوول بر استفاده از ظرفیت بازارچه های مرزی تاکید کرد و افزود: آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه های مویرگی در بازارهای هدف ضرورت دارد.

** صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد

رحمانی به صادرات 22 میلیارد دلاری ایران به کشورها همسایه اشاره کرد که فقط 2 درصد از واردات آنها را تشکیل می دهد و گفت: هدفگذاری ما افزایش 2 برابری این رقم است که دست یافتنی است اما به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست های تجاری نیاز دارد.

به اعتقاد وی، واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم.

این مسوول با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل است.

به گزارش جماران؛ حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.

بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.

سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.

امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.