پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش سیل چهار وزیر و رؤسای دو سازمان به مجلس:

سیل با کشور چه کرد؟

وزیر نیرو گفت: آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اکنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشکل برقراری شبکه آب را دارند.

به گزارش جماران، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان ارائه گزارشی از آخرین وضعیت کمک رسانی به سیل زدگان و میزان خسارات وارد شده در اثر سیل، اظهار داشت: متاسفانه در حادثه سیل اخیر 23 استان کشور درگیر سیل بود.

وی افزود: آنچه که در سه هفته گذشته در کشو رخ داد، ناشی از بارش های شدید در مدت زمانی طولانی و در پهنه گسترده ای از کشور بود.

اردکانیان ادامه داد: آبرسانی به سه هزار و 788 روستا به علت سیلاب قطع شد، اما اکنون تنها 1.5 درصد این روستاها مشکل برقراری شبکه آب را دارند.

وزیر نیرو بر همین اساس اضافه کرد: وقوع سیلاب، امری اجتناب ناپذیر است و در سایر کشورها نیز رخ می دهد، اما باید با کمک دانش و اطلاعات و تجربیات موجود، خسارت های آن را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، بارندگی 2 هفته اول فروردین کشور در سال گذشته حدود سه میلی متر و میانگین بلندمدت 50 ساله 20.8 میلی متر بوده است، اما امسال با رشد 19 برابری نسبت به سال گذشته به 57 میلی متر رسید.

اردکانیان اظهار داشت: بارندگی دو هفته اول فروردین ماه سال گذشته حدود سه میلیمتر بود اما بارش‌های امسال در دو هفته اول فروردین ماه ۱۹ برابر یعنی ۵۷ میلیمتر بوده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش بینی‌هایی درباره تغییرات اقلیمی کشور مطرح می‌شود، تصریح کرد: بر این اساس ما ممکن است خشکسالی‌های شدیدی داشته باشیم به همین دلیل باید در زمان ترسالی حداکثر استفاده از سیل‌ها ببریم تا این آمادگی را در زمان خشکسالی برای عبور از مشکلات داشته باشیم.

وی متذکر شد: فراموش نکنیم در اثر بارش‌های اخیر بیش از ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شدند در حالی که تابستان سال گذشته بسیاری از شهرهای کشور درگیر تنش آبی بودند و نتیجه کمبود آب منجر به مشکلاتی مانند کمبود برق و همچنین ریزگردها شد.

اردکانیان با تاکید بر اینکه تلاش ما این است که از ثمرات سیل نهایت استفاده را ببریم چرا که اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: البته ما نباید فراموش کنیم بسیاری از مشکلات صورت گرفته در مناطق سیل زده به دلیل حجم وسیع سیل و محدودیت مخازن بوده که مشکلاتی را در نقاط پایین دست به وجود آورد که لازم است پس از عبور از این بحران و امداد و نجات مردم مناطق سیل زده به صورت کارشناسی شده این مساله مورد بررسی قرار گیرد و همه جنبه‌های آن تحلیل کارشناسی شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه سازمان‌های اجرایی توانستند عملکرد خوبی داشته باشند و تلاش کردند شرایط به سمت مطلوب‌تر شدن حرکت کند، تصریح کرد: برای مثال برق بیش از دو هزار روستا در اثر وقوع سیل قطع شده بود اما در حال حاضر فقط ۳۵ روستا برق شان قطع است و همچنین مشکل آب همه بخش‌ها حل شده و تنها ۱.۵ درصد روستاها مشکلاتی درباره برقراری شبکه آبی دارند که درصدد آن هستیم مشکلات این بخش‌ها را هم مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه برآوردها حاکی از آن است که بالغ بر دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به تأسیسات بر اثر وقوع سیل خسارت وارد شده است، گفت: همچنین امیدواریم به لایروبی توجه ویژه شود و در این کار تسریع شود و همچنین باید به این نکته توجه شود که موضوع سیلاب مانند مدیریت آب بحثی چند منظوره است و نمی‌توان صرفاً یک دستگاه را نشانه گرفت چرا که با پرداختن به یک وجه حل این مشکل امکان پذیر نیست.

