نمایندگان در نشست علنی امروز شرایط عمومی و اختصاصی نامزدهای انتخابات مجلس را تعیین کردند.

به گزارش جماران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی شرایط عمومی و اختصاصی انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را مشخص کردند.

به موجب ماده 12 اصلاحات کمیسیون در مورد این طرح، ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح می شود:

در ماده 28 آمده است که نامزدهای انتخابات باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذیل باشند:

الف - شرایط عمومی

اعتقاد به اسلام؛

٢- التزام عملی به اسلام؛

براساس تبصره ۱ این جزء؛ منظور از التزام عملی در این بند، عمل به احکام اسلام در حد عمل به انجام واجبات و عدم اصرار بر محرمات است.

با پیشنهاد علی مطهری عبارت"عدم احراز التزام عملی به اسلام به وسیله تجاهر به فسق ثابت می شود" به این تبصره اضافه شد.

در تبصره ۲ این جزء  آمده است؛ داوطلبان نمایندگی اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی باید به دین خود اعتقاد داشته باشند.

٣- التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

براساس تبصره این جزء؛ منظور از التزام عملی در این بند، اعتقاد و تعهد به ارزشهای اساسی نظام شامل اسلامیت، جمهوریت، استقلال، آزادی و وحدت ملی است.

4- ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛

5- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛

در تبصره جزء 5 آمده است که اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را اخذ کرده اند و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را تحصیل نموده اند، از داوطلبی انتخابات محروم می باشند.

6-سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی؛ ( گفتنی است به  پیشنهاد حسن کامران دستجردی، عبارت بینایی از متن این بند حذف شد.)

۷- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان؛

براساس تبصره این جزء؛ افرادی که به جهت غیبت از خدمت وظیفه عمومی و با سپری شدن مدت زمان مشخص، مشمول پرداخت جریمه خرید خدمت شده اند، از ثبت نام در انتخابات محروم می باشند.

8- عدم محجوریت؛

۹- عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی (موضوع تبصره ماده ۳6 قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/2/1، جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و جرائم علیه عفت عمومی، ارتداد و خیانت در امانت؛

۱۰- عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛

۱۱- عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی؛

۱۲- عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛

۱۳- عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛

ب - شرایط اختصاصی

١- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دارای ارزش استخدامی معادل کارشناسی ارشد یا معادل آن و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار دولتی، خصوصی و عمومی به تأیید بالاترین دستگاه مربوط در بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و اتاقهای مربوط در بخش خصوصی

به پیشنهاد محمدقسیم عثمانی تبصره مرتبط با احتساب هر دوره نمایندگی به عنوان یک مقطع تحصیلی با موافقت نمایندگان حذف شد.

2- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام)؛

به موجب تبصره این جزء، ملاک محاسبه سن اشخاص برای ثبت نام در انتخابات، براساس تاریخ تولد اولیه ثبت شده در اسناد سجلی است و تغییرات بعدی، به استثنای تغییرات ناشی از حکم قضائی، ملاک عمل نمی باشد.

3- عدم محرومیت داوطلب از شرکت در انتخابات حسب مورد به جهت تصدی مقام یا شغل موضوع ماده (۲۹) این قانون

در تبصره ۱ این جزء آمده است: هیات های اجرایی و نظارت موظفند شرایط فوق در این قانون را برای کاندیداها از مراجع ذیربط استعلام کنند.

براساس تبصره ۲؛ در صورتی که هیات اجرائی نامعتبر بودن مدارک ارائه شده توسط داوطلب را در هنگام ثبت نام احراز نمایند ثبت نام وی کان لم یکن تلقی می شود.

به موجب تبصره 3 این جزء، دستگاه ها و مراجع ذی صلاح جهت صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده موظفند از زمان صدور دستور شروع انتخابات، حسب درخواست متقاضیان حداکثر ظرف مهلت 10روز، گواهینامه های مزبور را صادر و در مهلت قانونی و کافی پیش از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده 45 این قانون به درخواست کننده تحویل دهند و در بانک اطلاعاتی خود جهت استعلامات مراجع اجرایی و نظارتی ثبت نمایند.

در تبصره 4 آمده است؛ مراکز ثبت نام در وزارت کشور و واحدهای تابعه آن با دریافت مدارک، اسناد و سوابق مذکور به افراد مراجعه کننده جهت ثبت نام رسید ارائه می نمایند. اطلاعات ثبت نام و نسخه ای از مدارک واصل شده بلافاصله به شورای نگهبان ارائه می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.