بهروز کمالوندی گفت: آژانس بین المللی اتمی هم در سال 2015 گزارش آن را داده است و آمانو مکرر اشاره کرده که این موضوع مربوط به گذشته بوده و بررسی شده است و آقای آمانو حتی در پارچین آمد و نمونه گیری ها انجام و به همه سوالات جواب داده شد نهایتاً این پرونده در شورای حکام بسته شد.

بهروز کمالوندي، سخنگوی سازمان انرژی اتمی

به گزارش جماران؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: پی‌ام‌دی موضوعی مربوط به گذشته است و به لحاظ حقوقی و سیاسی این موضوع در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شده است.

«بهروز کمالوندی» امروز - سه شنبه- در حاشیه روز ملی فناوری هسته ای در گفت گو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره احتمال باز شدن مجدد پرونده پی ام دی( ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) اظهار داشت: یوکیا آمانو آنچه را که باید بگوید، مرتبا بیان کرده است. ممکن است در ذهن نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) و یکی دو نفر باز کردن پی ام دی باشد و در ذهن آنها چنین آرزویی داشته باشند ولی هم به لحاظ حقوقی و هم سیاسی این موضوع کاملا بسته شده است.

سخنگوی وزیر کشور افزود: آژانس بین المللی اتمی هم در سال 2015 گزارش آن را داده است و آمانو مکرر اشاره کرده که این موضوع مربوط به گذشته بوده و بررسی شده است و آقای آمانو حتی در پارچین آمد و نمونه گیری ها انجام و به همه سوالات جواب داده شد نهایتاً این پرونده در شورای حکام بسته شد.

کمالوندی با بیان این که تلاشی که امثال نتانیاهو می کنند تلاش بیهوده ای است، افزود: آنها حتی قبل از موضوع برجام این کار را می‌کردند بعد از برجام هم ادامه دادند، ولی تنها سر و صداهای رسانه ای می کنند.

**ورود به زنجیره 20 تایی سانتریفیوژ یعنی آمادگی برای تولید صنعتی 

وی در پاسخ به این سوال دیگری درباره آغاز عملیات نصب زنجیره 20 تایی IR6 و اینکه آیا این برنامه در چهارچوب برجام است، گفت: نصب IR6 زنجیره ای ده تایی را داشتیم، نصب زنجیره 20 تایی را هم شروع کردیم که امروز ارائه شد.

کمالوندی اظهار داشت: این برنامه در چهارچوب برجام انجام می شود ولی نکته مهم به لحاظ فنی جهشی است که ما داریم. وقتی آزمایش ها در زنجیره 10 تایی سانتریفیوژ انجام می شود وسراغ زنجیره 20 تایی سانتریفیوژ می روید در واقع برای تولید صنعتی آماده می شوید.

کمالوندی با بیان اینکه این کار زمان بر است و باید تست های خود را داشته باشد، افزود: درحال حاضر می‌توانیم بگوییم که این ماشین قابل اعتماد و قابل اتکاست و به فرض اینکه به هر دلیل بخواهیم از برجام بیرون بیاییم می‌توانیم روی آن حساب کنیم. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی یادآورشد:ممکن است حتی اگر تست های آن را هم ادامه ندهیم بتوانیم تولید صنعتی کنیم ولی احتمال دارد کرش( شکستگی) بیشتری داشته باشد، اما اگر بخواهیم ماشین صد در صد قابل اعتماد باشد و به راحتی تولید صنعتی داشته باشیم، نیاز به زمان داریم و ما بر اساس زمان بندی که در چارچوب برجام دیده شده کار را پیش می‌بریم.

وی در پاسخ به این سوال که تزریق گاز طبق مرحله زمانبندی انجام می‌شود،گفت: زنجیره ده تایی مدت‌هاست که زیر گاز کار خود را انجام می دهد وقتی نصب زنجیره 20 تایی تمام ، و تست های مکانیکال هم انجام شود، وارد مرحله گازدهی می‌شود.

کمالوندی اظهار داشت: الان می توانیم بگوییم بالای 50 الی 60 درصد اقدامات اساسی انجام شده و باید تست ها انجام، و گاز تزریق شود و معمولا چند سالی باید تحت فشار گاز باشد تا اشکالات آن مرتفع شود.

وی یادآورشد: وقتی ماشین ها تک ماشین است یک رفتار دارند، یا 4 ماشین و یا 10 ماشین می‌شود، رفتار متفاوتی دارند و باید طوری باشد که هر چقدر تعداد این ها بیشتر می شود، ظرفیت اسمی و مشخصاتی که می خواهیم انجام دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهارداشت: به لحاظ زمانی حتی جلوتر از چیزی هستیم که می تواند در برنامه باشد ولی ما در چارچوب برجام اقدام می کنیم.