اردکانیان متذکر شد: ما در بهمن ماه و در جلسات شورای عالی آب پیش بینی‌های سازمان هواشناسی را مورد بررسی قرار دادیم که پیش بینی‌های آنها حاکی از آن بود که سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت از لحاظ بارش شرایط نرمال است.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اظهارات اظهار داشت: با بیان اینکه پس این پیش بینی دقیق نبوده است.

وی افزود: لازم است مساله لایروبی مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گیرد چرا که احتمال دارد ترسالی ادامه یابد و بر این اساس برنامه خود را به مجلس ارائه دهید که می‌خواهید چه اقداماتی در این زمینه انجام دهید.

 

وزیر کشور: آن چه که تاکنون انجام شده است 30 درصد از کار است

 

عبدالرضا رحمانی فضلی نیز در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان، هیات رییسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای حمایت و پشتیبانی از دستگاه‌های درگیر در سیل اخیر، گفت‌: 25 استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها ، تاسیسات و برق را شاهد بودیم.

وی افزود: با هدفگذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قراردادیم و با جابجایی جمعیت در 250 روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد.

وزیر کشور ادامه‌ داد: حجم سیلاب به قدری شدید بود که آب در رودخانه کرخه که می‌تواند تا هزار متر مکعب در ثانیه جاری شود تا دو هزار و 800 متر مکعب در ثانیه جاری شد. در گرگان رود که ظرفیت 120 متر مکعب آب در ثانیه دارد 800 متر مکعب آب جاری شد. در معمولان با ظرفیت 1800 متر مکعب دو هزار و 500 متر مکعب در پلدختر با ظرفیت دو هزار و 400 متر مکعب تا پنج هزار متر مکعب عبور داده شد و در کارون هم سه هزار و 280 متر مکعب آب عبور داده شد، البته در برخی از موارد به خاطر رسوب گیری بخشی از حجم آب سرازیر شد.

وی ضمن قدردانی از مردم، دستگاه‌های مختلف، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای نظامی و نیروهای امدادی، هماهنگی همه دستگاه‌ها را از ویژگی‌ سیل اخیر اعلام کرد و گفت‌: در حالی که 25 استان و چهار هزار و 400 روستا درگیر سیل بود قدرت هماهنگی، بسیج شوندگی، تامین امکانات، منابع و ماشین آلات به خوبی اتفاق افتاد. ما همچنین ناگزیر بودیم از تجهیزات بخش خصوصی بهره ببریم.

رحمانی فضلی، لایروبی رودخانه‌ها، کنترل سیلاب، جلوگیری از دست اندازی به منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه را از پیشنهادات وزارت کشور عنوان کرد و یادآور شد: در استان خوزستان بیشترین حجم بارندگی و سیلاب را داشتیم و با توجه به وجود امکان عبور  700 تا هزار متر مکعب در ثانیه متاسفانه به دلیل عدم لایروبی در طول سال‌ها تنها 30 تا 40 درصد از ظرفیت را توانستیم فعال کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر ضرورت حفظ انسجام و هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در مراحل بعدی، خاطرنشان کرد: ما هنوز در مرحله مقابله قرار داریم. همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم برای بارندگی احتمالی توام با ذوب برف را در اردیبهشت ماه داشته باشند. به خصوص که میزان سیلاب‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

وزیر کشور ادامه‌ داد: خواهش من این است که همه عزیزان تا آخر اردیبهشت این جدیت را در پیشگیری داشته باشند. رهبری هم اشاره کردند که بازسازی، نوسازی و تامین خسارات دغدغه‌ مردم است. در حال‌ حاضر هوا در خوزستان و لرستان رو به گرما است و همین باعث می‌شود که شرایط زندگی مردم زیر چادر سخت شود. لذا باید هر چه‌ سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه  را انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه مقدماتی با دستگاه‌های مختلف برای جبران خسارات سیل اخیر، خاطرنشان کرد: در این جلسه کمیته‌ بررسی خسارات و همچنین کمیته‌ نوسازی و بازسازی مساکن تشکیل شد و در ادامه هم نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی هستیم.

رحمانی فضلی در اظهاراتش بر ضرورت تجهیز هواشناسی، تاکید کرد و در این باره توضیح داد: ستاد مدیریت بحران در روز اولیه وقوع سیل پیشنهاد داد که تجهیزات لازم به هواشناسی داده شود، زیرا خسارتی که به دلیل عدم پیش‌بینی وقوع سیل به کشور تحمیل می‌شود چندین برابر هزینه تجهیزاتی است که می‌توان پیش از وقوع سیل در اختیار این سازمان قرار داد.

وزیر کشور با اشاره به ساخت‌ و ساز در مسیل‌ها طی سال‌های گذشته، افزود: در همین تهران در بالای مسیل‌ها برج‌هایی ساخته شده است که  باید برای آنها پیش‌بینی لازم را انجام دهیم و برای پیشگیری و مقابله با سیل اقدامات لازم را به عمل برسانیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن قدردانی از فعالیت امدادگران جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، بیان‌ کرد: ما همچنین موکب‌های اربعین را فعال کردیم. 200 موکب اربعین روزانه 400 هزار غذا بین مردم توزیع می‌کنند که این کار با کمک مردم، حسینیه‌ها و متدین انجام می‌شود. همچنین خدمات بهداشتی و مسائل امنیتی و انتظامی به خوبی در مناطق سیل زده در حال‌ انجام است. به نحوی که آمار جرایمی همچون سرقت از زمان مشابه پایین‌تر بوده و این نتیجه‌ تلاش نظامی و انتظامی است.

وزیر کشور با اشاره به حضور خود در گرگان رود، یادآور شد: گرگان رود باید 820 متر مکعب آب را عبور می داد، اما رسوب زیاد مانع این امر بود. ما مسئولیتی به نیروهای مسلح دادیم و 40 بیل مکانیکی آوردیم و به اندازه یک سال لایروبی کار انجام شد. وزارت نیرو هم فعالیت خوبی در این زمینه داشت و در حال‌ حاضر نیز بیش از 90 درصد از شبکه برق کشور وصل است.

رحمانی فضلی خواستار ابلاغ هر چه‌ سریع‌تر لایحه مدیریت بحران شد و در این رابطه خاطرنشان کرد: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در بودجه‌های سالانه برای مقابله با سیل تمهیداتی بیندیشد. ما همچنین باید به وزارت راه برای تقویت پل ها و جاده های مواصلاتی کمک کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سازمان صدا و سیما را موجب افزایش مشارکت مردم عنوان کرد و گفت‌: آن چه که تاکنون انجام شده است 30 درصد از کار است و 70 درصد آن الان شروع می‌شود. ما باید  جلوی تحرکات و سوءاستفاده های احتمالی را بگیریم و دوره بازسازی و نوسازی را کوتاه کنیم. به‌ هر حال مردم به زحمت افتاده اند. صدها هکتار زمین کشاورزی مردم به زیر آب رفته است و ما برخی از آنها را انجام دادیم تا آب به شهرها نفوذ نکند. بنابراین خسارات باید با برآورد منطقی تامین شود تا هم اعتمادسازی صورت بگیرد و هم شرایط زندگی مردم بهتر شود.

وزیر کشور رقم خسارات تا هم اکنون را 30 تا 35 هزار میلیارد تومان برآورد و ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر بازسازی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

 

وزیر راه: بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور دچار آسیب شده‌اند

 محمد اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در سیل اخیر بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز مسئولیت تشکیل ستاد سفرهای نوروزی را بر عهده دارد و از همه ایام سال فعال‌تر است و به گونه‌ای در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاری وقوع سیل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشی مضاعف نقش خود را ایفا کنند. به گونه‌ای که امسال در ایام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم و ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه روزی در حال تلاش بود.