کمالوندی گفت: ما تا ۸ سال با همین تعداد پیش می رویم ولی از سال هشتم شروع به تولید انبوه این ماشین ها خواهیم کرد.فعلا به لحاظ برجام ما تولید انبوه نمی کنیم. در سال هشتم عملاً محدودیت ها رفع می شود و ما می توانیم بدون روتور به هر تعداد تولید کنیم البته رتور محدودیتی دارد که از سال دهم و دوازدهم این محدودیت ها هم از بین می رود.

وی اضافه کرد: تحقیق و توسعه کار زمان‌بر است. اگر فردا هم از برجام بیرون بیاییم این طور نیست که زنجیره 100 تایی داشته باشیم. زنجیره باید کار خود را ادامه دهد، تست‌های آن انجام شود و ایرادات ماشین و آبشار گرفته شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: زمانی شما می خواهید مواد غنی شده را به سرعت افزایش دهید و برای شما مهم نیست که ماشین کاملاً خوب نباشد و یا کرش (شکستگی) هم داشته باشد و به لحاظ مالی برای شما موضوع اهمیت ندارد که ماشین چه مدت کار کند و شما دنبال مواد هستید اما به لحاظ اقتصادی ما باید زمانی دنبال تولید انبوه برویم که تمام تست های آن انجام شده باشد.

**ظرفیت 252 هزار سو صد درصد دست یافتی است

کمالوندی اضافه کرد: آنچه در مذاکرات برجام در قالب برنامه ۱۵ ساله درباره تحقیق و توسعه و غنی سازی انجام شد و به تایید شورای امنیت رسید و مسئولین نظام این برنامه را تایید کردند، این است که در انتها ما به ۲۵۲ هزار سو می‌رسیم.

وی یادآورشد: کف مد نظر رهبری ۱۹۰ هزار سو بود ولی برنامه‌ای که ارائه و به آژانس هم داده شد این بود که ما در سال پانزدهم به ۲۵۲ هزار سو برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر این که رقم ۲۵۲ هزار سو صد درصد دست یافتنی است، اظهارداشت: ما بر روی ماشین های چهارسو، چهار سو و نیم پنج سو حساب کرده بودیم.در حالی که الان می توانیم روی IR6هم حساب کنیم که ظرفیت آن 10 سو است و می توانیم به مراتب بیش از 252 هزار سو برسیم.

** سازمان انرژی اتمی هم می تواند به شرایط قبل بازگردد، هم پیشرفت های کنونی را ادامه دهد

کمالوندی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازطراحی راکتور اراک گفت: بازطراحی اراک بر اساس برنامه زمانبندی خود پیش می رود و مدام ما و چینی ها رفت و آمد داریم و به طور موازی کارها پیش می‌رود. یعنی از یک طرف ما طراحی اولیه را انجام داده و به چینی ها می دهیم چینی ها آن را تایید می کنند و طراحی ثانویه را هم انجام می دهیم در واقع دو طرف به طور همزمان کار می کنند.

وی با بیان این که موضوع مهم راکتور اراک طراحی است نه ساخت و نصب، اظهارداشت: همانطور که آقای دکتر صالحی هم اشاره کردند اگر خلف وعده این ها ادامه یابد و تصمیمی گرفته شود، می‌توانیم رآکتور قبلی را احیا کنیم و آقای دکتر صالحی هم اشاره کردند که ما لوله ها را داریم آنها را عوض می کنیم و دوباره رآکتور برقرار می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ما دنبال این نیستیم که راکتور قبلی را دوباره راه بیاندازیم. اگر بتوانیم کار بازطراحی را با سرعت پیش ببریم نیازی به آن نیست. این امر مستلزم این است که طرف های مقابل هم تعهدات خود را انجام دهند.

کمالوندی یادآورشد: سازمان انرژی اتمی از هر لحاظ آمادگی دارد هم می‌تواند با سرعت به شرایط قبل برگردد هم این که پیشرفت های کنونی مانند IR6را ادامه دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رادیو داروی مربوط به درمان کبد اظهارداشت: تست های بالینی این دارو انجام شده نتایج خوبی هم داشته و مورد تایید وزارت بهداشت است. این پروژه ها زمانبر هست باید مراحل آزمایشگاهی و بالینی را طی کند و نتایج آن کاملا مثبت باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آن چه الان گفته شده کسانی که ( این دارو) بر روی آنها کار شده‌ حدود ۶۰ درصد جواب مثبت گرفتند ولی خود وزارت بهداشت هم شاخص‌هایی دارد و ما منتظر وزارت بهداشت هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.