وی در ادامه اظهار کرد: ستاد بحران وزارتخانه با دریافت اطلاعیه‌های هواشناسی برای همه سرفصل‌های حمل و نقل به منظور مقابله با سیل تمهیدات لازم را اتخاذ کرد. در سراسر کشور در کلیه راهدارخانه‌ها تمام ماشین آلات و نیروها در آماده باش بودند. حدود ۱۲ هزار نیروی راهدار و ۹ هزار ماشین آلات برای انجام عملیات راهداری و برف روبی و مقابله با تهدیدات سیل به خدمات پرداختند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: مهمترین دغدغه‌ ما اهتمام ویژه برای حفاظت از جان مردم در کنار نیروهای امداد رسان در نقاط مختلف کشور بود. فراهم کردن امکان عبور و مرور با بازگشایی جاده‌ها در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور اعم از راههای اصلی، فرعی و روستایی در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه دچار آسیب شده‌اند که این آسیب‌ها متأثر از نوع آب شستگی، آب خوردگی، ریزش کوه یا رانش زمین بوده است.

اسلامی در ادامه تاکید کرد: سیل به بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی، شامل آب نماها و انواع پل‌ها آسیب وارد کرده است. ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است و بخش دیگر از پل‌ها آسیب‌های کلی یا جزئی دیده‌اند.

وی افزود: موضوع دیگری که در این مقطع ما شاهد بوده‌ایم فعال شدن چشمه سارهایی بود که سالیان سال خشک بودند و با حرکت آب در آنها به جاده‌ها آسیب وارد شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در مسیرها و رودخانه‌ها حجم روان آبی که داده شد بیش از سه برابر دوره‌ بلند مدت بود. به همین دلیل مشاهده کردیم که حجم سنگینی از آب از روی پل عبور می‌کرد و به آنها آسیب می‌زد. مهمترین آسیب در بخش جاده‌ای به جاده‌ پلدختر وارد شد که از ۱۰۸ کیلومتر بیش از ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دیده است و ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی دارد. اما ۱۲ کیلومتر آن باید مجدداً احیا شود.

اسلامی در ادامه با اشاره به خسارات کلی سیل بیان کرد: به طور کلی سیل بیش از ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و راههای ریلی و زمینی و ابنیه فنی وارد کردند. همواره تلاش وزارت راه بر این بود که خطوط ریلی فعال باقی بماند و در این راستا تلاش کند. حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.

وزیر راه در پایان گفت: تمام پیمانکاران بخش خصوصی و نیروهای مسلح از زمان آغاز سیل نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کردند و وزارت راه و شهرسازی از همان لحظه‌ آغاز سیل برنامه ریزی برای بازسازی را آغاز کردند و انتظار دارد منابع لازم تأمین شود. در طول نوروز امسال نیز حدود ۴۵ میلیون سفر با سواری، ۷.۳ میلیون سفر با اتوبوس، ۳ و نیم میلیون سفر با هواپیما و ۲.۱۰۰ میلیون سفر با قطار انجام شده است.

 

حجتی: بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است 

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در صحن علنی مجلس گفت‌: خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب‌های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم. باران برکات زیادی داشته است که آثار آن را امسال و سال‌های آینده خواهیم دید. در استان‌های گلستان و مازندران اگر ریشه‌یابی کنیم این بارش شدت بی سابقه‌ای داشت و متاسفانه ما آماده نبودیم که آن را در میسرهای طبیعی خود عبور دهیم.

وزیر کشاورزی گفت: تا به امروز بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به کشت خوزستان است و هنوز هم آسیب‌ها ادامه‌ دارد.

وی با اشاره به اینکه ما مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که ابلاغ شد، گفت: بخشی از آن کمک‌های بلاعوض بود که ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شد. ۵۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دیده شده است و به چهار بانک هم ابلاغ شده که به خسارت‌دیدگان وام اعطا شود.

پیوندی: هلال احمر 130 میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای سیل اخیر هزینه کرده است

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش سازمان متبوعش جهت امدادرسانی به حادثه دیدگان سیل اخیر، گفت: جمعیت هلال احمر براساس وظیفه ذاتی خود تلاش می کند در حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله در کنار مردم باشد و در این راستا از 25 اسفند تا 23 فروردین حداقل در 24 استان و شاید 31 استان کشور به جز جزیره کیش تلاش کرده وظیفه خود یعنی امدادرسانی را به درستی انجام دهد.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه 2 هزار و 145 روستا، بخش و شهر تحت تاثیر سیل و سیلاب اخیر قرار گرفته اند، افزود: جمعیت هلال احمر در 5 محور تلاش کرد که فعالیت های خود را انجام دهد که محور نخست، محور امداد و نجات بوده که فوری ترین و اصلی ترین اقدام نجات مصدومان و افراد آسیب دیده است.

وی با تاکید بر اینکه 445 هزار فردی که درگیر سیل و سیلاب اخیر بوده اند از مناطق خارج و به جای امن منتقل شده اند، ادامه داد: با توجه به محاصره برخی شهرها و روستاها توسط آب، امداد هوایی جمعیت هلال احمر با 809 ساعت پرواز، 774 هزار کیلوگرم اقلام غذایی را به نقاط صعب العبور رساند و 4 هزار و 487 مصدوم و خانم باردار را به نقاط امن منتقل کرد البته در این بخش تخلیه آب و رهاسازی خودروها نیز توسط جمعیت هلال احمر انجام شد.

پیوندی با بیان اینکه اسکان اضطراری محور دوم فعالیت جمعیت هلال احمر در حادثه سیل اخیر بود، تاکید کرد: براین اساس 227 هزار نفر از مردم مناطق سیل زده، اسکان اضطراری داده شدند که وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان و حسینیه ها و تکایا محل مناسب را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دادند تا در این اماکن چادر نصب شود.

وی با اشاره به اینکه 40 هزار چادر به تناسب تخریب در شهرها و استان های مختلف بین آسیب دیدگان توزیع شد، افزود: در بسیاری بخش ها کمپ های گروهی ایجاد شد اما در مواقعی چادر در اختیار افراد قرار گرفت تا در محل زندگی خود این چادرها را نصب کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: هلال احمر 130 میلیارد تومان از منابع داخلی خود برای سیل اخیر هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه محور سوم فعالیت جمعیت هلال احمر تغذیه اضطراری مردم مناطق سیل زده بود، تصریح کرد: براین اساس بسته های 72 ساعته و حتی یک ماهه در اختیار سیل زدگان قرار گرفت که 130 هزار بسته به تناسب جمیعت و پراکندگی روستاها و شهرها به این افراد داده شد.

پیوندی با تاکید بر اینکه محور چهارم فعالیت جمعیت هلال احمر در حادثه سیل اخیر درمان اضطراری بود، افزود: در آسیا، ژاپن و ایران 2 کشوری هستند که از فدراسیون صلیب سرخ جهانی مجوز ارائه خدمات درمانی اضطراری دارند که براین اساس جمعیت هلال احمر با اعزام پزشک و پیراپزشک در استان خوزستان و گلستان اقدامات لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه خدمات اجتماعی و فرهنگی محور پنجم فعالیت جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی و حادثه سیل اخیر است، ادامه داد: در حادثه سیل استرس و نگرانی به افراد به ویژه زنان، کودکان و سالخوردگان وارد می شود که ارائه خدمات فرهنگی می تواند مقداری از استرس آن ها بکاهد که در این راستا جمعیت هلال احمر تلاش کرد فضای شادی را برای این افراد ایجاد کند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه این سازمان برای دریافت کمک های مردم فراخوان صادر کرد، گفت: براین اساس صد میلیارد تومان کمک نقدی به حساب جمعیت هلال احمر واریز و 30 میلیارد اقلام غیرنقدی از سوی مردم برای کمک به سیل زدگان به جمعیت هلال احمر ارائه شد که این کمک های غیرنقدی به مناطق سیل زده ارسال شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر از طریق دستگاه دیپلماتیک از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک کرده است، افزود: 10 کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه آب به ایران کمک کردند اما به دلیل تحریم های آمریکا و بسته بودن حساب های ارزی، کمک های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو به ایران کمک نشده است.

پیوندی ادامه داد: تلفات 71 نفره در حادثه سیل اخیر حاکی از تلاش گسترده نیروهای امدادی، نیروهای مسلح و وزارتخانه ها برای کاهش خسارات است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه قبل از روز وقوع حادثه در استان های مختلف شارژ کاملی برای ارائه خدمات به مردم صورت گرفت، تصریح کرد: جمعیت هلال احمر توانست با کمک استان های معین، اقلام زیستی و چادر را به مناطق سیل زده ارسال کند.

 

سحر تاجبخش در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 فروردین) مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش عملکرد سازمان هواشناسی در سیلاب های اخیر گفت: از 25 اسفند 97 تا 13 فروردین سال جاری، سه سامانه جوی فعال در کشور منجر به رخداد سیلاب، آبگرفتگی، رانش زمین و بارش برف در برخی از مناطق شدند. سامانه اول در روزهای 26 تا 29 اسفندماه گذشته قسمت های عمده ای از مناطق شرقی دریای خزر را تحت تاثیر قرار داد و در بخش هایی از نیمه غربی نیز فعال بود، اما عمده خسارت ها در استان گلستان ایجاد شد.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: سامانه دوم از 4 تا 6فروردین جاری در غرب کشور فعال و بخش های عمده ای از استان واقع در حاشیه رشته کوه زاگرس را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت موجب سیلاب و طغیان رودخانه در این مناطق و اختلال در تردد در مسیرهای کوهستانی شد.

وی افزود: سامانه سوم نیز در روزهای 11 و 12 فروردین ماه در همین مناطق و متاثر از بارش های قبلی، کشور را تحت تاثیر قرار داد.

تاجبخش در توضیح شرایط جوی و بارشی کشور گفت: سال زراعی 97 مجموعه بارش کشور 24 میلیمتر بوده که در مقایسه با بلندمدت آن حدود 22 درصد افزایش داشته است، هر چند در 6 استان بارش کمتر از حد نرمال بوده است. میزان بارش کشور در فصل زمستان حدود 119 میلیمتر بود که نسبت به بلندمدت 13 درصد افزایش داشته است. از لحاظ خشکسالی شاخص SPI که براساس تبخیر و تحرک برآورد کردیم، نشان می دهد که به طور تقریبی برای بازه یک ساله 65 درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی است و برای بازه 10 ساله تقریباً 90 درصد کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند، بنابراین به نظر می رسد که همچنان کشور تحت تاثیر خشکسالی است و هنوز وارد ترسالی نشده ایم.

بارش ها ناشی از پیامدهای گرمایشی جهانی و تغییرات اقلیمی است

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه اساساً بارش ها ناشی از پیامدهای گرمایشی جهانی و تغییرات اقلیمی است، گفت: سهمیه بندی حوزه بارش ها در زمستان حدود 450 میلیمتر برای مناطق غربی و سواحل شمالی کشور برآورد شده که انحراف آن از میانگین بلندمدت 320 میلیمتر بوده است.

وی تصریح کرد: برآوردها از نقطه نظرات بارش ها نشان می دهد که تا پایان فروردین ماه بر اساس اطلاعات آماری که در شورای عالی آب در تاریخ 29 بهمن 97 اعلام شد، بارش قابل ملاحظه ای می توانیم داشته باشیم و استان ایلام حدود 170 درصد، خوزستان 150 درصد و لرستان هم حدود 130 درصد بارش در یک سال داشته باشند.

تاجبخش در پاسخ به سوال علی لاریجانی مبنی بر اینکه آیا سازمان هواشناسی از قبل، بارش ها را پیش بینی داشته و این اطلاعات را در اختیار چه نهادی قرار داده است، گفت: سازمان هواشناسی در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت پیش بینی می کند که پیش بینی های بلندمدت براساس حل معادلات دیفرانسیل و اساس آن اصل عدم قطعیت است، بنابراین پیش بینی های احتمالاتی در آن کاملا محتمل است. در مورد پیش بینی های بلندمدت باید گفت که نرم بین المللی و اطلاعات بلندمدت برای آنها در نظر گرفته می شود.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: پدیده های حدی و سیلاب در پیش بینی های بلندمدت دیده نمی شود، بلکه برای پیش بینی های سیلاب باید در قالب پیش بینی های میان مدت، اطلاعات ارائه شود که این پیش بینی ها در دنیا هم حدود 65 تا 70 درصد صحت دارد. سازمان هواشناسی اخطار و اطلاعیه ها را براساس نوع مشخص در شرایط رخداد صادر می کند و 72 ساعت قبل از وقوع رخداد اطلاعیه را در شرایط مخاطره آمیز صادر می کند و 48 ساعت قبل از آن هم پیش بینی ها را صادر می کند.

وی ادامه داد: پیش بینی ها براساس سیلاب اخیر بر اساس همین منوال انجام گرفت، بدین معنی که 72 ساعت قبل وقوع سیلاب و بارش های شدید و 48 ساعت قبل از آن در حوزه هایی که منجر به بروز رخداد می شد، پیش بینی ها را صادر کردیم.

تاجبخش در پاسخ به سوال رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی با توجه به امکاناتی که دارد امکان انجام پیش بینی های میان مدت را ندارد، گفت: پیش بینی های میان مدت در بازه 15 روز است، سازمان هواشناسی توان پیش بینی 15 روزه را دارد، اما آنچه که مهم است هر چه از زمان رخداد پدیده دور شویم، صحت این پیش بینی ها کمتر می شود.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به سوال دکتر لاریجانی مبنی بر اینکه سازمان هواشناسی 15 روز قبل از سیل هشدار لازم را داده است یا خیر؟ افزود: سازمان برای بارش ها این کار را انجام نمی دهد، زیرا صحت آنها قابل اعتماد نیست و در فصل بهار و ماه های مارس و آوریل ، مدل ها هر 12 ساعت با تغییرات زیادی همراه است.

وی در پاسخ به سوال رئیس قوه مقننه مبنی بر اینکه اخطار و اطلاعیه ها 72 ساعت قبل از وقوع سیل صادر شد یا خیر؟ گفت: سازمان هواشناسی 72 ساعت قبل اطلاعیه ها را صادر و 48 ساعت قبل از آن اخطارها را صادر می کند. سازمان هواشناسی اطلاعیه و اخطارهایی را در 9 مرحله صادر می کند که در بخش ستادی با 192 نفر ساعت، نیرو و در مراکز استانی 30 نفر ساعت نیروی انسانی همکاری می کنند.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: سازمان هواشناسی در راستای پیش بینی های نقطه ای در 3 نقطه گرگان رود، قمرود و کارون  پیش های ها را صادر و در اختیار کاربران قرار داد. امکان پیش بینی ملی اما نیاز به حمایت و همکاری مجلس و دولت دارد، در حوزه اطلاع رسانی عمومی نیز مجموعاً 150 اطلاعیه و 90 اخطاریه به دستگاه های اجرایی و بیش از 1900 گزارش رادیویی و تلویزیونی به عامه مردم انجام دادیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.